اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

استفاده از وکیل در دادگاه‌ها برای بنگاه‌های خصوصی باید اختیاری شود

یک فعال اقتصادی و کارآفرین نمونه کشور با انتقاد از قوانین حوزه تولید کشور بخصوص هزینه بالای حق‌الوکاله تحمیلی بر فعالان اقتصادی، گفت: چرا باید بخش خصوصی برای یک پرونده مالی میلیون‌ها و چه‌بسا میلیاردها تومان حق‌الوکاله بدهد.

استفاده از وکیل در دادگاه‌ها برای بنگاه‌های خصوصی باید اختیاری شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، «رونق تولید» راه برون‌رفت از رکود اقتصادی و کاهش درآمد ملی تلقی می‌شود. یکی از زیرساخت‌های اساسی فضای کسب‌وکار که رونق تولید در بستر آن شکل می‌گیرد، زیرساخت‌های حقوقی کشور است که نقش تعیین‌کننده در کاهش هزینه تولید و تسهیل کسب‌وکار دارد. علیرضا نبی فعال اقتصادی و کارآفرین برتر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره وضعیت زیرساخت‌های حقوقی کشور در حمایت از تولید ضمن تاکید بر نقش فضای کسب‌وکار در تحقق رونق تولید، موانع تولید را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: عوامل عدم‌تحقق رونق تولید در کشور ما به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می­شوند.

نبی عوامل نرم­ افزاری را همان عوامل ذهنی دانست و در خصوص عوامل سخت‌افزاری گفت: بعد سخت­‌افزاری موانع شامل قوانین، بخشنامه­‌ها و اتفاقاتی می‌شود که حاکمیت باید بر آن تمرکز داشته باشد و در این مدت نیز باید انجام می­شد.

*ساختار حقوقی کشور فاقد چابکی لازم برای تسهیل کسب‌وکار است

این فعال اقتصادی با انتقاد از ساختار حقوقی کشور گفت: ساختار حقوقی کشور فربه است و چابک نیست، لذا در این شرایط به علت زیرساخت­ها و بسترهای نامطلوبی که در جامعه وجود دارد با بروز اختلافات و دعواهای حقوقی مواجه می­شویم.

کارآفرین نمونه کشور با اشاره به برخی مسائل حقوقی فعالان اقتصادی گفت: طبق قانون شرکت‌های دولتی اجازه دارند معاون حقوقی یا نماینده حقوقی خود را به‌جای وکیل برای پیگیری پرونده­های حقوقی به دادگاه معرفی کنند و این در حالی است که چنین امکانی برای شرکت­های خصوصی فراهم نیست.

*قوانین برای حمایت از شر‌کت‌های دولتی تصویب شده‌اند نه بخش خصوصی

نبی ضمن اشاره به اظهارات برخی از مسئولین که مدعی مردمی کردن اقتصاد هستند، تصریح کرد: مگر برخی تصمیم ندارند اقتصاد را مردمی کنند و معتقدند دولت، بنگاه‌دار اقتصادی نیست پس چرا تمامی قوانین در راستای حمایت‌کردن و کاهش هزینه­های بنگاه‌های دولتی است نه بخش خصوصی.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حتی در قوه قضاییه نیز چنین قوانین حمایتی برای بنگاه‌های دولتی وجود دارد.

*ضرورت اختیاری‌شدن وکالت برای بنگاه‌های خصوصی

نبی با انتقاد از هزینه بالای حق‌الوکاله که بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود، اظهار داشت: چرا باید بخش خصوصی برای یک پرونده مالی میلیون­ها و چه‌بسا میلیاردها تومان حق­‌الوکاله بدهد و تمبر باطل کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون و اختیاری شدن وکالت برای بنگاه‌های خصوصی عنوان کرد: اگر امکان پیگیری پرونده‌­های حقوقی در دادگاه­‌ها توسط نماینده‌­های حقوقی بنگاه­های اقتصادی بخش خصوصی در طرح «جامع پذیرش و آموزش» وکالت گنجانده شود به دو دلیل برای فعالان اقتصادی مطلوب و دارای مزیت خواهد بود.

نبی در خصوص مزایای این امر ادامه داد: مزیت اول این است که نماینده حقوقی هر شرکتی اشراف زیادی بر روی پرونده­‌های آن شرکت داشته و شرکت و محصولات را می­شناسد و می­تواند دفاع مناسبی داشته باشد.

وی افزود: از طرف دیگر، نماینده حقوقی مکلف است فقط دنبال پرونده­‌های شرکت برود و این در حالی است که یک وکیل ممکن است 80 تا پرونده دیگر هم داشته باشد. بنابراین، به این دو علت و مزیت بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی بهتر می‌توانند به‌وسیله نماینده حقوقی خود امور حقوقی و پرونده‌های خود را پیگیری کنند و از تعطیلی این بنگاه‌ها جلوگیری کنند.

این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد: بنده گاهی معاون حقوقی‌­ام را چندین بار پیش وکیل فرستاده­ام تا فقط وکیل را متوجه سازد که بنگاه ما چه محصولی تولید می­‌کند و جریان مشکل ما از چه قرار است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول