اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

رشد 5000 نفری تعداد دانش آموزان گنبدی

رئیس اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس از رشد بالغ بر 5 هزار نفری تعداد دانش آموزان این شهرستان خبر داد.

رشد 5000 نفری تعداد دانش آموزان گنبدی

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، آموزش و پرورش گنبدکاووس یکی از نهادها و دستگا‌ههای اجرایی است که شاید بیش از همه ادارات این شهرستان در سطح استان درخشیده و تاثیرگذاری و نقش آفرینی خود را در حوزه‌های عملکردی‌اش به منصه ظهور رسانده است.

نتایج درخشان دانش‌آموزان گنبدی در عرصه‌های مختلف علمی از جمله المپیادها و کنکور سراسری و در کنار آن رتبه‌های برتر فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی یکی از مولفه‌هایی است که موید این اثربخشی و عملکرد مثبت این اداره است.

در روزهای پایانی اسفندماه سال 1397 بود که پس از کش و قوس‌های فراوان «کمال‌الدین نظرنژاد» جانشین «فرج‌الله رزاقی» در مسند مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس شد و در همان روزهای نخست با پدیده‌ای به نام سیل دست و پنجه نرم کرد. حال و پس از فراغت از سیل و جا افتادن وی در مدیریت اداره گفت و گویی صمیمی با وی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* 72000 دانش‌آموز در گنبدکاووس تحصیل می‌کنند

فارس: ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم بفرمائید آغاز کار در مدیریت آموزش و پرورش گنبدکاووس چگونه بوده است؟

نظرنژاد: ممنونم، بنده نیز این ایام فرخنده را به همه فرهنگیان تلاشگر و مومن کشور تبریک عرض می‌کنم. آغاز کار مدیریت بنده در اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس همزمان شد با سیلاب بزرگی که استان گلستان و به ویژه شهرستان گنبدکاووس را متاثر از خود کرد.

در این حادثه علاوه بر اینکه بخشی از مدارس شهری و روستایی گنبدکاووس آسیب جدی دیده بود، وظیفه اسکان موقت و اضطراری بخش عمده‌ای از مردم سیل‌زده گنبدکاووس نیز از سوی شورای مدیریت بحران به ما واگذار شد که الحمدالله به خوبی از پس این وظیفه برآمدیم.

در مجموع معتقد هستم آغاز دوران مدیریت بنده با یک همدلی و همراهی خوب توسط مدیران و پرسنل اداره و فرهنگیان عزیز همراه شد و به سرعت و در کمترین زمان ممکن وارد فاز اجرایی برنامه‌های مدیریتی‌ام شدم.

فارس: آمار تعداد دانش‌آموزان در سال جاری و سال آتی چگونه است و میزان رشد آن چقدر است؟

نظرنژاد: در سال تحصیلی گذشته یعنی سال 96-97 تعداد دانش آموزان ما بالغ بر 65 هزاز و 58 نفر بود که در سال تحصیلی جاری این آمار به 70 هزار و 194 نفر رسید که نشان دهنده رشد بیش از 5 هزار نفر دارد که بیشترین افزایش نیز در دوره ابتدایی بوده است و این روند در سال آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

تعداد 2 هزار دانش‌آموز نیز در دوره‌های بزرگسالان در حال تحصیل هستند که تقریبا در سال‌های اخیر تعداد آنها ثابت بوده است.

* طرح صندلی خالی و بسته حمایتی راهکاری برای حل تراکم مدارس دولتی

فارس: با مشکل کمبود جا و تراکم بالای دانش‌آموز در مدارس دولتی چه می‌کنید؟

نظرنژاد: برای حل این مشکل ناچارا به سمت توسعه مراکز غیردلتی و غیرانتفاعی حرکت کرده‌ایم تا با کاهش تراکم و افزایش کیفیت آموزشی فضا را برای تحقق اهداف آموزشی خود فراهم کنیم.

اما در کنار این موضوع نیز از دو ظرفیت هدایت دانش آموزان مازاد بر تراکم در مدارس دولتی به مدارس غیر‌دولتی تحت عنوان طرح صندلی خالی و همچنین طرح بسته حمایتی استفاده می‌کنیم.

طرح صندلی خالی در سال 1396 بالغ بر 35 نفر بوده است که در سال 1397 به 83 نفر رسیده و در سال جدید نیز قطعا این تعداد افزایش خواهد یافت.

در طرح بسته حمایتی نیز در حال حاضر 19 مرکز در گنبدکاووس با 188 کلاس و بیش از 4 هزار و 825 نفر دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

فارس: تعداد مدارس گنبدکاووس اعم از دولتی و غیردولتی و برنامه شما برای توسعه مدارس غیردولتی چیست؟

نظرنژاد: در حال حاضر تعداد مدارس دولتی ما در گنبدکاووس 392 واحد آموزشی است که این آمار در بخش غیردولتی 99 مرکز است که سه مدرسه دولتی و 20 مدرسه غیردولتی در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است.

در تلاش هستیم با دقت در موضوع استحکام بنا و ایمنی مدارس به مرور تعداد مدارس غیردولتی را با رعایت کیفیت آموزشی افزایش دهیم.

* اختلاط جنسیتی 32 درصد جمعیت دانش‌آموزی گنبدکاووس

فارس: موضوع اختلاط در مدارس گنبدکاووس به عنوان یک معضل بزرگ به چه فرجامی خواهد رسید؟

نظرنژاد: در حال حاضر از میان 491 مدرسه شهرستان گنبدکاووس در 160 مدرسه که همه آنها روستایی هستند موضوع اختلاط مطرح است که سه مدرسه استثنایی، 148 مدرسه ابتدایی و 9 مدرسه مقطع متوسطه اول از این جمله هستند.

درصد اختلاط در دانش‌آموزان گنبدکاووس بالغ بر 32 درصد است و دلیل آن نیز عدم وجود دانش‌آموز به اندازه ظرفیت لازم برای مدارس مجزای پسرانه و دخترانه در سطح روستاست که بعضا حتی به اجرای طرح روستا مرکز نیز منجر می‌شود.

در تلاش هستیم تا با آگاه سازی در میان خانواده‌ها و تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی فضایی فراهم کنیم که بتوانیم مدارس مستقلی با حضور دانش‌آموزان با ظرفیت لازم داشته باشیم.

فارس: تعداد پرسنل آموزش و پرورش گنبدکاووس چند نفر است؟

نظرنژاد: اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در حال حاضر تعداد 3 هزار و 697 نفر پرسنل دارد که از این تعداد 222 دانشجو معلم، 31 سرباز معلم، 185 حق التدریس، 33 نفر قراردادی و 3 هزار و 226 نفر رسمی و پیمانی هستند.

در کنار این عزیزان تعداد 3 هزار و 887 نفر نیز به عنوان بازنشسته آموزش و پرورش از اداره شهرستان گنبدکاووس هستند.

* کمبود نیروی انسانی در سال‌های آتی افزایش می‌یابد

فارس: تحلیل شما از نیاز به نیروی انسانی در سال‌های آتی چیست؟

نظرنژاد: در این بخش نیاز داریم یک تحلیل نسبت به تغییرات تعداد دانش آموزان کشور در سال‌های اخیر داشته باشیم، در سال 1375 تعداد جمعیت دانش آموزی ما بالغ بر 17 میلیون و 300 هزار نفر بوده که این آمار در سال 1390 به 12 میلیون و 360 هزار نفر رسیده که معنایش کاهش 5 میلیونی جمعیت دانش‌آموزی در طی 15 سال است. در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزی حدود 13 میلیون و 200هزار نفر است که طبق پیش‌بینی‌ها در سال 1405 به اوج خود یعنی بیش از 15 میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.

حال نکته اساسی اینجاست که دقیقا روند رشد جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های پیش‌رو مقارن شده با حجم شدید بازنشستگی نیروهای شاغل در آموزش و پروش که تا سال 1405 بیش از 588 هزار نفر از این نیروها بازنشسته می‌شوند و این یعنی نیازمندی بسیار زیاد وزارت آموزش و پرورش به نیروی انسانی که باید از طرق مختلف از جمله دانشگاه فرهنگیان، ماده 28 و آزمون استخدامی این نیاز برآورده شود.

فارس: سیل اخیر به چه میزانی به مدارس گنبدکاووس خسارت زد؟

نظرنژاد: در سیل اخیر استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس، 63 مدرسه گنبدکاووس دچار آسیب شده بودند که عمده آسیب‌ها به مدارس نوساز وارد شده و 50 مدرسه آسیب‌های نسبی و 13 مدرسه نیز دچار آب گرفتگی کامل و آسیب جدی شده‌اند.

البته در کنار این مدارس، منازل مسکونی تعداد 214 فرهنگی شاغل و 185 نفر از نیروهای بازنشسته ما نیز در این سیل دچار آسیب شدند که در این بخش نیز از جمله شهرستان‌های با آسیب بالا بوده‌ایم.

* پرداخت خسارت 50 تا 100 میلیونی به مدارس آسیب‌دیده در سیل

فارس: برای جبران این خسارت‌ها چه اقداماتی را صورت داده و چه برنامه‌ای دارید؟

نظرنژاد: در بخش مدارس نکته نخست اینکه با همت همکاران فرهنگی ما و کمک اداره کل آموزش و پرورش تمامی مدارس آسیب‌دیده از همان 17 فروردین برای حضور دانش آموزان مهیا شد.

در بخش مدارس آسیب‌دیده ضمن معرفی تمامی مدارس به شرکت بیمه طرف قرارداد تمامی آنها به صورت حضوری توسط کارشناس بیمه و یکی از معاونین اداره مورد بازدید قرار گرفته و نهایتا خسارت وارد شده به مدارس از سوی بیمه پرداخت شده است.

وزارت آموزش و پرورش نیز به هر مدرسه آسیب بین 50 تا 100 میلیون تومان به عنوان پرداخت می‌کند و در کنار آن اداره کل نوسازی مدارس نیز نسبت به تجهیز این مدارس اقدام کرده و صندلی، میز، تخته و سایر اقلام لازم را به آنها اعطا کرده است.

در بخش دانش‌آموزی نیز به صورت رایگان به تمامی دانش‌آموزان سیل زده حدود 500 سری کتب درسی اعطا شده و با حمایت خیرین نیز پک نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر به تمامی آنها اهدا شده است.

فارس: در سال جاری روند انتخاب معلم نمونه را تغییر دادید چرا و چه خروجی کسب کردید؟

نظرنژاد: در سال جاری و پس از آنکه احساس کردیم روند انتخاب معلم نمونه باید شفاف و براساس حق و عدالت باشد با همکاری و هماهنگی معاونت پژوهشی و نیروی انسانی برای نخستین بار فرم ارزیابی و نمره‌دهی به عملکرد تمامی فرهنگیان شهرستان اعم از معلمان رسمی  قراردادی و حتی نیروهای آزاد شاغل در مدارس غیرانتفاعی و نیروهای خدماتی و اداری نیز پر شد.

بر این اساس در هر مدرسه و به ازای هر 10 نفر فرهنگی یک نفر با امتیاز بالاتر به عنوان معلم و فرهنگی نمونه مدرسه انتخاب و ستاد شهرستانی معرفی شد تا در نهایت در رقابت و ارزیابی نهایی با سایر معلمان و فرهنگیان نمونه شرکت کرده و در نتیجه 53 نفر به عنوان معلمان و فرهنگیان نمونه گنبدکاووس معرفی و سه نفر نیز به عنوان نمونه استانی انتخاب شدند.

با این روش هم شفافیت کامل در روند انتخاب برای همه عیان و هویدا شد و هم نتیجه به دست آمده عینی‌تر و واقعی‌تر بود که مورد رضایت اکثر همکاران عزیزمان در شهرستان قرار گرفت.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول