اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

صادقی: مطهری عمر خود را صرف فلسفه کرد، اما شیفته آن نشد

معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه درباره شهید مطهری گفت: شهید مطهری عمر خود را در فلسفه صرف کرد اما شیفته آن نشد تا عیوب را ببیند، وی در تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منازعات در این عرصه میانه‌رو و بدون تعصب بود.

صادقی: مطهری عمر خود را صرف فلسفه کرد، اما شیفته آن نشد

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، سیزدهمین همایش حکمت مطهر به منظور بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری صبح امروز با حضور شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه سازمان صداوسیما، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه و حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه در ادامه این همایش اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری در کتاب انسان کامل، می‌فرمایند؛ انسان کامل فردی است که در تمام ابعاد وجودی رشد کند و جامعه کامل نیز همین‌گونه است که ایشان مثال این مهم را امیرالمومنین(ع) و پیامبر(ص) می‌نامد.

 وی با بیان این‌که شهید مطهری از تمام یک‌سونگر‌ی‌ها تبری می‌جوید، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ایشان ایمان را تنها راه مطرح می‌کند و با ایراد گرفتن از فلاسفه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گوید؛ ایمان مقوله‌های جمع‌شده اندیشه‌ای است.

صادقی اضافه کرد: شهید مطهری عمر خود را در فلسفه صرف کرد اما شیفته آن نشد تا عیوب را ببیند و در تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منازعات در این عرصه میانه‌رو و بدون تعصب بود و این ارزش‌هایی است که باید در وجود ایشان تقلید کنیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزش‌هایی مانند آزادگی و درد دین داشتن در وجود شهید مطهری را باید پاس بداریم و در مسیر آن حرکت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه با بیان این‌که برای یافتن جایگزین شهید مطهری باید به مقام معظم رهبری مراجعه کنیم، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اندیشه‌های رهبری در همان مسیر امام خمینی(ره) و شهید مطهری قرار دارد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بند دوم بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع اخلاق و معنویت پرداخته‌اند و به ایمان و اعتقاد در بعد معنویت و به جهات اخلاق فردی و اجتماعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بعد اخلاق ‌اشاره کرده‌اند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

صادقی ادامه داد: شاخصه‌های انسان کامل مطرح‌شده شهید مطهری باید امروز مورد بررسی و به‌روزرسانی قرار بگیرد، البته برخی از آن شاخصه‌ها ازلی و ابدی است اما برخی شاخصه‌ها متناسب با شرایط روز تغییر می‌کند که یک نمونه کامل و جامع آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بیانیه گام دوم انقلاب‌ مطرح شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند؛ «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود.»

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: امروز با فراکثرت در رسانه‌ها مواجه هستیم. گاهی گفته می‌شود هر فرد خود یک رسانه است، درحالی‌که می‌توان گفت امروز هر فرد خود چندین رسانه است و با زندگی دیگری برای افراد در فضای مجازی مواجه هستیم که آن هم جامعه ما محسوب می‌شود که متأسفانه گروه‌های فریب آن را اشغال کرده‌اند. لذا باید با آنها مقابله کنیم و در این زمینه روحانیون، صداوسیما و دانشگاه‌ها نقش اساسی دارند تا پرچم را از دست این افراد که تلاش‌های ضداخلاقی دارند، بگیرند.

صادقی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تأثیرگذاری و فعالیت برنامه‌های ما باید بر روی دل‌ها باشد. البته اقدام قضائی و پلیسی لازم است، اما پیش از همه باید اقدام نرم فرهنگی صورت بگیرد تا ان‌شاءالله شاهد جهش معنوی و اخلاقی مدنظر بیانیه گام دوم انقلاب باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول