اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه‌ها ایجاد شود

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها امروز باید به فناوری روز دنیا مجهز شده و ماموریتی که به آنها داده شده را به خوبی انجام دهند گفت: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه‌ها ایجاد شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم پاسداشت مقام معلم که صبح امروز در دانشگاه پیام نور برگزار شد، گفت: دانشگاه پیام نور با توجه به تاریخچه آن  برای کسانی است که در حین اشتغال بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.

وی افزود: بعد از انقلاب در سال 68 ماموریت این دانشگاه، آموزش نیمه حضوری و آموزش مجازی بود که امروز نیز باید این دانشگاه در محور برنامه‌ریزی که به آن ابلاغ شده است، بپردازد. در واقع با توجه به اینکه همه دانشگاه‌های دنیا در حال تحول هستند باید در دانشگاه‌های کشور خودمان نیز تغییر روش انجام شود، به طوری که از نگاه من دانشگاه‌های ما نیاز به تجدید نظر بر اساس آخرین فناوری‌های روز جهان دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اینکه دانشگاه‌ها هر کدام برای خود برنامه‌ای را ترسیم می‌کنند، خوب است اما باید به این نکته توجه داشته باشند که این برنامه‌ها مقطعی بوده و باید بر اساس توسعه، فناوری تغییر کند و همچنین باید برنامه‌های دانشگاه‌ها قابلیت ارتقا داشته باشند.

غلامی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، خاطرنشان کرد:در سال جاری وزارت علوم دانشگاه‌ها را در برنامه خاص ماموریت محور قرار می‌دهد. البته با در نظر گرفتن اینکه در طول زمان  نیازهای کشور در آن دیده شده است. به طور مثال باید بگویم در 20 سال اول بعد از انقلاب تمام بدنه اجرایی کشور با فارغ‌ التحصیلان داخلی پر شد.این در حالی است که در رشته‌های مختلف مثل پزشکی و مهندسی قبل از انقلاب ما مجبور بودیم کارشناس را از کشور خارجی جذب کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری تمام تاکید من بر این است که همه دانشگاه‌ها باید به روز کار کنند تا نیروها با فناوری روز آشنا شوند و بتوانند کار و ماموریت جدیدی که به دانشگاه‌ها داده می‌شود به خوبی انجام دهند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به الکترونیکی شدن آزمون دانشگاه‌ها، تاکید کرد: آموزش مجازی انحصار دانشگاه پیام نور نیست.از آنجا که در کشور ما تعداد قابل توجهی دانشجو از طریق مراکز الکترونیکی تحصیل می‌کنند باید به مرور زمان دانشگاه‌های ما آزمون‌های خود را الکترونیکی کنند.

غلامی با اشاره به اینکه دو دانشگاه در کشور ماموریت متفاوتی در آموزش عالی دارند، گفت:دانشگاه پیام نور برای شاغلین امکان تحصیل را ایجاد می‌کند و دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در کنار مشاغل مختلف ایجاد شده و افراد را به صورت تئوری تبدیل به متخصصان داخلی کند. در واقع دانشگاه علمی کاربردی باید در زمینه‌های اقتصادی نه تنها به علم روز مجهز باشد بلکه در زمینه‌های اقتصادی تاثیر مستقیم بر روی تولید کنندگان بگذارد.

وی افزود: در دوره‌ای دانشگاه‌های ما با کاهش جمعیت روبرو بودند که اکنون در این رابطه ما تلاش می‌کنیم از ظرفیت خالی این دانشگاه‌ها برای تامین نیازهای مختلف استفاده کنیم، مهمترین بهره‌وری ما از دانشگاه‌ها توسعه فناوری برحسب رشته و توان مهارت نیروهای موجود در هر دانشگاه است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: من معتقدم در همه بخش‌های دولتی به خصوص وزارت علوم نیاز به برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی داریم به طوری که از هر وسیله و مکانی به نحو احسن استفاده شود.

غلامی خاطرنشان کرد: وابستگی به درآمد نفتی، فرهنگ مصرفی را رقم زده بود اما امروز برای جدا شدن از این موضوع فرصت خوبی است که در دانشگاه‌ها اندیشیده شود. در واقع باید دانشگاه‌ها به این موضوع بپردازند که چگونه کشور را در شرایط اقتصادی حساس اداره کنیم.

وی در پایان گفت: باید امیدوارانه و با برنامه به آینده کشور نگاه شود زیرا چشم همه مردم به اندیشمندان و دانشگاهیان است. من معتقدم با تلاش و راهکارهای دانشگاهیان آینده خوبی خواهیم داشت.این در حالی است که تا جایی که امکان دارد باید در مسائل مختلف کارها را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا مسیر پشتیبانی بیشتری برای حمایت فراهم شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول