اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فایروال بومی روی زیرساخت های کنترل صنعتی زیمنس نصب شد/ دفع ۳۳ میلیون حمله سایبری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نصب فایروال بومی روی زیرساخت های کنترل صنعتی زیمنس خبر داد و گفت: این فایروال بومی برای سایر برندها نیز در حال توسعه است.

فایروال بومی روی زیرساخت های کنترل صنعتی زیمنس نصب شد/ دفع ۳۳ میلیون حمله سایبری

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم روز جهانی ارتباطات از نصب فایروال بومی روی زیرساخت های کنترل صنعتی زیمنس خبر داد و گفت: این فایروال بومی برای سایر برندها نیز در حال توسعه است.

وی خاطر نشان کرد: فایروال بومی راه اندازی شده مختص سیستم های صنعتی است و اتوماسیون اداری را چندان شامل نمی شود.

* ۳۳ میلیون حمله سایبری دفع شد

به گفته وی، سال گذشته نزدیک به 33 میلیون حمله سایبری را دفع کرده‌ایم که اگر چه ممکن است هنوز آلودگی‌های زیادی داشته باشیم اما در دفاع سایبری و امنیت سایبری رشد قابل توجهی در یک سال و نیم اخیر داشته‌ایم و توان سایبری 30 برابر تقویت شده است.

وی با بیان اینکه مخابرات تجهیزات خارجی را از شبکه زیرساخت خارج کرده است، گفت: هم اکنون در تولید بالغ بر 70 درصد تجهیزات مورد نیاز توسعه پهن باند ثابت در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم اما درباره موبایل میزان خودکفایی 30 درصد است.

به گفته وی، در 20 خرداد 3 بسته حمایتی دولتی در حوزه ICT  شامل طرح 13‌گانه اشتغال، طرح نوآوری و طرح توانمندسازی کسب و کار به صورت منطقه‌ای را رونمایی می‌کنیم تا در جهت تحقق شعار امسال که توسعه خدمات دیجیتال است گام برداریم.

به گفته وی، با توسعه پهن باند در روستاها فاصله 5 برابری مصرف 5 پهن باند در روستاها و شهرها به کمتر از 2.5 درصد رسیده است؛ به طوری در گذشته متوسط مصرف دیتا در شهرها 5.9 گیگ و در مناطق روستایی 600 مگ بود که اکنون در مناطق روستایی 2.9 گیگ رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتظار از وزارت ارتباطات برای برخورد با جرایم در فضای مجازی، گفت: هر کس باید در حیطه مسئولیت‌های خود رفتار کند و متولی هر حوزه در قانون مشخص است.

وزیر ارتباطات گفت: مطالبه مراجع و علما برای ما ارزشمند است و نمی‌توانیم با بی‌اهمیتی از کنار آنها بگذریم اما نمی‌توان مردم را هم از فناوری محروم کنیم.

جهرمی گفت: وزارت ارتباطات به صورت آتش به اختیار به بحث کودک در فضای مجازی وارد شده و متولیان امر اعتراض کردند که چرا وزارت ارتباطات در این حوزه ورود کرده است، در پاسخ گفتیم که شما که مسئولیت دارید وارد شوید و اقدامات خود را تشریح کنید. 

وی گفت: وزارت ارتباطات مسئول توسعه زیرساخت‌ها است و مسئولیت دارد که استقلال ایجاد کند و برای این کار 142 آزمایش برای پایداری شبکه در زمان قطع اینترنت انجام داده‌ایم که موفق بوده‌اند.

* کیفیت ارتباطات داخل ۸۰ برابر ارتباطات خارجی

به گفته وزیر ارتباطات، در نتیجه این اقدامات، کیفیت ارتباطات داخل 80 برابر ارتباطات خارجی شده است که منابع بین‌المللی نیز بر این موفقیت گواهی می‌دهند.

جهرمی گفت: مسئولیت حوزه خدمات با وزارت ارتباطات نیست، شورای عالی فضای مجازی سند لایه خدمات که شاخص‌ها در آن قابل اندازه‌گیری باشد را تهیه کرده اما در لایه محتوا اطلاع ندارم سند به کجا رسیده، در لایه زیرساخت که وظیفه وزارت ارتباطات است هم سند داریم؛ اما از ما می‌خواهند که در لایه زیرساخت توقف کنید که در لایه خدمات به شما برسیم، این در حالی است که رشد تکنولوژی در دنیا منتظر ما نمی‌ماند و باید به جای سیاه‌نمایی با حرکت جمعی و همدلی حرکت کنیم، باید در کناری را جایگزین  برکناری کنیم و به جای مچ‌گیری، از همدیگر دستگیری کنیم.

* اعلام نتایج همکاری ناجا با وزارت ارتباطات تا دو هفته آینده

وی گفت: نشست‌های مختلفی برای توانمندسازی برخورد با تخلفات در فضای مجازی با ناجا داشته‌ایم؛ ناجا همچنان که برای افزایش امنیت در فضای جامعه گام برداشته، در حوزه فضای مجازی ناجا نیز در حال حرکت است و باید در کنار ناجا باشیم که احتمالاً تا دو هفته آینده نتیجه همکاری وزارت ارتباطات با ناجا اعلام می‌شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر کسی در سایتی که قیمت‌ها را درج می‌کنند، وارد شده و قیمت‌ها را به هم ریخته باید توان ناجا را بالا ببریم که بتواند با آنها برخورد کند.

جهرمی، رشد 2 برابری تعداد اپلیکیشن‌های تولید داخل یکی از نتایج توجه به داخلی‌سازی عنوان کرد و گفت: با این اقدامات می‌توانیم علی‌رغم رکودهای مورد انتظار رونق بخش را نیز محقق کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول