اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قلبی که هنوز می‌تپد/ با هم «نفس» می‌کشیم

اکنون لبخندهایی جان گرفته‌اند و قدم‌هایی قوت؛ گرچه پذیرش مرگ مغزی و رضایت دادن برای پیوند اعضای فرزند، سخت‌ترین اتفاق آن روز بود اما فکر کردن به اینکه قلب او در جای دیگری هنوز می‌تپد، حس رضایت‌بخشی است.

قلبی که هنوز می‌تپد/ با هم «نفس» می‌کشیم

گروه سلامت خبرگزاری فارس ـ محمد رضازادهسرش را به شیشه اتاق «آی سی یو» چسبانده و به کودکش در آن سوی شیشه می‌نگرد؛ قطره‌های اشک به آرامی روی گونه‌هایش می‌لغزند و غم درونش وجودش را می‌فشارد؛ حس عجیبی در این لحظات وجودش را در برگرفته است؛ نمی‌داند چرا؟ اما از رفت و آمد پزشکان و پرستاران، دستش آمده است که انگار قرار نیست جگرگوشه‌اش از روی تخت بلند شود.

سنگینی نگاهی را روی خود حس می‌کند؛ همسرش پشت سر او ایستاده است اما نگاهش را از او می‌دزدد و به تخت «امین»کوچکشان خیره می‌شود؛ انگار در همین چند لحظه همسرش پیرتر شده است؛ با همه وجود، خمیدگی همسر را زیر یک بار غم سنگین درک می‌کند؛ او رفته بود تا با پزشک فرزندشان صحبت کند و اکنون با وجودی غمگین اینجا ایستاده است.

مرد حرفی نمی‌زند تنها به سمت همسر می‌چرخد و نگاه‌شان در هم گره می‌خورد؛ این نگاه، نگاه امیدبخش نیست؛ این نگاه پر از حرف است؛ لبان مرد می‌لرزد و بغض گلویش را فرو می‌خورد اما چند قطره اشک ناخودآگاه مهمان چشمانش می‌شوند و زن خرد شدن وجودش را به عینه می‌بیند.

 برای لحظه‌ای شیرین‌ زبانی‌های کودکش مانند فیلمی از  جلوی چشمش می‌گذرد؛ زانوانش سست می‌شوند و او تکیه بر دیوار آی‌سی‌یو بر زمین می‌نشیند و ضجه می‌زند...

اینجا ثانیه‌ها به سختی می‌گذرد

«مرگ مغزی» جگرگوشه خانواده توسط پزشکان اعلام شده است؛ حالا خانواده‌ بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند؛ آیا می‌توانند اعضای بدن فرزندشان را بیماران اهدا کنند یا ...

ثانیه‌ها برای پدر و مادر به سختی می‌گذرد؛ انتخاب خیلی سخت است؛ اصلا چرا باید اعضای بدن فرزندشان را اهدا کنند؟ چرا؟

ثانیه‌های به سختی می‌گذرند اما فرصت خیلی کم است...  

۲۵هزار نفر در انتظار پیوند عضو

بر اساس اعلام رئیس مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضای وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند پیوند هستند و سال گذشته ۹۲۳ عمل پیوند در کشور انجام شده است؛ سال ۲۰۱۸ ایران توانست رتبه عضو ۳۹ پیوند عضو در جهان را به خود اختصاص دهد، این در حالیست که در سال ۲۰۱۷ با ۹۲۶ پیوند، رتبه ایران ۳۶ بود.

به گفته دهقان در فروردین‌ماه ۹۸ نسبت به سالیان گذشته بیشترین آمار اهدای عضو در کشور ثبت شده که رکورد اهدای عضو در این ماه شکسته شده است.

تاریخچه پیوند عضو در ایران 

تاریخچه پیوند اعضا از مرگ مغزی در ایران به قبل از انقلاب و حدود ۵۰ سال پیش بر می‌گردد. همگام با توسعه چشمگیری که بعد از انقلاب در زمینه پیوند کلیه صورت گرفت، متخصصین و مسؤولین برای ایجاد زمینه مناسب جهت پذیرش عمومی، کسب فتوا و  تصویب قوانین لازم جهت استفاده از اعضای مبتلایان مرگ مغزی تلاش کردند.

همچنان که بعد از استفتاء از حضرت امام خمینی (ره) و کسب اجازه و بنا بر فرمایش ایشان «بر فرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است»، به صورت موردی پیوندهای قلب، کلیه و کبد متبلایان مرگ مغزی در شیراز و بیمارستان‌های شریعتی، امام خمینی (ره) و سینا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.

در سال ۱۳۷۹ پروتکل مرگ مغزی به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و ابلاغ شد. بعد از تصویب قانون، آیین نامه اجرایی این قانون تنظیم شد که در جلسات متعدد کارشناسی و بعد از مراجعات مکرر به مراجع ذیصلاح در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۱ در هیئت دولت تصویب شد.

نجات جان ۸ بیمار با اهدای اعضای فرد مرگ مغزی

به گفته کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان هر بیمار مرگ مغزی، می‌تواند جان ۸ تن از هموطنان نیازمند عضو را نجات دهد. تاکنون بیش از ۶ هزار و ۴۳۱ پیوند عضو در کشور انجام شده و متاسفانه سالانه ۵ تا ۸ هزار بیمار مرگ مغزی در کشور جان خود را از دست می‌دهند؛ با توجه به اینکه از این تعداد حداقل ۳ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه و نجات جان بیماران نیازمند بود.

اهدای عضو از فرد دچار سکته مغزی و زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود. بهترین زمان اهدای عضو همان ساعات اولیه مرگ مغزی است؛ با توجه به اهمیت سرعت در اخذ رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی شده برای انجام عمل پیوند، لازم است این فرهنگ شکل بگیرد.

۱۰ درصد جمعیت کشور کارت اهدای عضو دارند

بر اساس اظهارات، فرحناز صادق‌بیگی مسؤول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کل کشور تا کنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند که موفقیت در خصوص اخذ رضایت از خانواده‌ها حدود ۹۰ درصد است همچنین به صورت میانگین پروسه اخذ رضایت حدود ۶ ساعت زمان می‌برد؛ یعنی گاهی اوقات یک ساعت و گاهی یک هفته طول می‌کشد تا خانواده‌ها رضایت خود را برای اهدای عضو اعلام کنند.

چگونه کارت اهدا دریافت کنیم؟

سی و یک اردیبهشت هر سال، روز اهدای زندگی نامگذاری شده است؛ اهدای زندگی، هم با اهدای خون انجام می‌شود و هم با اهدای عضو. برای آنکه عضو شما پس از مرگ، امکان پیوند به دیگران را داشته باشد، می‌بایست کارت اهدای اعضا داشته و اطلاعات شما در سامانه ehda.ir درج شده باشد. همچنین اگر تصمیم برای اهدای عضو دارید می‌توانید با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنید.

 

حس خوب بخشش

حالا یک سال از آن روز سخت و نبودن «امین کوچولو» می‌گذرد؛ مادر به قاب عکس فرزندش می‌نگرد و نفس عمیقی می‌کشد؛ چقدر جای امین خالیست اما تصمیمشان باعث شده چند بیمار نیازمند پیوند عضو به زندگی برگردند.

تصمیمی که هرچند با تردیدها و دشواری های بسیاری گرفته شد اما چند نفری را به زندگی بازگرداند... حالا لبخندهایی جان گرفته‌اند و قدم هایی قوت... گرچه پذیرش مرگ مغزی و رضایت دادن برای پیوند اعضا سخت ترین اتفاق ممکن آن روز بود اما فکر کردن به اینکه قلب او در جای دیگری هنوز می تپد، حس رضایت بخشی است.
حس اینکه اعضای بدن فرزندشان به کودکان دیگر زندگی بخشیده، لبخند را بر لبانشان جاری می‌سازد و باور دارد که او همچنان نفس می‌کشد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول