اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: روابط با چین یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی قزاقستان است

رئیس جمهور موقت قزاقستان گفت: برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با چین یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی قزاقستان است.

تاکایف: روابط با چین یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی قزاقستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور موقت قزاقستان در حاشیه دوازدهمین همایش اقتصادی «آستانه» با «هان ژنگ» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

تاکایف در ابتدای این ملاقات ابراز اطمینان کرد سفر وزیر امور خارجه چین به قزاقستان به تقویت روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی میان 2 کشور کمک خواهد کرد.

وی همچنین با تبریک به طرف چینی برای برگزاری موفق همایش «یک کمربند، یک راه» گفت: ایده «شی جین پینگ» در مورد احیا جاده بزرگ ابریشم  مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفت.

تاکیاف با بیان اینکه برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با چین یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی قزاقستان است، گفت: روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه 2 کشور مدل همکاری متقابل سودمند و موثر است.

معاون نخست وزیر چین با بیان اینکه در طول سال‌های استقلال، قزاقستان همیشه رو به توسعه و اقتصاد این کشور رو به رشد بوده از گسترش روابط میان 2 کشور اظهار رضایت کرد.

در این دیدار مسائل مربوط به توسعه پروژه‌های مشترک قزاقی و چینی، افزایش حجم صادرات محصولات ارگانیک کشاورزی، استفاده از رودخانه‌های مرزی و توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

طی این دیدار  همکاری 2 کشور در حوزه حمل و نقل و تدارکات به ویژه دورنمای استفاده از پتانسیل ترمینال مشترک در بندر «لیانینگانگ»، بندر خشک در منطقه آزاد اقتصادی «خورگس- دروازه های شرقی» و افزایش حجم حمل و نقل کانتینری مورد توجه ویژه 2 طرف قرار گرفت.

رئیس جمهور قزاقستان در حاشیه همایش اقتصادی آستانه همچنین با «گریستین لاگرد» رئیس اجرایی صندوق بین المللی پول دیدار و از شرکت وی در این همایش قدردانی کرد.

2 طرف در این ملاقات جهات اصلی همکاری قزاقستان و صندوق بین المللی پول و همچنین فرآیندهای کلیدی در سیستم مالی و اقتصادی جهانی را بررسی کردند.

تاکیف در حاشیه این همایش همچنین با کارشناسان برجسته کشورهای خارجی که به منظور شرکت در دوازدهیمن همایش اقتصادی آستانه وارد قزاقستان شدند در قالب یک میز گرد ملاقات کرد.

در جریان این نشست تاکایف گفت: قزاقستان با برنامه و استراتژی‌های بلند پروازانه‌ای که اجرای موفق آن باید نقش مهمی در رشد کشور داشته باشد و در حال وارد شدن به دوره جدید روندهای جهانی است.

وی افزود: ما امروز برای همکاری با تمام کشورهای همسایه و شرکای استراتژیک خود باز هستیم، قزاقستان در آینده همچنان با در نظر گرفتن بهترین تجربیات بین المللی برنامه‌های خود را پیاده خواهد کرد.

تاکیاف در پایان افزایش رفاه مردم، توسعه آموزش و پرورش و بهداشت را از اولویت‌های کشور خود عنوان کرد.

در این میزگرد، اقتصاد، تجارت و سیاست جهانی مورد بررسی و چشم انداز توسعه قزاقستان و آسیای مرکزی و اجرای طرح یک کمربند، یک راه مورد توجه ویژه شرکت کنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول