اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

طهرانچی: ۳۰ درصد از اساتید کشور در دانشگاه آزاد خدمت می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد گفت:‌ یکی از افتخارات این دانشگاه این است که ۲۷ درصد از آموزش عالی سهم دانشگاه آزاد است که بدون حمایت دولت و با تکیه بر مردم انجام می‌شود. همچنین ۳۰ درصد از اساتید کشور در این دانشگاه خدمت می‌کنند.

طهرانچی: ۳۰ درصد از اساتید کشور در دانشگاه آزاد خدمت می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی در مراسم تجلیل از اساتید نمونه کشوری این دانشگاه که بعدازظهر امروز در تالار شهید مطهری برگزار شد، گفت:  ۲۳ هزار ۹۰۰ استاد برتر کشور که ۳۰درصد اساتید دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند در دانشگاه  آزاد خدمت می‌کنند و همچنین باید بگویم ۲۷ درصد از آموزش عالی مربوط به این دانشگاه است.

وی افزود: ما افتخار داریم اساتیدی در این دانشگاه خدمت می‌کنند که بدون توجه به تضمین‌های دولتی برای افزایش دانش جوانان کشور فعالیت می‌‌کنند، در واقع این افراد یا بهتر بگویم جهادگران با تکیه بر توان مردم فعالیت می‌کنند که نتیجه آن هم پیشرفت‌های علمی است که تاکنون توسط دانشجویان و نخبگان این دانشگاه به دست آمده است.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد:‌ دانشگاه آزاد در سطح فعالیت‌های علمی از همه دانشگاه‌ها جلوتر است. به طوری که امروز این دانشگاه اساتیدی را به جامعه معرفی می‌کند که تا قبل دانشجویان همین دانشگاه بودند.

طهرانچی تصریح کرد:‌ از آنجایی که ۳۷ درصد بار جامعه و جوانان بر دوش این دانشگاه است باید بگویم در این راه ما به دنبال افزایش کیفیت آموزش هستیم که تأیید این موضوع وجود اساتید برتر است.

وی گفت: از دانش و فرهنگ فقط به دانش آن در دانشگاه‌های ما پرداخته می‌شود که در این رابطه پوسته علم و فناوری در آن نقشی ندارد. این در حالی است که ضعف دانشگاه‌های ما نداشتن قابلیت خلق نوآوری است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که رشته‌های گرافیک و هنر را ما از غرب وارد دانشگاه‌ها کرده‌ایم. اما رشته کاملاً‌ ایرانی که دارای سابقه بسیاری است  مانند رشته خط هنوز به عنوان یک رشته تحصیلی در مراکز آموزشی ما وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما یک سرزمین با سابقه تعلیم و تربیت سه هزار ساله در مدرسه‌داری است اما هنوز قابلیتی که غرب در مفهوم دانشگاه در خلق رشته‌های تحصیلی به آن رسیده را ما نداریم.

تهرانچی ادامه داد:‌درست است مقاله زبان ما است اما زبان ما با جامعه متفاوت بوده و باید در این رابطه بازنگری انجام شود. به عقیده من کتاب و دانشگاه هرگز نمی‌میرد چون در قلب دانشگاه پرورش است و در قلب پرورش نقش استاد نهفته است. این در حالی است که معتقدم نمی‌توان از پشت درب فضای مجازی ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو را برقرار کرد. چرا که انسانیت بدون پرورش به جایی نخواهد رسید. 

وی افزود:‌ در تعلیم و تربیت پرورش رکن جدی دانشگاه است که باید برای تحول در این مقوله الزاماتی در آن شکل بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کنم که از زمان حضرت امام خمینی سنت حسنه‌ای در دانشگاه شکل گرفت به نام نهاد رهبری که امروز توانسته است بسیاری از مشکلات و چالش‌های جامعه دانشجویی را برطرف کند.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: طبق گفته مقام معظم رهبری دانشگاه در کشور ما غلط پایه‌گذاری شد چرا که نهاد دانشگاه را در رقابت با مدارس ایجاد کرده‌اند.

تهرانچی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت:‌در گام دوم انقلاب بعد از علم و پژوهش هفت پایه علمی مطرح شد که باید برای پیشرفت به آنها توجه ویژه شود. در واقع بعد از علم و پژوهش در مرحله دوم باید به اخلاق و معنویت پرداخت که این کار را نهاد نمایندگی ولایت فقیه در دانشگاه‌ها به خوبی توانسته مدیریت کند. در این رابطه باید بگویم نهاد دانشگاه بدون توجه به اخلاق و معنویت به جایی نخواهد رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ از آنجایی که کشور ما دارای فرهنگ غنی و کهن هستیم باید امروز به داشته‌هایمان برگردیم و دانش و فرهنگ را با هم مجذوب کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول