اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فتح خرمشهرهای امروز درگرو تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: فتح خرمشهرهای امروز درگرو تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز است

فتح خرمشهرهای امروز درگرو تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، حسینعلی یوسفعلی‌زاده در آستانه فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی، با گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان عملیات «بیت‌المقدس» اظهار کرد: امام خمینی(ره) در زمان آغاز این عملیات فرمودند که «خرمشهر باید آزاد شود»، این فرمایش امام راحل دستور نظامی نبود بلکه یک فرمایش عمومی و خواست قلبی بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بابیان اینکه انجام این خواست چندان راحت و ساده نبود، ابراز کرد: عملیات «بیت‌المقدس» که به آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز انجامید، از روز دهم اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا سوم خرداد ادامه داشت، پس از آزادسازی خرمشهر نیز پاتک‌های دشمن ادامه داشت، اما با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد و درنهایت ارتش بعث عراق از تصرف مجدد خرمشهر کاملاً ناامید شد.

وی با اشاره به اینکه رزمندگانی که در عملیات «بیت‌المقدس» حضور داشتند علاوه بر کمبود امکانات، در شرایط دشوار جوی خردادماه خوزستان حماسه فتح خرمشهر را رقم زدند، افزود: آن‌ها در موجی از موافقت و همراهی این مسیر را طی نکردند بلکه در میان آتش کین دشمنان و دژخیمانی که آمده بودند تا بمانند این عملیات را انجام دادند.

سوم خرداد از ایام‌الله است

یوسفعلی‌زاده یادآور شد: امروز که 37 سال از آن عملیات غرورآفرین می‌گذرد فقط خداوند می‌داند که بر فرزندان مجاهد خمینی کبیر در این عملیات چه گذشته است، بنابراین ما وظیفه‌داریم نام، یاد و راه این عزیزان را که باوجود پرآوازه بودن، گمنام بودند را گرامی بداریم.

وی بابیان اینکه مناسبت‌هایی نظیر سوم خرداد که جزو ایام‌الله است نباید در زندگی روزمره گم شود و یا مورد غفلت قرار بگیرد خاطرنشان کرد: در روز سوم خرداد به چشم خود دیدیم که خداوند وحشت و شکست را به‌وسیله رزمندگانی که با کمبود عِده و عُده مواجه بودند بر متجاوزین تحمیل کرد، اراده خداوند بر این بود که خرمشهر آزاد شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، ادامه داد: منظور امام خمینی(ره) از بیان این عبارت این بود که رزمندگان اسلام جان‌فشانی کردند، اما «یدالله فوق ایدیهم» و دست خدا بالای همه دست‌ها است، این خدا بود که به دست شما دشمنان را منکوب و سرکوب کرد.

وی به نقش خراسان در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع)، سپاه خراسان، تیپ 21 امام رضا(ع)، تیپ جوادالائمه(ع) و جهاد سازندگی خراسان ازجمله یگان‌های خراسانی بودند که به‌منظور فتح خرمشهر در عملیات پدافندی و آفندی حضور داشتند.

تداوم حماسه سوم خرداد درگذر زمان

یوسفعلی‌زاده حماسه‌ی سوم خرداد را در گام‌های انقلاب اسلامی جاری و متبلور دانست و ابراز کرد: ما امروز هم به پشتوانه فتح خرمشهر، درصحنه اداره کشور و تعاملات و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی نقش ایفا می­‌کنیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص خرمشهرهای پیش رو تأکید کرد: خرمشهرهای پیش‌ رو مأموریت امروز ملت ما است. فتح خرمشهرهای امروز جز با تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز امکان‌پذیر نیست. برای تحقق این مهم باید باارزش‌ها و ویژگی‌های آن دوران درصحنه باشیم تا بازهم مشمول فتح و نصرت الهی قرار بگیریم. اگر به دنبال نصرت الهی و ثبات قدم هستیم باید به پایمردان دیروز اقتدا کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: روز سوم خرداد نماد مقاومت، ایثار و ازخودگذشتگی است. امروز بعد از گذشت 37 سال از عملیات «بیت‌المقدس» رهبر حکیم انقلاب اسلامی راهبرد قطعی نظام را مقاومت در برابر زیاده­‌خواهی دشمنان می‌دانند.

وی به برنامه‌های ایام سوم خرداد اشاره کرد و ادامه داد: هدف کانونی گرامیداشت سوم خرداد ترویج فرهنگ ولایتمداری، مقاومت، خودباوری دینی و ملی و حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است.

یوسفعلی‌زاده اظهار کرد: تبیین نقش و جایگاه فرماندهی الهی ولی‌فقیه در حیات معنوی کشور و خلق حماسه‌ها و پیروزی‌ها، تبیین قدرت و وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی برای ایجاد بازدارندگی برای مقابله با تهدیدات دشمنان، تبیین نقش بصیرت، مقاومت، وحدت و همگرایی اقوام، ادیان و اقشار جامعه در مقابله با استکبار جهانی، تبیین جایگاه و دستاوردها و درس‌ها و عبرت‌های عملیات غرورآفرین «بیت‌المقدس» که زمینه‌ساز پیروزی‌های بعدی در دفاع مقدس شد، نهادینه‌سازی روحیه ولایتمداری، ایثار، شهادت‌طلبی و تبیین الگوهای رفتاری رزمندگان با بهره‌گیری از فرهنگ دینی و عاشورایی ازجمله راهبردهای ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد است.

وی بابیان اینکه برای تحقق این اهداف از چهارشنبه یکم خرداد تا شنبه چهارم خرداد روزشمار ایام گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر تعیین‌شده است، افزود: شعار ویژه این مناسبت در سال جاری شعار «ما پیروزیم» است، بنابراین از رسانه‌ها انتظار داریم  این شعار را در ویژه‌برنامه‌هایی که در ایام سوم خرداد برگزار می‌شود تبلیغ کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه یکم خرداد، روز رسانه، دفاع مقدس و مقاومت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: بازخوانی کارکرد رسانه‌ها در دفاع مقدس جزو برنامه‌های این روز است، به‌طوری‌که در استان نیز نشست تخصصی با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان رسانه پیش‌بینی‌شده است که دریکی از سالن‌های صداوسیمای استان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه روز پنجشنبه دوم خرداد روز شهدا، ایثارگران و پیروان ولایت نامیده شده است، بیان کرد: در این روز مهم‌ترین برنامه، عطرافشانی مزار شهدا در سراسر استان است. همچنین در این روز، تجمع صبحگاهی نیروهای مسلح به‌عنوان نماد وحدت، اقتدار و آمادگی در سراسر استان به‌ویژه در مرکز استان برگزار خواهد شد.

یوسفعلی‌زاده ابراز کرد: شرکت آحاد نیروهای مسلح و پیشکسوتان عزت و شرف و رزمندگان در نماز­های عبادی سیاسی جمعه در سراسر استان ازجمله ویژه‌برنامه‌های روز جمعه سوم خرداد است که روز مقاومت، ایثار و پیروزی و ولایتمداری نام‌گذاری شده است. روز شنبه چهارم خرداد که در تقویم ملی روز دزفول روز مقاومت و پیروزی نامیده شده تمرکز برنامه­‌ها در شهر مقاوم دزفول است، اما ادامه برنامه‌های سوم خرداد در سراسر کشور و استان برگزار می­‌شود.

اجرای یک هزار برنامه در بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر در استان

وی بابیان اینکه حجم سنگینی از برنامه‌های اجرائی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در سطوح مختلف استان پیش‌بینی‌شده است، یادآور شد: با رصد برنامه­‌هایی که جنبه شهرستانی و دستگاهی دارند قریب به یک هزار برنامه توسط دستگاه‌ها و یا تشکل‌های مردم‌نهاد در ایام سوم خرداد برگزار می‌شود. البته چندین هزار برنامه مردمی و اجتماعی در سطح مساجد، مدارس و دانشگاه­‌ها، گلزار شهدا، منازل ایثارگران پیش‌بینی‌شده که جزو برنامه‌های ستاد بزرگداشت سوم خرداد که از طریق این ستاد پیگیری شود قرار نگرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی  دیدار با ائمه جمعه، تولید برنامه از طریق صداوسیما، انتشار محتوا به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در فضای مجازی، تبلیغات محیطی و بهینه‌سازی آن در شهرها و دستگاه‌ها، تولید محتوا به مناسبت سوم خرداد و در اختیار دستگاه‌ها و مجموعه‌ها قرار دادن آن، تشریح عملیات «بیت‌المقدس» در رسانه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به مناسبت ایام سوم خرداد است.   

 در ادامه این نشست «جواد فرهنگ نژاد» مدیر هنری و سینمایی، «جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ، «ملیحه غیور» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی در سخنانی به تشریح ویژه‌برنامه‌های سوم خرداد در حوزه مأموریت خود پرداختند.

گفتنی است نشست تخصصی هنرمندان فعال در حوزه دفاع مقدس با مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان، برگزاری کارگاه نقد و بررسی فیلم‌های دفاع مقدس با محوریت سوم خرداد، برگزاری ورکشاپ هنرهای تجسمی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری کارگاه آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی، برگزاری نشست تخصصی راهکارهای نگارش کتاب خاطرات دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه کتاب‌های تقریظی مقام معظم رهبری، برگزاری نشست خوانش کتاب، رونمایی از کتاب «ما افسانه بودیم»، برگزاری عصرانه داستان‌نویسان دفاع مقدس، برگزاری شب‌شعر، برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «تا نیمه‌راه»، تولید کتاب صوتی «شهربانو»، نشست صمیمی همسران شهدا، تجلیل از همسران شهدای عملیات «بیت‌المقدس» و برگزاری افتتاحیه طرح خادمان شهدای گمنام ازجمله برنامه‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ایام سالگرد سوم خرداد است.

انتهای پیام/ 70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول