اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پایگاه پژوهشی غار قلعه «اسپهبد خورشید» ایجاد می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: پایگاه پژوهشی غار قلعه اسپهبد خورشید سوادکوه ایجاد می‌شود که با انجام مطالعات باستان شناسی، حفاظت و مرمت می‌توان به هدف اصلی، یعنی ثبت جهانی این محوطه دست یافت.

پایگاه پژوهشی غار قلعه «اسپهبد خورشید» ایجاد می‌شود

مهدی ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از 28 اردیبهشت تا سوم خرداد به‌عنوان هفته موزه و میراث فرهنگی  نامگذاری شده که برنامه‌های مختلفی به‌مناسبت این هفته در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نمایشگاه‌ هنرهای سنتی در خانه کلبادی ساری روز 28 اردیبهشت ماه امسال، افزود: همچنین افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی در حمام وزیری عمارت کلبادی به همراه نمایشگاه دستاوردهای میراث فرهنگی سال 97 در عمارت کلبادی ساری در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه خانه موزه معرق رضایی کلانتری در کیاسر روز 28 اردیبهشت ماه امسال افتتاح می‌شود، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه نقاشی در موزه تاریخی بابل، برگزاری کارگاه آموزشی کودکان با موضوع آشنایی با هنرهای دست‌ساز و همچنین دوره آموزشی برای دانشجویان، نشست تخصصی بازسازی ابنیه تاریخی با موضوع مسجد جامع، برگزاری تور یک‌روزه پاک‌سازی مجموعه  تاریخی عباس‌آباد و همچنین برگزاری مسابقه عکاسی با عنوان موزه و بناهای تاریخی در سطح استان مازندران ازجمله برنامه‌های به مناسبت هفته میراث فرهنگی در استان مازندران به شمار می‌رود.

*شب‌های فرهنگی ویژه هفته میراث فرهنگی

ایزدی بیان کرد:  برنامه شب فرهنگی در مجموعه کاخ موزه رامسر، شب فرهنگی در مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری، آمل و شب نیمایی در خانه موزه نیما از دیگر برنامه‌هایی است که به‌مناسبت هفته میراث فرهنگی اجرا می‌شود.

وی با اعلام اینکه  پایگاه پژوهشی غار قلعه اسپهبد خورشید سوادکوه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: با انجام مطالعات باستان شناسی، حفاظت و مرمت می‌توان به هدف اصلی، یعنی ثبت جهانی این محوطه دست یافت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: همچنین از فعالیت معادن در حریم این محوطه جلوگیری شد که جای تقدیر دارد.

ایزدی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های میراث فرهنگی تا سوم خرداد در سطح استان برپا است، خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های مهم اجرای آیین سحرخوانی باتوجه به مقارن شدن این هفته با ماه مبارک رمضان است که تلاش می‌شود این آیین همواره ماندگار باشد.

*بناهای تاریخی نیاز به مرمت دارند

وی با اعلام اینکه بناهای تاریخی استان مازندران نیاز به مرمت دارند، گفت: در زمینه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی با کمبود اعتبار مواجه هستیم که لازماست باتوجه به اهمیت میراث فرهنگی در این زمینه اعتبارات تخصیص یابد.

انتهای پیام/86034/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول