اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سازندگان کوچک عسل استان ایلام، در معرض حذف شدن از عرصه‌ی تولید هستند

زنبورداری و تولید عسل در سال‌های اخیر توانسته به یکی از مشاغل پر اهمیت برای مردم ایلام تبدیل شود، اما این شغل مهم در استان ایلام با مشکلاتی همراه بوده که منجر به کوچ زنبورداران از استان شده است.

سازندگان کوچک عسل استان ایلام، در معرض حذف شدن از عرصه‌ی تولید هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروزه زنبور داری و تولید عسل اهمیت ویژه‌ای از نظر اقتصادی در توسعه کشور دارد، از این رو افراد زیادی در استان ایلام مشغول به حرفه‌ی زنبورداری هستند که حمایت از آنها می‌تواند تولیدات را برای صادرات آماده کند. زنبورداری و تولید عسل در سال‌های اخیر توانسته به یکی از مشاغل پر اهمیت برای مردم ایلام تبدیل شود، اما این شغل مهم در استان ایلام با مشکلاتی همراه بوده که منجر به کوچ زنبورداران از استان شده است.

مشکلاتی که همواره پابرجاست

اسفندیاری کارآفرین زنبوردار چرداولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار کرد: به‌علت بارش‌های خوب امسال، می‌توانیم روند خوبی در برداشت و تولید عسل داشته باشیم؛ حدودا 800 کیلو عسل طبیعی از 230 کندو درآمد مناسبی را خواهد داشت.

وی افزود: زنبورداری و تولید عسل نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته اما متأسفانه هیچ نهادی برای حمایت از تولید کنندگان عسل وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران همواره پابرجاست.

گرد و غبار عامل کوچ بخشی از جمعیت زنبورداران ایلام

زمانی یکی دیگر از زنبورداران چرداولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام بیان کرد: حذف زنبور از چرخه طبیعت باعث به‌هم ریختن نظم کلی طبیعت شده و می‌تواند مشکلات فراوانی را در عرصه بوجود آورد.

وی افزود: گرد و غبارهای گاه و بی‌گاه در استان باعث شده بعضی زنبورداران از استان کوچ کنند چرا که پوشش گیاهی منطقه دیگر جوابگوی نیاز زنبور داران نیست. 

این زنبوردار ایلامی به مهمترین دغدغه فعلی زنبورداران اشاره کرد و گفت: درخواست اکثر زنبورداران از مسوولین تحت پوشش قرار دادن بیمه تامین اجتماعی برای آنان است تا بتوانند امنیت شغلی خود را شاهد باشند.

زنبورداری، اشتغالی پایدار برای جوانان ایلامی

فردین شهبازی، کارشناس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در ادامه و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، بیان کرد: زنبورداری از جمله صنایعی است که در استان به خوبی اشتغال ایجاد کرده و توانسته رشد خوبی را در این زمینه به خود اختصاص دهد. 

وی افزود: با وجود این مشاغل و مشکلاتی در این راستا برای زنبورداران وجود دارد که باید مسوولان به‌کار پرورش زنبور به‌عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری را نیز فراهم کند.

این کارشناس جهاد کشاورزی اذعان کرد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است، جوانان می‌توانند با تعداد اندک کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

زنبور داران می‌توانند به بیمه روستایی مراجعه کنند 

سید تراب میری مدیرکل جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، خاطر نشان کرد: در صنعت زنبورداری در استان ایلام مشکل خاصی نداریم و زنبورداران می‌توانند برای بیمه به بیمه روستایی مراجعه کنند.

وی ضمن اشاره به تامین شکر برای زنبورداران افزود: 70 تن شکر برای زنبورداران توزیع شده و 60 تن دیگر در دست اقدام و در حال توزیع داریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: سال گذشته در مجموع بخشی از تسهیلات سرمایه در گردش را در اختیار تشکل‌ها قرار دادیم و امسال هم به محض اعتبارات بخشی از تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای زنبورداری را  تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/970813

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول