اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

خواننده گروه رستاک: به اتحاد و همبستگی مردم ایران افتخار می‌کنم

فرزاد مرادی خواننده گروه رستاک که اخیراً کنسرتی به نفع سیل‌زدگان در سنندج برگزار کرده، می‌گوید: افتخار می‌کنم به اینکه مردم سرزمینم با عشق، اتحاد و همبستگی در کنار هم زندگی می‌کنند و در طوفان‌های زندگی، به یاری هم می‌شتابند.

خواننده گروه رستاک: به اتحاد و همبستگی مردم ایران افتخار می‌کنم

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: رستاخیز «رستاک»، در بحبوحه‌ای که موسیقی پاپ زیرزمینی داشت بر قُوّه شنیداری غالب شنوندگان جوان چیره می‌شد، ناجی نام و آبروی موسیقی محلی و مقامی شد. گروهی آمد که موسیقی محلی را در بسته‌بندی‌ نو، مستحکم و چهارچوب‌دار، اول از همه توجه نسل جوان را به خود معطوف ساخت. گروهی آمد که جملات و موتیف‌هایی را که سالیان سال و بلکه برای هزاره‌ها در این مرز و بوم شنیده شده بود را در جمله‌بندی‌ مستحکم و زیبایی به گوش همگان می‌رساند و با بهره از تمام تکنیک‌های متداول و امروزی موسیقی از نُوانس‌هایی در مناطق صوتی مختلف و متنوع گرفته تا بهره از‌ هارمونی و نیز عناصر شنیداری فرهنگ‌های فولکلور ایران‌زمین که نمود آن در آلبوم «تمام اقوام من» تجلی می‌یافت، نویدبخش نفسی تازه در موسیقی محلی و مقامی شد.

«رستاک» به سهم خود خدمتی به بخش موسیقی نواحی و بیشتر دیده و شنیده شدن این ژانر موسیقی کرده است. این گروه به سرپرستی سیامک سپهری و خوانندگی بهزاد و فرزاد مرادی همواره علاوه بر مقوله هنر در تمام رویدادها در کنار مردم بوده و عبارت «هنر برای مردم» را به درستی تعریف کرده است. پس از سیل اخیر که به بسیاری از مناطق میهن عزیزمان آسیب رساند، بسیاری از هنرمندان و گروه‌های موسیقی کنسرت‌هایی خیریه برای کمک برگزار کردند. رستاک هم همواره در این شرایط حضور داشته و به این منظور کنسرتی خیریه در شهر سنندج به اجرا گذاشت که به همین بهانه با فرزاد مرادی خواننده و یکی از عناصر اصلی «رستاک» مصاحبه‌ای صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید:

تا جایی که به یاد دارم، شما پیش از این هم فعالیت‌های هنری خیریه داشته‌اید. این فعالیت از کجا آغاز شد؟

فکر می‌کنم سال ۱۳۹۰ بود که برای کمک به زلزله‌زدگان پاکستان در سالن فرهنگسرای نیاوران، ۴ سانس کنسرت اجرا کردیم.

آیا میزان مشارکت هنرمندان حوزه موسیقی در کنسرت‌های خیریه رضایت‌بخش است؟

متاسفانه اطلاعات و آمار دقیقی ندارم، ولی مطمئنا همه دوستان هنرمند پر از عشق و احساس هستند و در صورتی که امکانش را داشته باشند دریغ نخواهند کرد.

خیلی‌ها هدف برگزاری کنسرت خیریه را صرفا در جمع‌آوری پول می‌دانند و ارزش دیگری برای این کار قائل نیستند. نظر شما در این باره چیست؟ 

بخشی از آن به جهت نشان دادن این ارزش است که هنرمندان همواره و در تمام پستی و بلندی‌ها در کنار مردم هستند. فکر می‌کنم هنرمندان هم مثل سایر اقشار جامعه دوست دارند قدمی در راه اهداف انسانی بردارند. جمع آوری کمک‌های مردمی یا برگزاری کنسرت و یا اهداء بخشی از حقوق و... قدم‌هایی هر چند کوچک هستند که می‌تواند سایر اقشار جامعه را به این گونه حرکت‌ها ترغیب کند و در نهایت برای مردم آسیب دیده، آرامش ایجاد کند.

آیا بین برگزاری کنسرت معمولی با کنسرت خیریه تفاوتی وجود دارد و آیا استقبال مردم در این دو نوع کنسرت تفاوتی هم دارد؟

مخاطبان و طرفداران گروه رستاک همیشه به ما لطف داشته‌اند و یک عشق دو طرفه بین ما شکل گرفته که با گذشت زمان عمیق و عمیق‌تر شده است که بر اساس آن، بعد از گذشت سال‌ها همچنان گروه خودشان را حمایت می‌کنند. در چنین کنسرت‌هایی که با اهداف خیریه برگزار شده این عزیزان همیشه با احساس و انرژی مضاعفی حضور داشته‌اند و به نوعی همراه باهم، این حرکت انسانی را به پیش برده‌ایم.

آیا در برگزاری این کنسرت خیریه احیانا برای سالن یا نوازنده‌ها پولی پرداخت می‌شود یا آن‌ها هم در این امر خیر سهیم هستند؟ 

در چنین اجراهایی حضور و همکاری ارگان‌ها می‌تواند موجب نتایج بهتر و کاهش هزینه و افزایش عواید به نفع امور خیریه شود. درباره این اجرای خاص و کنسرت خیریه در سنندج، حوزه هنری استان کردستان در بخش تبلیغات و اسکان و سالن با گروه همکاری کردند و خوشبختانه مردم هم استقبال بسیار خوبی انجام دادند. در رابطه با دستمزد اعضای گروه هم شرایط هر گروهی با گروه‌های دیگر فرق دارد و همینطور شرایط اعضای هر گروه با همدیگر. در گروه ما، بعضی از دوستان که بخواهند در این امر خیرخواهانه مشارکت داشته باشند دستمزدی دریافت نمی‌کنند و در غیر این صورت از طرف گروه مانند اجراهای دیگر دستمزد کامل را دریافت می‌کنند و هیچگاه در این زمینه، اجباری برای اعضای گروه وجود نداشته و ندارد.

برای کنسرت خیریه از آهنگ‌های روتین استفاده می‌کنید یا از آهنگ‌ها و رپرتوار و نیز آنسامبل ویژه‌ای بهره می‌برید؟

با توجه به سبک کاری رستاک، مخاطبان کنسرت می‌دانند که با چه رپرتواری مواجه می‌شوند. ما هم سعی می‌کنیم به احترام مخاطبانمان، هم از قطعات خاطره‌انگیز گروه استفاده کنیم، هم از قطعات مرتبط و هم از قطعات جدید گروه، که در نهایت رضایت مخاطب و گروه را به دنبال داشته باشد.

اولویت شما برای تخصیص عواید این کنسرت به چه نحوی است و برای کدام منطقه سیل‌زده در نظر گرفته‌اید؟

هماهنگی و پیگیری این موضوع را، مدیر برنامه‌های گروه، (خانم گودرزی) انجام می‌دهند. با توجه به شناخت و آگاهی او در انجام امور خیریه و تجربه‌هایی که در حوزه مدرسه‌سازی داشته‌اند، مطمئنا به بهترین شکل ممکن، برای عزیزان سیل زده قدم‌های مثبتی برخواهند داشت.

برآورد ریالی شما برای برگزاری این کنسرت خیریه حدودا چقدر است و آیا باز هم قصد برگزاری کنسرت خیریه برای سیل زدگان دارید؟

برآورد بخش مالی اینگونه اجراها، به شرایط مختلفی بستگی دارد و قطعا نمی‌توان عدد ثابتی برای آن مشخص کرد‌. ما همیشه سعی کرده‌ایم هر وقت امکانش فراهم باشد و بتوانیم این کار را انجام دهیم. چه در قالب کنسرت یا به شیوه‌های  دیگر.

با مردم سیل‌زده چه سخنی دارید؟

به عنوان یک کرد کرمانشاهی تجربه این را داشته‌ام که عزیزان و اقوامم درگیر بحران سخت زلزله بوده‌اند. از این جهت کاملا شرایط هموطنان سیل‌زده را درک می‌کنم. آنچه برای من و همه ما ارزشمند بود، عشق و همیاری مردم در نقاط مختلف ایران بود و افتخار می‌کنم به اینکه مردم سرزمینم با عشق، اتحاد و همبستگی در کنار هم زندگی می‌کنند و در طوفان‌های زندگی به یاری هم می‌شتابند. آرزو می‌کنم مردم رنج کشیده و آسیب دیده، هر چه سریعتر به شرایط عادی زندگی برگردند و بتوانند در کنار خانواده و عزیزان خود با آرامش و شادی از زندگی لذت ببرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول