اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیام «عبدالله اوجالان» به «قسد» درباره درگیری با ترکیه در سوریه

موسس حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌ک‌ک» از «نیروهای دموکراتیک سوریه» تحت حمایت آمریکا خواست تا به جای درگیری با ترکیه در سوریه، راه‌حل مسالمت‌آمیز در پیش بگیرند.

پیام «عبدالله اوجالان» به «قسد» درباره درگیری با ترکیه در سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «عبدالله اوجالان» موسس و رئیس حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) که از سال ۱۹۹۹ در یکی از زندان‌های ترکیه محبوس است، امروز دوشنبه بیانیه‌ای را از طریق وکلایش صادر کرد.

به گزارش روسیاالیوم،‌ وی در این بیانیه خود از گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، خواست تا از درگیری با نیروهای ترکیه در سوریه پرهیز کنند و راه‌حل مسالمت آمیز را در پیش بگیرند.

رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه در این بیانیه خود که آن را از زندان جزیره «ایمرالی» در دریای مرمره صادر کرده، افزود: باید به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه اهتمام ورزید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که از سال 2011 این برای اولین بار است که اوجالان توانسته با وکلایش دیدار و گفت‌وگو کند. 

پ‌ک‌ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بیش از 30 سال است که بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه دارد. ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی حزب دموکرات سوریه را نیز گروهی تروریستی برشمرده  و حمایت واشنگتن از این گروه در سال‌های گذشته یکی از دلایل اختلاف آنکارا و واشنگتن است.

روزنامه «ینی شفق» از رسانه‌های حامی دولت ترکیه شنبه گذشته به نقل از «اکرم دده» رئیس «انجمن ترکمن‌های سوریه» نوشته بود که «یک هیات آمریکایی مرکب از اعضای وزارت خارجه و دفاع  این کشور ماه گذشته ضمن بازدید از سوریه و دیدار با نمایندگان پ‌ک‌ک، به پرداخت 30 میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی نظامی، عضو گیری جدید و افزایش دستمزد شبه نظامیان این گروه متعهد شده است».

رسانه‌ ترکیه‌ای به نقل از برخی منابع  مدعی شد که آمریکا متعهد شده تا حقوق عناصر گروه «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) حاضر در سوریه را نفری  78 دلار افزایش دهد و به میزان 291 دلار برساند.

عبدالله اوجالان در سال ۱۹۷۸ حزب کارگران کردستان پ ک ک را تشکیل داد و در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ (۲۶ بهمن ۱۳۷۷) در یک عملیات هواپیماربایی در نایروبی، پایتخت کنیا دستگیر شد.

او در سال ۱۹۸۴ کردها را به جنگ مسلحانه فراخواند و نبرد سخت و خونینی را با ارتش ترکیه آغاز کرد که به دنبال آن، بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول