اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود

مدیرعامل خبرگزاری فارس از برگزاری نخستین کنفرانس علمی علوم شناختی و رسانه در آینده نزدیک در این خبرگزاری خبر داد.

نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری فارس، پیام تیرانداز در آئین اختتامیه جشنواره نباء طی سخنانی ضمن تشکر از برنامه‌ریزان و مجریان این جشنواره گفت: در جنگ تمام عیار امروز ما با نظام سلطه بیشترین ضربه را از انفعال برخی مسئولین می‌خوریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: سال‌های پیش که از جنگ فرهنگی سخن گفته می‌شد، عده‌ای ما را به توهم توطئه متهم می‌کردند. اما امروز شرایطی حادث شده که تقریبا همه حتی شیفتگان غرب نیز به این موضوع اذعان دارند.

وی ارتقاء آگاهی مردم و نیز حماقت‌های رهبران جدید جریان سلطه را در این ایجاد باور همگانی موثر دانست و افزود بسیاری از این فریب‌کاری‌های سابق، الان عیان شده و نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر و آزادی کنار رفته است.

تیرانداز به اقدامات اخیر گوگل و اینستاگرام در حذف هر آنچه که خلاف میل‌شان است، اشاره کرد و افزود: پیش از این جریان سلطه با استفاده از تعابیری مثل آزادی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و سانسور سعی در فریب مردم را داشت اما الان با زیر پا گذاشتن علنی ادعاهای دروغینشان، هر چه با اهدافشان متفاوت است را براحتی حذف می‌کنند. 

وی با انتقاد از انفعال مسئولین ذیربط در این امور گفت: متأسفانه واکنش منفعلانه برخی مسئولان باعث شده تا دشمن جسورتر هم بشود تا حدی که با قلدری به تازگی اپلیکیشن‌های داخل موبایل مردم هم با تشخیص خود حذف می‌کنند. وقتی سوال می‌شود که «مگر نگفتید فلان پوسته آن پیام رسان تحت مدیریت خودمان است؟» پس چرا در این زمینه اختیاری نداشتید؟ پاسخ می‌شنویم که «این اتفاق فقط برای آن پیام رسان نیفتاده ، بلکه چیزهای دیگری هم حذف کرده اند!» . این پاسخ نشان می‌دهد که درک درستی از ماموریتهایمان نداریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: عقل حکم می‌کند وقتی در یک جنگ تمام عیار هستیم به میدانی که مدیریتش دست خودمان نیست اعتماد و تکیه نکنیم. اگر این اندازه که برخی مسئولان توئیتر بازی و کار نمایشی و تبلیغی انجام داده بودند برای زیرساخت ملی تلاش می‌کردند تا الان اتفاقات خوبی رقم خورده بود.

وی در ادامه مشکل اصلی جامعه را انفعال برخی مسئولین دانست و افزود : ما هم به عنوان فعالین حوزه رسانه که در خط مقدم این جنگ حضور داریم نباید دچار انفعال شویم. باید با دانش‌ها و تخصص‌های روز در عرصه رسانه بتوانیم دشمن را به زانو در بیاوریم و این اقدام به حمدلله کاملا عملی است.

تیرانداز در تشریح ماموریت رسانه اسلامی افزود: وظیفه رسانه در نگاه دینی رشد دادن مخاطبان است. برای اینکه یک رسانه بتواند مخاطبش را رشد دهد باید خودش رشد یافته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: ریشه بسیاری از مشکلات جامعه ما در تصمیم گیری‌های غلط فردی و جمعی است و رسانه‌ای که ماموریت خود را رشد جامعه و مخاطب می‌داند باید با انعکاس اخبار دقیق، صادقانه، مفید و به موقع، مقدمات تصمیم گیری صحیح توسط مخاطبانش را فراهم آورد.

وی با تشریح ابعاد «خبر خوب» گفت:‌ خبر خوب، خبری کامل،‌جامع و مفید برای مخاطب است. بنابراین اگر فقط خوبی‌ها را منعکس کنیم و سایر حقایق را بیان نکنیم حتما به مخاطب خیانت کردیم چرا که بر پایه اطلاعات ناقص ما ممکن است تصمیمات نادرستی بگیرد. بر عکس این مساله هم صادق است اگر به هر دلیل حتی دلایل خوبی مثل اصلاح گری، عدالت خواهی و مبارزه با فساد، فقط بدی‌ها را گفتیم و واقعیت‌های خوب جامعه را ندیدیم و منعکس نکردیم، در مسیر دشمن حرکت کردیم و به مخاطبمان جفا کردیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس بهره گیری از فقه رسانه در کنار علوم ارتباطات، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم جدید در حوزه شناختی را لازمه ورود فعالانه در عرصه رسانه دانست و افزود: کار رسانه تغییر ذهن و فکر مخاطب است و قرار نیست عرصه رسانه محلی باشد برای تخلیه هیجانات خودمان. باید هنرمندانه با استدلال‌های متقن بتوانیم افرادی که مثل ما فکر نمی‌کنند هم، همراه کنیم و این لازمه فراگیری علوم اقناع، شیوه‌های تغییر ذهن و روش‌های استدلالی برای فعالین رسانه است.

تیرانداز به ضرورت مخاطب شناسی اشاره کرد و افزود: برخی عدم مفاهمه‌ها به خاطر تفاوت افق دید بین مخاطب و رسانه است. تصور بفرمایید که ما از سطحی به موضوع می‌نگریم که ممکن است مخاطب ما به آن سطح دسترسی نداشته باشد. بنابراین عاقلانه این است که شروع عملیات رسانه‌ای را از منظر مخاطب و مشاهدات وی آغاز کنیم.

وی به فعالیت مرکز مخاطب شناسی خبرگزاری فارس اشاره کرد و افزود: جمعی از بهترین جوانان تحصیل کرده انقلابی از معتبر ترین دانشگاههای کشور در حوزه‌های روانشاسی، جامعه شناسی، هوش مصنوعی و عصب شناسی با رویکرد شناختی، فعالیت مهمی برای مخاطب شناسی آغاز کرده اند که ان شاء الله در ماههای آینده اثرات کار آنها قابل مشاهده و تجارب آن قابل ارائه به علاقه مندان است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اعلام کرد بزودی کنفرانس علمی علوم شناختی و رسانه به همت خبرگزاری فارس و با پشتیبانی دانشگاههای معتبر کشور و با هدف شناسایی ظرفیت‌های عمومی متفکران و متخصصین این حوزه ، شروع به کار خواهد کرد و ان شاء الله گام جدیدی از فعالیت‌های موثر رسانه‌ای در کشور رقم خواهد خورد.

وی افزود: در خبرگزاری فارس استفاده از فن آوری شناختی با رویکرد اسلامی و از دریچه مبانی نظری اسلامی مورد توجه است و به همین منظور از مبرز ترین اساتید علوم اسلامی برای هدایت این پروژه و جلوگیری از عوارض احتمالی این دانش‌ها دعوت کرده ایم.

تیرانداز در خاتمه خاطر نشان کرد که نسل جدید نیروهای رسانه‌ای با دانش و بینش عمیق تر حضور فعالانه تری در جنگ همه جانبه با نظام سلطه خواهند داشت و ان شاء الله در آینده نه چندان دور بر انحصار نظام سلطه در عرصه رسانه پایان خواهند داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول