اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در شیراز و استان فارس

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار« بدانیم و اقدام کنیم» از 28 اردیبهشت در شیراز و استان فارس آغاز و تا 15 خرداد ادامه دارد.

اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در شیراز و استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی بهادر ظهر امروز در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار«بدانیم و اقدام کنیم» با بیان اینکه مهمترین مولفه سلامت هر فرد میزان فشار خون وی است، اظهار داشت: در استان فارس از هر 4 نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: فشارخون بالا یک بیماری خاموش است و فرد زمانی که عوارض بیماری بروز کرد متوجه آن می‌شود، این بیماری خبر نمی‌کند برای همین آگاهی و پیشگیری از بروز بیماری مهمترین کار است.

وی افزود: تبعات زندگی شهری و کم تحرکی همچنین عدم توجه به سلامت غذا موجب افزایش فشار خون می‌شود که اگر هر فرد به خصوص افراد بالای 30 سال فشار خون خود را چک کنند و مبتلایان نیز درمان را جدی بگیرند، از عوارض بیماری فشار خون، مرگ زودهنگام بر اثر فشار خون بالا همچنین سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اجرای طرح کنترل فشارخون در شهر شیراز و شهرستا‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس گفت: در همه‌ی پایگاه‌های بهداشتی، مطب‌های پزشک خانواده و بیمارستان‌هایی که پزشک خانواده در آن مستقر هستند، اقدام به اندازه‌گیری فشار خون، ثبت اطلاعات فرد مبتلا به فشار خون و پیگیری درمان مبتلایان خواهد شد.

فارس دارای رتبه نخست شناسایی بیماران فشار خون

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه نیمی از افراد با فشارخون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند، ابراز داشت: متاسفانه نیمی از افرادی هم که از بیماری خود آگاه هستند در مصرف دارو و انجام مراحل درمانی کوتاهی می‌کنند.

عبدالرسول همتی ادامه داد: مصرف نمک در کشور ما 12 گرم است در صورتی که طبق نظر سازمان جهانی بهداشت باید روزانه 5 گرم باشد که این نشان دهنده میزان بالای مصرف نمک در کشور ما است.

وی افزود: علاوه بر تغذیه نامناسب که موجب افزایش فشار خون می شود، مصرف الکل و دخانیات نیز که متاسفانه روبه افزایش است، بر بالا رفتن میزان فشار خون تاثیر میگذارد.

این مقام مسؤول گفت: در طول طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار« بدانیم و اقدام کنیم» باید فشار خون یک میلیون و 100 هزار نفر در استان فارس اندازه‌گیری شود که انتظار می‌رود 10 درصد از افراد مبتلا به بیماری فشار خون شناسایی شوند.

همتی با بیان اینکه پزشک خانواده بین مردم و پزشکان چندان مورد رضایت قرار نگرفته است، اما در زمینه اندازه‌گیری و کنترل فشار خون اقدام مثبتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: تا کنون با اندازه‌گیری فشارخون 477 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال، 227 هزار نفر با فشارخون بالا شناسایی شدند و تحت کنترل هستند که استان فارس نیز در میان دیگر استان‌های کشور رتبه نخست را در زمینه شناسایی کسب کرده است.

وی ابراز داشت: فشار خون طبیعی 120 روی 80 است که اگر فردی فشارخون 140 روی 90 و به بالا داشت به عنوان فرد مبتلا به بیماری فشار خون اطلاعاتش ثبت و پیگیری می‌شود.

چک کردن فشار خون افراد بالای 30 سال در تمامی مطب‌های پزشک خانواده

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار« بدانیم و اقدام کنیم» از 28 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا 15 خرداد مرحله اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است، ابراز داشت: از 17 خردادماه که پایان ماه رمضان است، مرحله چک کردن فشار خون آغاز می‌شود که گروه هدف نیز افراد بالای 30 سال، خانم‌های باردار و بیماران کلیوی هستند.

فریبا مرادی ادامه داد: در این طرح تمامی پزشکان خانواده موظف به چک کردن فشارخون به صورت رایگان هستند.

وی افزود: 112 ایستگاه موقت در مراکز پرتردد شهر برای چک کردن فشارخون دایر می‌شوند و در بیمارستان‌ها نیز فرصت چک کردن فشار خون با استقرار پایگاه‌های ویژه برای بیماران و همراهان بیمار فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول