اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

معترضان گرانی آب در تهران یارانه دهند

موضوع افزایش تعرفه آب در جلسه شورای شهر تهران بررسی شد. آقای رئیس معتقد است که اگر سازمانی به این افزایش معترض است باید یارانه پرداخت کند تا شرکت آبفا دچار خسارت نشود.

معترضان گرانی آب در تهران یارانه دهند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ازابتدای هفته جاری موضوع افزایش بهای آب در شورای شهر تهران مطرح شده است. اعضای شورا خواستار ارائه گزارشی از شرکت آب و فاضلاب شدند.

بعد از ارائه گزارش در نهایت اعضا به کلیات طرح رای داده و اجازه استفاده از تبصره ۳ برای تأمین هزینه‌های تأسیسات و توسعه نحوه آبرسانی به شهروندان به شرکت آب و فاضلاب تهران داده شد.

آب گران می شود

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جلسه قبلی شورای شهر تهران در خصوص افزایش بهای آب گفت:  هنوز قیمت قطعی نیست اما بین ۱۰ الی ۱۵ درصد هزینه آب در شهر تهران اضافه خواهد شد و این درآمد صرف سیستم آبرسانی زیر زمینی شهر تهران خواهد شد.

این موضوع در محافل مختلف مطرح و واکنش‌های در پی داشت که با توجه به گرانی‌های اخیر مدیریت جدید شهری هم هر روز قیمت خدمات را افزایش می دهد البته همزمان با طرح این موضوع نرخ کرایه  اتوبوس،مترو و تاکسی حدود ۲۰درصد افزایش یافت البته ناگفته نماند که در زمینه افزایش نرخ حمل و نقل عمومی فرمانداری این موضوع را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش،  بر اساس قانون و طبق مصوبه شورای اقتصاد، شورای شهر در تمام شهرهای کشور می‌تواند درخصوص مابهالتفاوت قیمت تمام شده آب با آنچه که از مشترکان اخذ می‌شود تصمیم‌گیری کند و به شرکت آبفای همان شهر اجازه افزایش قیمت را بدهد.

دولت افزایش ۷درصدی و شورا افزایش ۲۰ درصدی

دولتی ها امسال افزایش ۷ درصدی  برای بهای آب در نظر گرفته بودند اما شورای شهر  تهران قصد دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد بهای آب را افزایش دهد. البته بعد از تصویب شورا عدد مورد نظر باید به تایید فرمانداری و وزارت نیرو برسد.

افزایش نرخ بر اساس مکان زندگی افراد و همچنین پرمصرف و یا کم مصرف بودن مشترکان است و برای همه شهروندان یک عدد واحد در نظر گرفته نمی شود.

سال گذشته شورای شهر تهران افزایش ۱۵ درصدی را در نظر گرفت ولی امسال قصد دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد بهای آب  را افزایش دهد.

 احمد مسجدجامعی عضو قدیمی شورای شهر تهران در این باره گفت: شورا  افزایش حدوداً‌  20 درصدی برای بهای آب شرب در  نظر گرفته این در  حالی که است بر اساس مصوبه دولت بهای آب شرب از اول اردیبهشت 98، باید 7 درصد افزایش می‌یافت.

وی ادامه داد:  به نظرم باید مصوبه دولت را در نظر بگیریم و افزایش قیمت به اسم شورا چندان جالب نیست. من پیشنهاد بازگشت به مصوبه دولت در زمینه تعرفه آب شرب را دارم.

 به نظر می رسد برخی اعضا معتقدند که باید آب در شمال شهر گران تر و همچنین باید از اسراف کنندگان پول بیشتری دریافت شود و  با این اقدام بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران  در این باره گفت:  عمده افزایش تعرفه‌ها و آبونمان در زمینه بازه مصرف بالای 30 مترمکعب است و افزایش آب و تعرفه با دو هدف خود کنترلی پرمصرف‌ها و هزینه در زیرساخت شهر انجام گرفته است. 

هاشمی با تأکید بر اینکه حواسمان به اقشار آسیب‌پذیر بوده است، گفت: بیشترین میزان آبونمان و تعرفه مربوط به مناطق، یک، 2، 3، 4، 5،، 8 و 22 بوده و کمترین آبونمان مربوط به 15، 16، 17، 18، 19، 20 و 21 است. 

وی بیان داشت: تعرفه‌ آبونمان آب در مناطق آسیب‌پذیر یک دهم مناطق دیگر است و در واقع بیشترین فشار بر روی بخش اسراف‌کننده خواهد بود.

اگر شرکت آب و فاضلاب نیازمند تخصیص بودجه است باید اول گزارش عملکرد و حسن انجام کار به مدیریت شهری ارائه کند. بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این باره گفت:  شرکت آبفا موظف است که گزارشی از عملکرد خود را سالانه در صحن شورا ارایه کند. پس از ارائه این گزارش و تأیید شورای شهر مبنی بر حسن اجرای مصوبه آن وقت اجازه انجام ادامه پروژه و‌ تخصیص منابع برای سال بعد صادر می‌شود.

مسحد جامعی عضو شورای شهر تهران هم معتقد است که که شورا آبونمان را از هزار تومان تا یازده هزار تومان افزایش داده  و امتیازی خاص برای اینها در نظر گرفته ایم البته که این حرف مسجد جامعی از سوی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران رد شد.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ آب بها در تهران برای مصرف کننده‌های بالای ۳۰ متر مکعب است و کسانی که کمتر مصرف کنند میزان افزایش تعرفه‌ها برای آنها به صورت متوسط ۱۰ درصد است. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۱۲ تصفیه خانه نیاز دارد. همچنین سیستم لوله کشی در پایتخت آنقدر کهنه است که هدر رفت آب ۲۵ درصد است و از طرفی دیگر هنگام زلزله به سیستم آب اضطراری احتیاج داریم و به همین دلایل تعرفه آب بها را افزایش دادیم.

به گفته هاشمی ، آب بهای افزایش پیدا کرده برای اتمام پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون ما مصوبه خود را به فرمانداری می‌فرستیم و اگر مغایرتی وجود داشته باشد به ما اعلام می‌کند و اگر هر سازمان و نهادی در زمینه افزایش آب بها مخالف باشد ضمن اعلام مخالفت، می‌بایست یارانه مورد نظر را پرداخت کند تا شرکت آبفا و شهر تهران دچار خسارت نشود.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که دولت افزایش کمتری برای قیمت آب در نظر گرفته بود اما مبلغ در نظر گرفته شورا بیشتر است گفت: دولت می‌بایست یارانه مربوطه را بپردازد؛ ما مسیر قانونی را طی می‌کنیم و همه مصوبات ما در هیأت تطبیق فرمانداری بررسی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ایران طی سال های گذشته با بحران بی آبی روبه رو شده و قیمت آب در کشور ارزان تر از سایر کشورهاست. 

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۹ اجرایی شد قرار بود که طی پنج سال به تدریج قیمت‌ حامل‌های انرژی همچون آب افزایش پیدا کند و به قیمت‌های واقعی خود برسد که باید این کار تا سال ۱۳۹۴ اجرایی و قیمت‌ها به صورت غیریارانه‌ای و واقعی به مردم عرضه می‌شد که این امر رخ نداد.

چند روزی است که شورای شهر تهران به موضوع افزایش بهای آب پرداخته ولی هنوز رقم نهایی مشخص نیست و اختلاف نظر زیادی بین اعضا وجود دارد و برخی نمی خواهند که افزایش نرخ به اسم شورا تمام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول