اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«مسیر شمالی» شگرد قاچاقچیان برای ترانزیت مواد مخدر از آسیای مرکزی

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: با وجود اقدامات انجام شده در آسیای مرکزی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاقچیان تلاش می کنند از قلمرو این کشورها تحت عنوان «مسیر شمالی» برای اقدامات خود استفاده کنند.

«مسیر شمالی» شگرد قاچاقچیان برای ترانزیت مواد مخدر از آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: تلاش های مشترک ما باید برای کمک به رفع مناقشات افغانستان، آغاز فرآیند صلح، حل و فصل سریع مسائل اجتماعی و اقتصادی این کشور که به افزایش قاچاق مواد مخدر کمک و دیگر مشکلات امنیتی منطقه را وخیم‌تر می کند، معطوف شود.  

وی در یازدهمین نشست همکاری های منطقه ای در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در تاشکند  افزود: یکی از منابع اصلی قاچاق مواد مخدر به آسیای مرکزی، اوضاع افغانستان است که بیش از 90 درصد مواد مخدر جهانی را تولید می کند.

وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: با وجود اقدامات انجام شده در کشورهای آسیای مرکزی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاقچیان تلاش می کنند از قلمرو کشورهای منطقه ما به عنوان کانال قاچاق به اصطلاح «مسیر شمالی» استفاده کنند.

این دیپلمات ارشد ازبک یادآور شد: تلاش های مشترک ما باید برای کمک به رفع مناقشات افغانستان، آغاز فرآیند صلح، حل و فصل سریع مسائل اجتماعی و اقتصادی این کشور که به افزایش قاچاق مواد مخدر کمک و دیگر مشکلات امنیتی منطقه را وخیم‌تر می کند، معطوف شود.   

«کامل اف» ادامه داد: 23 سال قبل در شهر تاشکند، کشورهای آسیای مرکزی با حمایت دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نخستین نشست همکاری‌های منطقه ای در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را برگزار و یادداشت تفاهم مربوطه را امضا کردند.

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: این سند تاریخی پایه محکمی برای تنظیم و اجرای اقدامات مشترک معین در برابر قاچاق مواد مخدر در منطقه شد.

کامل‌اف خاطرنشان کرد: هم اکنون در ازبکستان برنامه ملی اقدامات جامع برای مقابله با قاچاق مواد مخدر برای سال های 2016 و 2020 میلادی اجرا می شود. این کشور در چارچوب برنامه های بین المللی دفتر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا به طور فعال شرکت می کند.

وزیر امور خارجه ازبکستان افزود: در سال 2018 میلادی توسط نیروهای امنیتی ازبکستان بیش از یک تن مواد مخدر کشف و ضبط شده که نسبت به سال 2017 میلادی 41 درصد کمتر می باشد.

یازدهمین نشست همکاری های منطقه ای در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در شهر تاشکند برگزار و در این نشست وزرای امور خارجه ازبکستان، روسیه، تاجیکستان، معاونان وزرای امور خارجه و وزارت کشور آذربایجان، قرقیزستان و ترکمنستان و همچنین مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و نمایندگان شبکه توسعه «آقاخان» شرکت کردند.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول