اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دولت اقدام مؤثری برای آزادی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا انجام نداده است

برادر دانشمند ایرانی حوزه سلول‌های بنیادی گفت: او در حالی که برای سپری کردن فرصت مطالعاتی از دانشگاه تربیت مدرس عازم آمریکا شده بود در بدو ورود وی به خاک آمریکا دستگیر و به ندامتگاه خلافکاران اجتماعی منتقل شد.

دولت اقدام مؤثری برای آزادی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا انجام نداده است

رسول سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: مسعود سلیمانی در تاریخ 30 مهر 97 در حالی که برای سپری کردن فرصت مطالعاتی از دانشگاه تربیت مدرس عازم آمریکا شده بود در بدو ورود وی به خاک آمریکا دستگیر و به ندامتگاه دیتون در ایالت جورجیا که مخصوص خلافکاران اجتماعی است، منتقل شد.

برادر این دانشمند ایرانی ادامه داد: پس از آن که ویزای او توسط آمریکایی‌ها ضبط شد به وزارت امور خارجه گزارش دادیم اما اقدامی از سمت آن‌ها انجام نشد، دو وکیل در آمریکا گرفتیم که حافظ منافع تنها یک بار به مدت 10 دقیقه با وکیل دیدار و پس آن حاضر به همکاری نشده است.

وی افزود: تاکنون 100 هزار دلار هزینه کرده‌ایم که 20 هزار دلار آن از سمت دانشگاه و مابقی از خانواده بوده که صرف گرفتن وکیل در آمریکا شده است، همسر وی دچار مشکلات روانی شده و مادر خانواده نیز پس از شنیدن این خبر دچار سکته مغزی شد و مدت دو ماه است که در ICU بیمارستان الزهرا بستری است که نامه بیمارستان نیز برای آمریکایی‌ها ارسال شده است.

سلیمانی افزود: این دانشمند ایرانی از اساتید برجسته سلول‌های بنیادی و یکی از 100 دانشمند برتر سال 2017 معرفی شده‌ اما از سوی ایران اقدامی برای وی انجام نشد در حالی که انتظار می‌رفت از این استاد ایرانی حمایت شود.

برادر مسعود سلیمانی در تشریح دلیل دستگیری گفت: او برای انجام دقیق‌تر تحقیقات از دانشجویی خودشان درخواست می‌کند تا تعدادی ویال هورمون که در ایران نمایندگی رسمی آن وجود دارد را از آمریکا بیاورد که این ویال‌ها در فرودگاه ضبط می‌شود و به ایران نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: پس از بررسی سوابق تحقیقاتی این استاد دانشگاه فرصت مطالعاتی به مثابه یک دام برای او فراهم می‌شود تا پس از ورود به آمریکا وی را دستگیر کنند و الآن مدت 8 ماه است که در زندان به سرمی‌برد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: سه‌شنبه گذشته پس از پیگیری‌های انجام شده دادگاهی برگزار شد که در آن مدرکی دال بر دور زدن تحریم‌ها توسط ایشان وجود نداشته است، دادگاه به مقاله‌ای از این دانشمند و ویال‌ها استناد می‌کند که بنابر گفته محققان جهان هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، وی شخصیتی کاملا علمی است و هیچگونه سوء سابقه‌ای ندارد که بتوان دلیلی بر این اقدام آمریکایی‌ها دانست و تحقیقات او صرفاً در حوزه پزشکی است.

برادر این دانشمند ایرانی یادآور شد: حقوق وی در دانشگاه تربیت مدرس از همان تاریخ قطع شده و تاکنون پرداخت نشده است، و در حالی که تمامی رؤسای جمهور از این دانشمند برجسته تقدیر کرده‌اند اقدامی از سوی ایران انجام نشده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا امکان آزاد کردن ایشان با قید وثیقه وجود دارد، گفت: در بدو ورود به آمریکا ویزای وی باطل شده و حتی مهر ورود در پاسپورت ایشان زده نشده، به همین دلیل با وجود موافقت قاضی برای آزادی با قید وثیقه، این امکان وجود ندارد.

انتهای پیام/63113/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول