اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مهار سیلاب گلستان با توسعه آب‌بندان‌ها

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی شهرستان گرگان گفت: مرمت و بازسازی بالغ بر 548 آب‌بندان در سطح حدود 6 هزار هکتار قرار بود در شهریورماه سال 1397 آغاز شود و همچنان این طرح در حال اجرایی است.

 مهار سیلاب گلستان با توسعه آب‌بندان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عملیات اجرایی آب‌بندان‌ها شامل تعمیر سازه‌های ورودی و خروجی، لایروبی و شن‌ریزی است در هر هکتار از آب‌بندان می‌توان بیش از دو تن ماهی پرورش داد و منابع تامین آب آب‌بندان‌ها از باران و سیلاب است و اکثرا انتقال این آب‌ها به اراضی کشاورزی به صورت رایگان انجام می‌شود.

استان گلستان به عنوان نخستین استان شمالی بود که عملیات احیای آب‌بندان‌ها را آغاز کرد و این درحالی است که هزینه احیای هر آب‌بندان حدود 80 میلیون تومان است.

لایروبی 548 آب‌بندان دردستورکار استان گلستان است و برای حفظ ذخایر آبی در استان گلستان و جلوگیری از جاری شدن سیل لایروبی آب‌بندان‌ها در در دستور کار سازمان جهادکشاورزی تسان گلستان قرار گرفته است.

برای مدیریت بازندگی در اراضی کشاورزی شمال کشور ایران گودال‌های وسیعی ساخته شده است که به آنها آب‌بندان می‌گویند اما متاسفانه سال‌های سال است که این آب‌بندان‌ها لایروبی نشدند و حجم مخزن آب در این آب‌بندان‌ها کاهش یافته است.

توسعه عمق متوسط آبگیری در آب‌بندان‌ها

کارشناس مطالعات آب‌بندان‌های استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان ابراز کرد: گذشتگان ما برای اینکه بتوانند بارندگی زمستانه و یا خارج از فصل را ذخیره کنند این کار را انجام می‌دادند و سپس این آبها را در بهار و تابستان به صورت بهینه استفاده می‌کردند.

عاشورگیلدی توراج خاطرنشان کرد: با اجرای طرح مرمت و بازسازی آب‌بندان‌ها، عمق متوسط آبگیری در آب‌بندان‌ها حداقل پنج متر مکعب و در برخی از آب‌بندان‌ها نیز تا عمق 10 متر مکعب توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هر حجم آبی که بتوانیم در آب‌بندان‌ها ذخیره کنیم به صورت مستقیم به اندازه همان حجم از برداشت آب‌های زیرزمینی استان گلستان کاسته می‌شود.

548 آب‌بندان در گلستان مرمت و بازسازی می‌شود

مدیر آب و خاک اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرگان اظهار کرد: قرار بود که فعالیت مرمت و بازسازی بالغ بر 548 آب‌بندان در سطح حدود 6 هزار هکتار در شهریورماه سال 1397 آغاز شود و همچنان این طرح در حال اجرا و در حال اتمام است.

محمدتقی کمال‌غریبی یادآور شد: با مرمت و بهسازی آب‌بندان‌ها می‌توانیم سرعت آب را از بالادست کاهش دهیم و به جای اینکه سیل و تخریب ایجاد شود آب‌ها را به سمت آب‌بندان‌های استان گلستان هدایت کنیم.

هر ماه حدود 15 آب‌بندان را به مرحله اجرا رساندیم

سرپرست تامین آب سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: در هر ماه توانستیم حدود 15 آب‌بندان را به مرحله اجرا برسانیم که سرعت اجرای این طرح بسیار خوب است.

محمد سوخته‌سرایی ابراز کرد: مرمت و بازسازی آب‌بندان‌ها در این شهرستان همچنان با سرعت خوبی ادامه دارد و به زودی این طرح به اتمام خواهد رسید.

یکی از کارگران درحالی که مشغول به مرمت و بازسازی آب‌بندان بود در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: طی سه شیفت در این آب‌بندان‌ها مشغول به کار هستیم که اکنون 80 درصد این پروژه به اتمام رسیده است و تنها 20 درصد به پایان کار باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجم آب‌بندان‌های استان گلستان حدود 100 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که حجم این آب‌بندان‌ها پس از لایروبی به حدود 250 میلیون متر مکعب رسیده است که با اجرای این طرح حدودا حجم ذخیره آب‌بندان‌ها در استان گلستان 2.5 برابر می‌شود.

انتهای پیام/83019/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول