اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مولفه قدرت معنوی راز استمرار انقلاب اسلامی

هر کشوری به میزان ارزش‌های مادی از ذخایر زیرزمینی گرفته تا منابع و داشته‌های سرزمینی و جغرافیایی در طول تاریخ مورد دست‌اندازی استعماگران قرار گرفته است

مولفه قدرت معنوی راز استمرار انقلاب اسلامی

جمال رستم‌زاده، فعال رسانه‌ای در مشهد در یادداشتی به تبیین این موضوع پرداخته است که قدرت معنوی راز استمرار انقلاب اسلامی بوده است.

در این یادداشت آمده است:

هر کشوری به میزان ارزش‌های مادی از ذخایر زیرزمینی گرفته تا منابع و داشته‌های سرزمینی و جغرافیایی در طول تاریخ مورد دست‌اندازی استعماگران قرار گرفته است؛ چه بسیار مردمانی که در کشورهای غنی تنها بخاطر سیطره چندصد ساله استعمار امروزه با فقر و کرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این‌میان سیاستمداران فراوانی در طول تاریخ تا به امروز تلاش کرده‌اند با اتکا به پارامترهای مرسوم و دیپلماتیک اقتدارافزایی از جمله تقویت مناسبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی در عرصه داخلی و بین‌المللی نجات بخش کشورهای خود از زیر یوغ استعمار باشند چه مردانی که لباس حاکمیت به تن داشته اند و در مصدر حکومت بوده‌اند و چه چهره‌های آزادی‌خواهی که تلاش کرده‌اند با عبور از حاکمان سرزمین خود به این مهم دست یابند.

با این همه تجربه تاریخ درباره بسیاری از این حرکت‌ها و شاید بتوان گفت کم و بیش همه آنها یک عاقبت را نشان می‌دهد و آن انحراف جنبش‌ها پس از پایان عمر نسل اول است. انحرافی که گاهی تا مرز دگرگونی کامل اهداف اولیه انقلاب‌ها یا جنبش‌ها پیش رفته است. جالب اینکه در دوره بهار عربی یا اسلامی چند سال گذشته بودند کشورهایی که به مدد همین مولفه‌های اقتدار افزایی و حرکت چهره‌های موثر خود موفق به تغییراتی در نظامات وابسته خود شدند و حاکمان مرتجع  خویش را به زیر کشیدند اما دیری نپایید که خود نیز توسط گروهی دیگر به پای میز محاکمه رفتند که محمد مرسی و جریان اخوان المسلمین در مصر نمونه بارز آن است.

اما راز این شکست‌ها در چیست حال آنکه در ابتدا این جنبش‌ها و حرکت‌ها از اقبال عمومی بسیاری برخوردار است.

تردیدی نیست اگر بخواهیم در میان اظهارنظرهای دیپلماتیک دنبال پاسخ این سئوال بگردیم به بیراهه رفته ایم درحالیکه نمونه بارزی از انقلابی پایدار در جهان پیش چشممان قرار دارد .انقلابی که سال پیش چهلمین سالگرد پیروزی را با نسل سوم و چهارم خود به نظاره نشست.

نگاهی به عمر چهل ساله این انقلاب نشان می‌دهد اگرچه در این مدت نظام جمهوری اسلامی ایران از حیث سیاسی اقتصادی فرهنگی و قدرت‌ دفاعی و اشراف اطلاعاتی دست کم در منطقه و گزافه نگفته‌ایم اگر بگوییم در دنیا زبانزد است اما آنچه چشم طمع دشمنان را از نگاه خصمانه به ایران دورداشته مولفه دیگری است که در دیگر انقلاب‌ها و‌ جنبش‌های چندصدساله اخیر دیده نشده است‌.مولفه قدرت معنوی.

راز استمرار انقلاب اسلامی تاکید می‌کنم استمرار انقلاب اسلامی و نه صرفا یک نظام سیاسی و جمهوری چیزی جز قدرت معنوی نیست. مردمی که چهل سال زیر فشار جنگ و شدیدترین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی همچنان سربلند پای آرمان‌های خویش ایستاده و از نثار خون جوانان خود حتی در جبهه ای کیلومترها دورتر از مرز جغرافیایی خود ابایی ندارد و تردیدی در خود راه نمی‌دهد تنها به سلاح معنویت می‌تواند مسلح باشد دشمن هم برای دفع قدرت این مولفه راهکاری موثری ندارد یا دست کم تاکنون موفق نبوده است.این مولفه را باید در میان آحاد جامعه تقویت کرد در میان شب‌های قدر ،دهه محرم راهپیمایی اربعین و اعتکاف هایی که امروز مملو از جوانان است.

انتهای پیام/70059

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول