اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لبنان خواستار میانجی‌گری آمریکا برای ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی شد

یک روزنامه سعودی اعلام کرد بیروت خواستار میانجی‌گری آمریکا در پرونده اختلافات مرزی با رژیم صهیونیستی شده و سازوکار ارائه شده بر «مذاکره غیرمستقیم» متمرکز است.

لبنان خواستار میانجی‌گری آمریکا برای ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الشرق الاوسط» در گزارشی مدعی شد، لبنان بار دیگر از آمریکا درخواست کرده برای ترسیم مرزهای دریایی میان این کشور و فلسطین اشغالی بویژه در منطقه مشهور به «بلوک 9» میانجی‌گری کند؛ درخواست مذکور هنگام سفر اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به لبنان (در مارس 2019) مطرح شده است.

یک مقام مربوط به این پرونده به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: هنوز برای پیش‌بینی اینکه آیا آمریکا نقش میانجی بیطرف را بازی خواهد کرد یا مانند قبل خواهد بود، زود است اما (این کشور) حتما به وضعیت امنیتی پیش رو در صورت آغاز عملیات حفاری توسط اسرائیل توجه خواهد کرد؛ (زیرا) لبنان این اقدام را تجاوز به ثروت طبیعی خود می‌داند ثروتی که به گفته کارشناسان به میلیاردها دلار می‌رسد.

وی افزود، شرکتی که مسئولیت کشف گاز در منطقه اقتصادی ویژه لبنان را بر عهده دارد، در آینده نزدیک کار حفاری خود را آغاز نخواهد کرد.

در همین راستا، جمعه (دیروز) دیداری میان «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان صورت گرفته و در این دیدار درباره سازوکاری که «میشل عون» رئیس‌جمهور در دیدار با «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در لبنان مطرح کرده، بحث و تبادل‌نظر شده است.

بر اساس این گزارش، تلاش زیادی برای عدم رسانه‌ای شدن جزئیات سازوکار مذکور در جریان است تا بنا به گفته یکی از مسئولان، مذاکرات میان دو طرف (لبنان و آمریکا به عنوان میانجی) به شکلی جدی و محکم انجام شود.

باسیل پس از دیدار دیروز خود با بری اعلام کرد: اسرائیل نخواهد توانست بر ثروت‌های ما دست‌اندازی کند، ما ترسی از تعرض به این حقوق نداریم اما سازوکاری برای مذاکره وجود دارد.

وزیر خارجه لبنان تأکید کرد: در موضوع مرزها و ثروت‌های نفتی و گازی باید این اطمینان را بدهم که اسرائیل از دست‌اندازی به ثروت‌های ما ناتوان است به همین دلیل نباید با دلهره زندگی کنیم و شرکتی پیدا نمی‌شود که بیاید و (طبق خواسته اسرائیل حفاری کند). ما باید از ثبات خود محافظت کنیم و برای فعال کردن اقدامات نفتی و گاز باید راه‌حل‌هایی پیدا کنیم.

الشرق‌الاوسط در ادامه به نقل از یک مقام لبنانی نوشت، سفیر آمریکا در لبنان «موضع رسمی و واحد» از میشل عون، نبیه بری و سعد الحریری شنیده است. سازوکاری که لبنان به آمریکا پیشنهاد داده بر «مذاکره غیرمستقیم» متمرکز است تا بیروت به صورت مستقیم با تل‌آویو مذاکره نکند و واشنگتن به عنوان میانجی، مواضع هر دو طرف را منتقل کند.

در پایان این این گزارش آمده، لبنان در سازوکاری که پیشنهاد داده بر حق کامل خودش در این منطقه (منطقه مورد منازعه) تأکید کرده نه مانند طرح «فریدریک هوف» که تنها 60 درصد از آن را حق لبنان می‌داند و «دیوید سترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور منطقه نیز به همین میزان معتقد است ، موضوعی که با مخالفت میشل عون و نبیه بری روبرو شده است.

سال 2018 بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره 9 به سال 2009 بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت 83 هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آن است (جزئیات بیشتر).

 سترفیلد در سفر سال گذشته خود سه پیشنهاد برای حل این مشکل مطرح کرد:

اول: لبنان خط «هوف» را بپذیرد. اما «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در فوریه سال گذشته (2018) این پیشنهاد سترفیلد (طی سفر قبلی‌ وی به لبنان) را رد کرد.

هوف، خطی  است که میانجی پیشین آمریکا «فردریک هوف» در سال 2012 مطرح کرد و بر اساس آن لبنان می‌تواند از 55 تا 60 درصد مناطق مورد منازعه بهره‌برداری کند و تکلیف بخش باقیمانده زمان ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی مشخص شود.

دوم: شرکت‌های ویژه استخراج نفت و گاز ( از هر دو طرف لبنانی و اسرائیلی) سرمایه‌گذاری مشترک برای تقسیم ثروت‌های نفت و گاز در مناطق مورد منازعه به راه بیندازد.

سوم: ازسرگیری مذاکره بر سر مرزهای دریایی با قبرس؛ اما این گزینه زمان زیادی می‌برد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول