اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری‌ها محور رایزنی

وزیر خارجه ایران که در رأس یک هیأت عالی رتبه به ترکمنستان سفر کرده با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری‌ها محور رایزنی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران که روز گذشته در در رأس یک هیأت عالی رتبه به ترکمنستان سفر کرده صبح امروز با «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار ظریف و بردی محمداف در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

طرفین در ادامه همچنین بر افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف دیدار کردند.

مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت منطقه از موضوعات دیگر دو مقام ارشد  ترکمنستان و ایران بود.

ترکمنستان، کشوری با حدود 6 میلیون نفر جمعیت و 488100 کیلومتر مربع وسعت در شمال شرقی ایران است که به واسطه مرز مشترکی نزدیک به 1200 کیلومتر، دروازه ورود زمینی ایران به منطقه آسیای مرکزی محسوب می شود.

این کشور، به رغم جمعیت نسبتا اندک، از نظر بازار مصرف و مبادلات تجاری برای بخش هایی از اقتصاد ایران دارای اهمیت ویژه است. علاوه بر آن، موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ترکمنستان، هم برای ایران و هم رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای ایران جالب توجه است.

ترکمنستان، علاوه بر این ها، با توجه به حضور جمعیت قابل توجهی از ایرانیان ترکمن در مجاورت مرز مشترک دو کشور، از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز دارای اهمیت مضاعفی است.

اما متاسفانه از سال 1395 روابط تهران و «عشق‌آباد» به دلیل بروز اختلافات کوچک کاهش یافت و مشکلاتی را نیز برای اتباع دو کشور ایجاد کرد که با انجام سفرهای مقامات دو کشور و حل این مشکلات شاهد روابط خوبی بین ایران و ترکمنستان در آینده نه چندان دور خواهیم بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول