اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

رونق بخش کشاورزی کشور اقتصاد بدون نفت را تحقق می‌بخشد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رونق بخش کشاورزی کشور، اقتصاد بدون نفت را تحقق می‌بخشد، گفت: دولت باید در سیاست‌های کلان پولی، مالی و اجرایی خود بازنگری اساسی داشته باشد.

رونق بخش کشاورزی کشور اقتصاد بدون نفت را تحقق می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، احمدعلی کیخا امروز در جلسه کمیسیون کشاورزی در مهاباد با اشاره به نیاز کشور به اقتصاد بدون نفت و نقش کشاورزی در این مقوله اظهار کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید در کشور کمیسیون کشاورزی مجلس جلساتی را با اعضای مختلف تشکیل داد و سازمان نظام مهندسی کشاورزی را موظف کرد تا با جمع‌آوری اندیشه همه اعضاء راهکارهای پیشنهادی خود را برای رونق تولید ارائه کند.

وی ادامه داد: این سازمان موظف شد تا با همکاری گروه‌های مرجع، انجمن‌های علمی و صنوف بخش کشاورزی موانع تولید و نیز راهکارهای پیشنهادی را بررسی کند و تا شهریور ماه امسال این اطلاعات را با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس جمع‌بندی کرده و در  اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد که این اقدام از مهاباد آغاز شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در منطقه شمال‌غرب کشور تجربه یک اقتصاد بدون نفت فراهم است و اگر دولت سیاست‌های کلان پولی و مالی و نیز اجرایی خود را به درستی و آگاهانه و نیز عالمانه مورد اصلاح، بازنگری و اجرا قرار دهد، می‌توان تجربه مناسبی را در اقتصاد بدون نفت داشته باشیم. 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در این سفر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کرد، نیز در این جلسه بر  نگاه علمی و مهندسی به فعالیت‌های نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: کشاورزی بستر تولید و کسب و کار است، ما نیز باید برای دست‌یابی به تولید مناسب با آخرین مبانی علمی حرکت کنیم و پیش برنده رونق تولید در جامعه باشیم.

شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: سازمان نظام مهندسی کشور 250 هزار عضو دارد، این سازمان می‌تواند در ایجاد تحولات اساسی در رونق تولید نقش اساسی ایجاد کند، در همین راستا در کشاورزی شهرستان مهاباد با همکاری این سازمان تحولات اساسی ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: برای کمک به بخش کشاورزی، باید استعلام‌های غیرضروری را حذف کنیم تا راه برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی سهل شود، برای رونق تولید بخش کشاورزی، این سازمان باید در بخش فروش وارد شود و تولیدات باید صادرات محور شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور خاطر نشان کرد: دولت باید در بخش تولید منصفانه وارد شود، افزایش بهره‌وری یکی از برنامه‌های ما در سازمان نظام مهندسی است، این سازمان تصمیم دارد تا اشتغال دانش محور را سرلوحه کار خود کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این نشست کارسپاری به مهندسان جوان رشته کشاورزی و بهره‌مندی از دانش جدید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این بخش را اولویت برنامه‌های این سازمان در استان دانست و گفت: آذربایجان‌غربی از نظر سرانه درآمد کشور در رتبه 26 کشور قرار دارد که نیازمند افزایش تسهیلات یارانه‌دار و نیز  ارتقاء کمک‌های فنی و اعتباری است.

رسول جلیلی تاکید کرد: دولت باید به صندوق بیمه کمک کند، ارائه اسناد به زمین‌های کشاورزی باید به سرعت صورت گیرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بخش کشاورزی را رونق تولید در کشور دانست و گفت: نظام بانکی یکی از موانع رونق تولید است، تسهیلات این نظام بیشتر به سمت شرکت‌های سوری گسیل شده است که همین اقدام نادرست باعث ضربه به نظام کشاورزی شده است.

جلال محمودزاده همچنین افزود: نظام تعرفه‌ای باید اصلاح شود و دولت موظف به ارائه برنامه‌های مدون در صادرات محصولات کشاورزی باشد، انحصار ارگان‌های دولتی در تولید باید شکسته شود، ایجاد انگیزه در میان کشاورزان و اصلاح نظام مالیاتی به منظور حضور پررنگ سرمایه‌گذاری در این بخش از مهمترین اولویت‌ها است.

انتهای پیام/1041/ پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول