اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

«شی» پیروزی «مودی» را تبریک گفت

رئیس‌جمهور چین ضمن تبریک پیروزی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در انتخابات اخیر، بر لزوم گسترش روابط پکن و دهلی نو تأکید کرد.

«شی» پیروزی «مودی» را تبریک گفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین روز یکشنبه با ارسال پیامی به «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، پیروزی حزب متبوع وی در انتخابات پارلمانی را تبریک گفت.

بر اساس بیانیه‌ای که در وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین منتشر شده، شی در این پیام هند را «همسایه‌ای مهم» توصیف و عنوان کرده است: «به لطف تلاش‌های دو طرف، روابط چین و هند در سال‌های اخیر شتاب قدرتمندی گرفته و دو کشور در موضوعات مهمی چون چندقطبی‌سازی و جهانی‌سازی اقتصاد و همچنین حفاظت از چندجانبه‌گرایی، هماهنگی و همکاری خوبی داشته‌اند.»

رئیس‌جمهور چین همچنین تأکید کرده است که دو کشور در سال‌های آینده بتوانند روابط دوجانبه را بیش از پیش گسترش داده و حجم تجارت میان دو کشور را نیز افزایش دهند.

در جریان انتخابات پارلمانی اخیر هند که ۴۰ روز طول کشید، حزب «بی‌جی‌پی» به ریاست مودی توانست با اختلاف زیاد در مقام نخست قرار گیرد و نتیجه مودی برای پنج سال دیگر نیز نخست‌وزیر هند باقی خواهد ماند.

چین و هند سال‌هاست که در چند نقطه با یکدیگر مناقشه مرزی دارند و در موضوعات منطقه‌ای از جمله در رقابت میان ابتکار کمربند و جاده و راهبرد ایندوپاسیفیک رقیب یکدیگر به شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر واشنگتن برای ایجاد موازنه در برابر پکن، بیش از پیش به دهلی نو نزدیک شده و همکاری‌های امنیتی با این کشور را گسترش داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول