اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بیکاری در جامعه آمار خشونت را بالا می‌برد

در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرضا عنوان شد که باید علت خشم‌ها در جامعه ریشه‌یابی شود، بسیاری از این خشونت‌ها به بیکاری باز می‌گردد.

بیکاری در جامعه آمار خشونت را بالا می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، سعید طبیبیان عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرضا با اشاره به آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که در کشور و در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دنبال می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به شش آسیب اجتماعی اولویت‌دار در کشور افزود: خشونت، افزایش مدارای اجتماعی، تدوین پیوست فرهنگ برای پیشگیری از اعتیاد و طلاق، حاشیه‌نشینی و تکدی‌گری از آسیب‌های اجتماعی هستند که سه آسیب نخست در این شورا به بررسی آن پرداخته می‌شود.

30 درصد از پرونده‌های طلاق در شهرضا ریشه در اعتیاد دارد

مریم نادری‌فرد در ادامه این جلسه با اشاره پرونده‌های خشونت در دادگستری شهرستان شهرضا گفت: فضیلت‌های اخلاقی و عمل کردن به اصول اخلاقی در بین مردم کمرنگ شده است.

جانشین دادستان شهرضا با بیان این‌که مردم عجول شده‌اند، بیان کرد: برای این‌که به حقوق دیگران احترام بگذاریم، صبر نداریم و محبت اجتماعی نسبت به قبل بسیار کمتر شده است.

وی با بیان این‌که از دهه 80 به بعد جامعه ایران به سمت عصبانی شدن پیش رفته که فشارهای اقتصادی یکی از عوامل تأثیرگذار است، تصریح کرد: خانواده‌ها به سمت تک فرزندی روی آوردند و همین عامل سبب می‌شود که تمام خواسته‌های فرزند خود را برآورده کنند، در نتیجه فرزندان صبر و مدارا را یاد نمی‌گیرند.

نادری‌فرد با بیان این‌که پُر رنگ شدن مادی‌گرایی یکی از عوامل افزایش خشونت در جامعه است، ادامه داد: خودمحوری و فردگرایی سبب می‌شود افراد انتظار داشته باشند که منافع‌شان در جامعه برطرف شود.

جانشین دادستان شهرضا با اشاره به این‌که شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی محیط اجتماعی خارج از کشور را پُر رنگ می‌کنند و فرد در مقایسه با محیط زندگی خود، دچار سرخوردگی اجتماعی می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش خشونت و کاهش مدارای اجتماعی سبب افزایش آمار زندانیان و پرونده‌های قضایی و بزرگ شدن کمیته امداد و بهزیستی شده است.

وی با اشاره به ارائه راه حل‌ برای افزایش مدارای اجتماعی عنوان کرد: می‌توان با افزایش ایستگاه‌های مطالعه در ایستگاه‌های اتوبوس و مکان‌های پُر ازدحام کتاب‌هایی با حجم کم و مفید در اختیار مردم قرار داد.

نادری‌فرد با بیان این‌که سواد ارتباط مستقیم با جرائم دارد و سواد بالاتر سبب کاهش جرم می‌شود، افزود: نشاط اجتماعی باید در جامعه افزایش پیدا کند، می‌توان در این راستا همایش‌های پیاده‌روی، کوه‌گشت و جنگ‌های شادی در شهرستان شهرضا برگزار کنیم.

جانشین دادستان شهرضا با تأکید بر اهمیت پُر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با کمترین هزینه دسترسی به وسایل ورزشی بیان کرد: در مبلمان شهری و نقاط پُر ترافیک از رنگ‌های آرامش‌بخش استفاده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اهیمت پیشگیری از طلاق و اعتیاد گفت: در سال گذشته 30 درصد از پرونده‌های طلاق در شهرستان شهرضا ریشه در اعتیاد داشته و بعد از آن مشکلات اقتصادی و خیانت‌های زوجین در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

نادری‌فرد با بیان این‌که در راستای پیشگیری از اعتیاد مهارت نه گفتن در ابتدا به والدین و بعد از آن فرزندان آموزش داده شود، اظهار داشت: انواع مواد مخدر باید به والدین، دانش‌آموزان و معلمان نشان داده شود.

وی با بیان این‌که برای پیشگیری از طلاق مهارت‌های سازگاری باید قبل از ازدواج به زوجین آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: آموزش‌های پیش از ازدواج از اهمیت زیادی در ساختن پایه‌های زندگی مشترک برخوردار است و با کاهش خطرات احتمالی جدایی و افزایش رضایت از زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد.

بسیاری از خشونت‌ها ریشه در بیکاری دارد

حجت‌الاسلام سیف‌الله یعقوبی نیز در این جلسه با انتقاد از عدم حضور برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در جلسه اظهار داشت: اگر فرهنگ شهر مهم است باید اعضا در این جلسه حضور پیدا می‌کردند نه این‌که مخاطبان اصلی این جلسه غایب باشند.

امام جمعه شهرضا با بیان این‌که خشم و غضب در همه انسان‌ها وجود دارد اما راه‌های کنترل آن باید آموزش داده شود، بیان کرد: باید علت خشم‌ها در جامعه ریشه‌یابی شود بسیاری از این خشونت‌ها به بیکاری باز می‌گردد.

وی با بیان این‌که باید در چنین جلسه‌هایی آسیب‌های اجتماعی ریشه‌یابی شود، گفت: امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است اما رونق تولید زیرساخت می‌خواهد، کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل و افراد بسیاری بیکار می‌شوند.

یعقوبی با بیان این‌که کارگر که بیکار شد توان پرداخت اقساط را ندارد و مشکلات بسیاری به دنبال آن پیدا می‌شود، اضافه کرد: رنگ معنویت در جامعه ضعیف شده است و مساجد دیگر رونق ندارد و در نماز جماعت مدارس معلمان و مدیران حضور پیدا نمی‌کنند.

امام جمعه شهرضا با تأکید بر این‌که باید بررسی شود چرا شادی و نشاط اجتماعی در جامعه نیست، ادامه داد: بسیاری از روزنامه‌های ما خشن است و دروغ می‌نویسند، همین امر سبب ایجاد خشونت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از علل خشم بیکاری است، خاطرنشان کرد: مسؤولان باید چرخه اقتصادی را از طریق بانک‌ها به حرکت درآورند تا مشکلات جامعه و خشونت‌ها کاهش پیدا کند.

عدم بخشش سبب افزایش پرونده‌های قضایی شده است

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در ادامه این جلسه با اشاره به این‌که با نامگذاری امسال به نام رونق تولید ملی نقطه آسیب‌زای کشور شناسایی و بیان شده است، اظهار داشت: باید راه‌های رسیدن به مصرف کالای ایرانی را پیدا کنیم و مردم را تشویق به مصرف کالای ایرانی کرد.

فرماندار شهرضا با تأکید بر سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی گفت: سرمایه‌های سرگردان یک روز به سمت خودرو، سکه و روز دیگر دلار و مسکن می‌رود، باید این سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کرد.

وی با اشاره به این‌که در مبلمان شهری، نوع پوشش و مطالب روزنامه‌ها خشونت را می‌بینیم، افزود: بخشش و بخشیدن را فراموش کرده‌ایم و نتیجه آن پرونده‌های قضایی شده است.

رفیعی‌نژاد با تأکید بر این‌که مسائل اقتصادی در راستای نشاط اجتماعی بسیار مؤثر است، ادامه داد: آمارهای جدید نشان می‌دهد طلاق، اعتیاد و خشونت دیگر دلایل سابق را ندارد، اعتیاد در بین افراد تحصیل کرده و دارا روند رو به رشد دارد.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و خشونت‌ها افسردگی و گفتارهای سلبی است، تصریح کرد: در جامعه تنها جوانان را نهی کرده‌ایم اما برای آن جایگزینی تعریف نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که ادارات فرهنگی و اجتماعی باید به وظایف قانونی خود عمل کنند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با فرمانداری هماهنگی شود و در صورتی که مطابق با عرف و قانون باشد کسی نمی‌تواند سلیقه شخصی خود را در آن اعمال کند.

انتهای پیام/63101/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول