اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

شاهنامه سندی برای همبستگی ایرانیان در برابر هجوم بیگانگان است

یک عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: سرتاسر شاهنامه سرود مهر ایران است که به عنوان سندی برای همبستگی ایرانیان در برابر هجوم اقوام بیگانه شناخته می‌شود.

شاهنامه سندی برای همبستگی ایرانیان در برابر هجوم بیگانگان است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان فارسی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت) در کتابخانه ملی با حضور چهره‌های ادبی و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد.

*امروز را روز جشن زبان فارسی می‌دانیم

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در ابتدای سخنانش به مناسبت این روز اشاره کرد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی روز بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی نامگذاری شده و اکنون سومین سال است که جشن پاسداشت زبان فارسی در این روز توسط فرهنگستان برگزار می‌شود. وی افزود: این روز را روز جشن زبان فارسی می‌دانیم.

او زبان فارسی را رکن مهمی از ارکان هویت ملی ایرانیان دانست و تاکید کرد: ملت ایران با زبان فارسی تعریف می‌شود و حتما زبان رکن مهمی از این ملیت است.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه سخنانش یادآوری کرد: ملت ما نه‌تنها با زبان فارسی در سراسر جهان شناخته می‌شود بلکه به زبان فارسی افتخار می‌کند؛ ما افتخار می‌کنیم که دارای زبانی با پیشینه چندهزار ساله هستیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: ما با زبان فارسی علاوه بر اینکه با فارسی‌زبانان معاصر ارتباط برقرار می‌کنیم با فارسی‌دانان و فارسی‌نویسان که به این زبان اثر آفریده‌اند نیز پیوند برقرار می‌کنیم.

حداد عادل در پایان سخنانش توضیحاتی درباره فعالیت‌های بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان ارائه کرد و دستاوردها و عملکرد بخش‌های مختلف را برشمرد.

*شاهنامه حماسه ملی ایرانیان است

اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در این مراسم تبریک این روز، به فردوسی و اثر سترگ وی اشاره کرد و گفت: سخن از فردوسی سراینده شاهنامه است، شاهنامه فردوسی نه تنها میراث فرهنگ فارسی بلکه شاهکاری د ادبیات کهن جهان است. این کتاب راوی حماسه‌های ملت ایران است و باید آن را حماسه ملی ایران دانست.

وی شاهنامه را تداوم سنت ادبی دوره ساسانی خواند و تصریح کرد: این اثر در روزگار رشد تمدن اسلامی به نظم کشیده شده و زمینه آموختن از دیروز و به کار بستن در امروز و آغاز زندگی  نو را فراهم کرده است. فردوسی شاهنامه را به مثابه یک دانشنامه ادبی پیشکش به فرهنگ ایرانی کرده است.

رئیس کتابخانه ملی با ارائه تعریفی از محتوایی که در شاهنامه متجلی است گفت: این کتاب توصیف شاهان آرمانی است و این بزرگترین آموزه شاهنامه برای شاعران روزگار است. علاوه بر این نقش زن در حماسه ملی شاهنامه حضوری سازنده است؛ از میان هزاران مرد و زن که در این اثر حضور دارند، تعداد زنان و مردان قهرمان با هم برابر است.

او اضافه کرد: زن شاهنامه به دلیل ویژگی‌های شخصیتی ظرفیت‌های دراماتیک بسیاری دارد ولی دارم‌نویسان ما از آن غفلت کرده‌اند. مادر سهراب، گُردآفرید، فرنگیس و نمونه‌های دیگر همه نماد زنان برجسته در این اثر بزرگ هستند.

بروجردی شاهنامه را اثری دانست که از بینش و اندیشه عمیقی سخن می‌گوید دانست و اضافه کرد: این کتاب سهم زیادی در بازسازی و مفاهیم کشورداری و امور اجتماعی دارد. فردوسی با مراحل تمدن گذشته و هویت ملی و آسیب‌های تهدیدکننده این تمدن و هویت آن آشنا بوده و در اثرش آنها را بازتاب داده است.

وی در پایان گفت: پنج نسخه از شاهنامه در کتابخانه ملی حفظ و نگهداری می‌شود که مربوط به قرون ۱۰ تا ۱۳ هجری است و از نفایس ملی محسوب می‌شود. آنچه ما را بر این می‌دارد که از شاهنامه محافظت کنیم حفظ زبان فارسی است.

شاهنامه سندی برای همبستگی ایرانیان در برابر هجوم بیگانگان است

چنگیز مولایی عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم با اشاره به شاهنامه گفت: شاهنامه سند هویت ملی است. سرتاسر آن سرود مهر ایران است و در آن تجلی اراده ملی و فداکاری برای مام میهن و آموزه‌های اخلاقی است که به عنوان سندی برای همبستگی ایرانیان در برابر هجوم اقوام بیگانه شناخته می‌شود.

وی افزود: پهنه‌های مختلف از شرق تا غرب ایران بزرگ در تکوین زبان فارسی نقش داشته‌اند و نباید در برابر برنامه‌های استکباری و استعماری دشمنان تسلیم شد زیرا آنها می‌خواهند با القای این نگاه که زبان فارسی به قومیت خاصی تعلق دارد زمینه تفرقه و جدایی را ایجاد کنند.

در پایان این مراسم از دانشنامه زبان فارسی، تصحیح سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک و جلد سوم فرهنگ زبان فارسی که توسط فرهنگستان آماده‌سازی شده بود و همچنین کتاب گزیده گلستان سعدی برای فارسی‌آموزان غیرایرانی که بنیاد سعدی آن را تدوین کرده بود، رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول