اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دولت برای کنترل مصرف بنزین چاره ای جز احیای کارت سوخت ندارد

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه اگر کارت سوخت احیا نشود حتما دچار واردات بنزین می‌شویم گفت: دولت باید به عقب بازگردد و کارت سوخت را احیا کند تا مصرف کنترل شود.

دولت برای کنترل مصرف بنزین چاره ای جز احیای کارت سوخت ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در همایشی با عنوان مدیریت تکانه‌های ناشی از تحریم و رفتار دول مختلف در حوزه انرژی ایران که صبح امروز در دانشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه حکمرانی نادرست در صنعت نفت موجب شده است تا به دنبال آزمون و خطا برویم، تأکید داشت: امروز اعتقاد دارم می‌توانیم با بومی‌سازی الگوهای خارجی کار را توسعه و پالایشگاه‌ها را به پیش‌رانیم و نیروی انسانی را که برخی معتقدند در صنعت نفت مازاد است به کار بندیم و صنعت نفت را توسعه دهیم. 

وی با اشاره به اینکه وقتی کارت سوخت حذف شد، رشد نامتعارف مصرف بنزین را شاهد هستیم، گفت:‌ الان اگر مصرف ۲۰ میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی را کنار بگذاریم، قطعا در بنزین نیز وابسته بودیم و حتما باید کار واردات بنزین را انجام می‌دادیم. 

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ساختار سامانه هوشمند سوخت وجود دارد و دولت می‌تواند با بازگشت به گذشته و احیای نظام سهمیه‌بندی، کار کنترل مصرف بنزین را به راحتی انجام دهد و اگر مصرف را رها کند، قطعا باید هر دو سال یکبار یک پالایشگاه جدید راه‌اندازی کنیم و یا بیت‌المال را صرف واردات بنزین کنیم. 

سالاری با اشاره به اینکه وقتی سامانه هوشمند سوخت راه‌اندازی شد، مصرف بنزین به شدت کاهش پیدا کرد، گفت: اگر این سامانه نبود و سوخت‌گیری به وسیله کارت سوخت انجام نمی‌شد، قطعا ما شاهد مصرف ۱۴۳ میلیون لیتری بنزین بودیم، اما خوشبختانه با راه‌اندازی این سامانه، رفتار مصرف‌کننده تغییر پیدا کرد و میانگین مصرف به ۶۹ میلیون لیتر رسید. 

وی تأکید داشت: اگر کارت سوخت احیا نشود حتما دچار واردات بنزین می‌شویم، به طوری که در گذشته نیز شاهد واردات بنزین به کشور بودیم و روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شد. امروز ناچاریم به عقب بازگردیم زیرا قیمت بنزین بسیار بالاتر از آن چیزی است که امروز عرضه می‌شود و دولت چاره‌ای ندارد که کارت سوخت را احیا کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول