اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی‌های آسیایی ظریف؛ این بار در اسلام‌آباد

وزیر امور خارجه ایران پس از سفرهای اخیرش به مسکو، عشق‌آباد، دهلی‌نو، توکیو و پکن پنجشنبه به اسلام‌آباد سفر می‌کند تا درباره ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با مقامات این کشور به رایزنی بپردازد.

رایزنی‌های آسیایی ظریف؛ این بار در اسلام‌آباد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است فردا (پنجشنبه) دوم خرداد ماه در ادامه رایزنی‌های آسیایی‌اش، راهی اسلام‌آباد شود تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با «شاه محمود قریشی» با دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار و درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه به رایزنی بپردازد.

پیگیری توافقات اخیر مقامات عالی دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر عنوان شده است.

سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان یک ماه پس از اولین سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران صورت می‌گیرد. «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به دعوت حسن روحانی اول اردیبهشت ماه به مشهد و از آنجا به تهران آمد و دوم اردیبهشت در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری ایران قرار گرفت.

 

 

روحانی در دیدار با عمران خان با تأکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.

رئیس جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.

عمران خان نیز اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقای مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه نفت و گاز است.

نخست وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور خواند و با تأکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است و اطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.

*توافق برای تشکیل نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای دو کشور

رئیس‌جمهور ایران همچنین در نشست خبری با نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه امنیت مرزهای دو کشور یکی از مباحث مورد گفت‌وگو بود،‌ گفت: توافق کردیم همکاری‌های امنیتی دو کشور را افزایش دهیم و یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای دو کشور برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.

روحانی همچنین عنوان کرد: ایران آماده است نیازمندی‌های پاکستان را در زمینه نفت و گاز تأمین کند و اقدامات لازم در زمینه اتصال لوله گاز به پاکستان که از طرف ایران همه اقدامات انجام شده، انجام گیرد.

 

 

وی با اشاره به صادرات برق ایران به پاکستان، گفت: به نخست‌وزیر اعلام کردیم آماده‌ایم این صادرات را به 10 برابر افزایش داده و علاقه‌مندیم دو بندر مهم چابهار و گوادر پاکستان ارتباطات بیشتری داشته باشند و بتوانیم با ایجاد راه آهن، روابط را توسعه دهیم.

*دیدار عمران خان با رهبر معظم انقلاب

نخست‌وزیر پاکستان همچنین در این سفر به خدمت مقام معظم رهبری رسید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار مسائل امنیتی در مرزهای دو کشور را مهم خواندند و افزودند: گروه‌های تروریستی که عامل ناامنی در مرزها هستند با پول و سلاح دشمنان تغذیه می‌شوند و یکی از اهداف حرکت‌های ضدامنیتی در مرزهای ایران و پاکستان، آلوده کردن روابط دو کشور است.

نخست‌وزیر پاکستان نیز با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند روابط تهران و اسلام آباد به یکدیگر نزدیک شود، اما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم روابط دو کشور مستحکم‌تر از قبل شود و با دولت جمهوری اسلامی ایران در تماس مستمر خواهیم بود.(اینجا بخوانید) 

*نامه عمران خان 

نخست‌وزیر پاکستان همچنین پس از سفرش به تهران خطاب به مقامات وزارت خارجه این کشور از آنان خواست برای از سرگیری مذاکرات مربوط به قرارداد واردات گاز از ایران اقدام کنند.

سفر ظریف به اسلام‌آباد در شرایطی صورت می‌گیرد که «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اخیرا از مسئولان بخش انرژی کابینه خود خواسته با ارسال نامه به اتحادیه اروپا و آمریکا موضع قطعی آن‌ها درباره دریافت گاز از ایران را مشخص کنند و تاکید کرده است: وجود تحریم‌ها علیه ایران مهم ترین مشکل پیش روی تکمیل خط لوله صلح  است و اگر ما بابت تحریم ها نگرانی نداشته باشیم برای خرید گاز از ایران صبر نخواهیم کرد.

در همین زمینه «مبین صولت» رئیس شرکت ملی گاز پاکستان اعلام کرده بود به علت تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم از ایران گاز وارد کنیم و مقامات جمهوری اسلامی ایران را از این موضوع آگاه کرده‌ایم و مذاکره با مقامات ایرانی برای حل مسئله تحریم‌ها و یافتن راهی برای واردات گاز از این کشور ادامه دارد.

*سفرهای قبلی ظریف به اسلام‌آباد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دو سال گذشته چندین بار به اسلام‌آباد سفر کرده است. او نهم آبان 1397  در رأس هیأتی سیاسی و نظامی و در پی ربوده شدن 12 تن از مرزبانان کشورمان در میرجاوه  به اسلام‌آباد سفر و در این سفر نیز با همتای پاکستانی، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و عمران خان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران هشتم شهریور 1397 و چند روز پس از انتخاب «عمران احمد خان نیازی» به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان، سفری دو روزه به اسلام‌آباد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان 13 اردیبهشت 1396 نیز به منظور پیگیری ویژه اقدام تروریستی در منطقه مرزی ایران و پاکستان و گفت‌وگو درباره راه‌های تامین امنیت مرزهای ۲ کشور در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی، نظامی، انتظامی و امنیتی به پاکستان سفر و 20 اسفند 1396 نیز سفری سه روزه به اسلام‌آباد داشت.(اینجا بخوانید) 

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان نیز سوم دی ماه 1397 در ادامه سفرش به منطقه به تهران آمد و  با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد.

 

 

*رایزنی‌های ظریف در عشق‌آباد، دهلی‌نو، توکیو و پکن

به گزارش فارس، سفر فردا (پنجشنبه) ظریف به پاکستان در ادامه رایزنی‌های آسیایی وزیر خارجه ایران انجام می‌شود. او در هفته‌ای که گذشت به ترکمنستان، هندوستان، ژاپن و چین سفر کرده بود. وی 17 اردیبهشت ماه نیز به منظور رایزنی با همتای روس خود وارد مسکو شد و 18 اردیبهشت ماه و همزمان با اولین سالروز خروج آمریکا از برجام با لاوروف دیدار کرد. ظریف همچنین نامه حسن روحانی به ولادیمیر پوتین در پی تصمیم‌ اخیر شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی را به لاوروف تسلیم کرد.

به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی 18 اردیبهشت ماه سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای از توقف برخی تعهدات برجامی خبر داد.در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. 

سفر ظریف به سه کشور هند، ژاپن و چین در حالی صورت گرفت که این سه کشور خریداران نفت ایران بودند که پیش از این مشمول معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت شده بودند و اخیرا دولت آمریکا معافیت‌های آنها برای خرید نفت از ایران را تمدید نکرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از یکشنبه 22 اردیبهشت ماه در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به عشق‌آباد و از آنجا به دهلی‌نو سفر کرد‌ و در سومین مقصد این سفر به توکیو و از آنجا هم به پکن رفت و روز شنبه 28 اردیبهشت به تهران بازگشت..(اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر با بیان اینکه سفر بسیار خوبی بود، گفت: با شرکای بسیار مهم ایران و با یکی از همسایگان مهم‌ خود، ترکمنستان، گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم، با آقای رئیس جمهور (قربانقلی بردی محمداف) زمینه برای پیشرفت روابط در همه زمینه‌ها فراهم شد.

 

 

وی درباره سفرش به دهلی‌نو افزود: در هند که یکی از شرکای اصلی ماست و ارتباطات تجاری خیلی خوبی با هند داریم و یک سازوکار ویژه مالی داریم و گفت‌وگوهای خوبی با وزیر خارجه داشتم و برای وزیر خارجه دلایل اقدامات ایران را توضیح دادم که از طرف آنها قابل درک بود.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همانطور که در اخبار شنیدید، الان دولت در حال انتقال است و انتخابات در هند است و قرار شد تصمیمی را که درباره عدم خرید موقتی نفت از ایران گرفتند، بعد از تشکیل دولت که در هفته‌های آینده خواهد بود، مورد تجدیدنظر قرار دهند و تصمیم نهایی را براساس ضوابط خودشان که از مهمترین آنها امنیت انرژی هند است و ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی و قابل اعتماد انرژی هند است، اتخاذ کنند.

ظریف درباره سفرش به ژاپن هم گفت: این سفر برای گفت‌وگو با وزیر خارجه بود که ایشان خواسته بودند با هم گفت‌وگو داشته باشیم در این سفر فرصتی شد با آقای شینزو آبه دیدار کنیم، هم دیدگاه‌های ایران منتقل شد و هم راهکار خروج از وضعیت کنونی که یک اقدام عملی است، توسط شرکای ما و اعضای باقیمانده برجام را با ایشان مطرح کردیم.

 

 

وی بیان کرد: گفت‌وگوی بسیار محتوایی و جدی با نخست‌وزیر ژاپن داشتیم و توجه مقامات عالی ژاپن به روابط ایران و اهتمام آنها به این موضوع از طرف آنها مورد تأکید قرار گرفت و فکر می‌کنم بتوانیم برای آینده کار جدی‌تری در این زمینه داشته باشیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره سفرش به پکن نیز اظهار داشت: سفر به چین بسیار برای ما مهم بود. با چین به عنوان مهم‌ترین و بز‌رگ‌ترین شریک تجاری ما و از مهمترین شرکای سیاسی ما که با آنها روابط جامع راهبردی داریم، در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی کردیم و پاسخ پیام روحانی را از سوی رئیس جمهور چین دریافت کردیم و همین طور حمایتی که وزارت خارجه چین دیروز از مواضع ایران درباره برجام صورت داد و  دیدگاه دولت چین در مورد ضرورت ادامه روابط اقتصادی دو کشور، برای ما بسیار مهم است.

 

 

وزیر خارجه بیان کرد: مجموعا به لطف خدا تحولات خوبی در این سفر صورت گرفت و امیدوارم نتایج این سفر برای مردم ایران و مردم منطقه خیر و نیکی باشد.(بیشتر بخوانید)

محمدجواد ظریف روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه نیز میزبان یوسف بن علوی همتای عمانی خود در تهران بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول