اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دیپلماسی لبخند سبب از بین بردن ساختارهای مقابله با تحریم شد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:دیپلماسی لبخند سبب از بین بردن ساختارهای مقابله با تحریم شد.

دیپلماسی لبخند سبب از بین بردن ساختارهای مقابله با تحریم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد دهقان ظهر امروز در نشست علمی بررسی تحریم سپاه از منظر حقوق بین‌الملل که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها برنامه‌های زیادی را علیه کشور ما طراحی کردند که یکی از آن‌ها جنگ نیابتی بود، آمریکایی‌ها با ایجاد داعش به اسم پرچم اسلام و جبهه‌های شبیه داعش سعی در ایجاد جنگ‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران را داشتند.

نماینده مردم چناران و طرقبه‌وشاندیز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا 7 هزار تریلیون دلار برای تقویت جایگاه خود در منطقه، فشار بر روسیه، چین و تغییر رژیم ایران خرج کرد، اما برنامه آن‌ها دقیق اجرا نشد، به همین دلیل سعی در تغییر برنامه‌های خود را دارند.

وی شکست داعش را همراه با به خاک مالیده شدن بینی آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: اصلی‌ترین هدف داعش ایران بود و اگر با کمک نیروهای کشورهای منطقه در خاک آن‌ها نمی‌جنگیدیم باید در مرزهای خود با این نیروهای تکفیری می‌جنگیدیم.

دهقان با بیان اینکه تحلیل آمریکایی‌ها این بود که شکست داعش کار سپاه بوده، اضافه کرد: برداشت آمریکایی‌ها این بود که ایران با تحریم‌های فلج‌کننده به زانو در می‌آید، اما این تحریم‌ها به گفته خود آن‌ها با شکست مواجه شد، ایران ثابت کرد یک گام جلوتر از جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور زدن تحریم‌ها با روحیه جهادی و کار شبانه‌روزی و به کار گرفتن افرادی که اهل میدان بودند، اظهار کرد: تحریم‌ها را توسط وزرای وقت از طریق کشورهای دوست شکست دادیم که آمریکا بازهم فهمید در این حوزه هم از سپاه شکست خورده دیگر طاقت نیاورد و دست به دشمنی مستقیم با سپاه و نیروهای جهادی این نهاد زد.

وی تصریح کرد: بحث این دشمنی با سپاه نیست بحث ایران است، دشمنی آمریکا با سپاه به این دلیل بوده که سپاه سپر محکمی در برابر آن است.

دهقان با بیان اینکه دیپلماسی لبخند و مذاکره، ایران را از راه‌های دور زدن تحریم بازداشته است، متذکر شد: اولین سوال ما از درخواست‌کنندگان مذاکره این است تا کی عقب‌نشینی کنیم؟ نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کردیم و به حرف آن‌ها گوش کرده‌ایم، اما دشمنان بدترین شرایط تاریخی را در این چند ساله به وجود آوردند، اگر ما وارد مذاکره نمی‌شدیم حداقل آن این بود که ساختارهای مقابله با تحریم را از بین نمی‌بردیم.

نماینده مردم چناران و طرقبه‌وشاندیز در مجلس شورای اسلامی قطع ارتباط با کشورهای دوست و دل بستن به اروپا را بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی دانست و عنوان کرد: به بهانه اینکه خواستند به اروپا نزدیک شویم، رابطه خود را با کشورهای دوست که در زمان تحریم کمک کرده بودند، قطع کردند، قرارداد گازی را با هند و چین به هم زدند و این سرمایه‌گذاران را از کشور بیرون کردند، رئیس جمهور چین را تحویل نگرفتند که حاصل آن این شد که اکنون این کشورهای دوست دیگر تمایلی برای ارتباط با ایران ندارند.

تحریم سپاه برخلاف عرف بین‌المللی است

استاد حقوق بین الملل نیز در این نشست تخصصی با اشاره دلایل تحریم سپاه توسط آمریکایی‌ها، گفت: آمریکا براساس ماده 219 از قانون داخلی این کشور با عنوان «قانون مهاجرت»، سپاه را تحریم کرد.

حسین فرحی با بیان اینکه دو وزیر ایرانی‌ستیز و اسلام‌ستیز آمریکایی نقش مستقیمی در قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی داشتند، تاکید کرد: براساس قوانین داخلی آمریکا وزیر امورخارجه آمریکا و رئیس خزانه‌داری این کشور حق بسیاری در قرار دادن اسامی در لیست سازمان‌های تروریستی دارند که با توجه به شخصیت ضدایرانی و یهودی جوی این دو تن نام سپاه پاسداران در این لیست قرار گرفت.

وی این تحریم را خارج از عرف بین‌الملل دانست و اظهار کرد: عرف بین‌الملل باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که  آیا کشوری می‌تواند این کار را انجام دهد؟ این اقدام خطرناک است، چراکه امکان دارد این موضوع به رویه قضایی تبدیل شود.

این استاد حقوق بین‌الملل به مصاحبه اخیر پمپئو در خصوص دشمنی با ایران اشاره کرد و افزود: وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه‌ای بعد از این اقدام می‌گوید، به دنبال تغییر رفتار حکومت ایران است و این کار را با افزایش هر نوع فشار لازم انجام می‌دهد تا زمینه را برای هر شرکت و دولتی که بخواهد با ایران کار کند پرریسک قرار دهد و مسیر را خطرناک کرده است.

فرحی ادامه داد: هر کشوری که عضو سازمان ملل است باید عضو کنوانسیون ژنو باشد، سپاهی که جزو ارکان نظام است برخلاف اصل کنوانسیون ژنو و خلاف حق حاکمیت است که آن را جزو سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وی بین تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل تفاوت قائل شد و بیان کرد: ما نباید این دو را با هم در یک جایگاه قرار دهیم، چراکه آمریکا فقط براساس قوانین داخلی خود می‌تواند تحریم‌ها را آن هم در بخش‌هایی به اجرا در آورد.

این استاد حقوق بین‌الملل در خصوص اقدام‌های مقابله‌ای این حرکت گفت: اقداماتی که در مقابل این کار می‌توان انجام داد درخواست از صلیب سرخ به عنوان ناظر کنوانسیون ژنو مبنی بر محکومیت این حرکت، درخواست از دبیرکل سازمان ملل با عنوان محکومیت این حرکت و به دلیل ناامن بودن جان سربازان ما، ایران به صورت تبلیغاتی اعلام کند که می‌خواهد از کنوانسیون ژنو خارج شود.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول