اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مسؤولین به جای تعیین سن برای ازدواج، زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: مسؤولین به جای اینکه در رابطه با تعیین سن ازدواج دخالت کنند باید زمینه‌های ازدواج جوانان را فراهم نمایند.

مسؤولین به جای تعیین سن برای ازدواج، زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ظهر امروز میزگرد دانشجویی با موضوع «افزایش سن ازدواج» در سالن همایش دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

در این میز گرد فرشته روح افزا، مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان، کبری خزعلی قائم مقام رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و فاطمه جعفری سراج دکتری مطالعات جنسیت و حقوق زن به عنوان مدعوین ویژه حضور داشتند.

فرشته روح‌افزا در این میزگرد اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی برای طرح ازدواج آسان تصمیمات جدی اتخاذ نمی‌کنند و از سویی علی‌رغم اینکه برای این موضوع بودجه نیز در نظر گرفته می‌شود اما مسئولین مربوط به این امر نه تنها هیچ کمکی نمی‌کنند.

وی با اشاره به داشتن نگاه قومی در برخی مناطق کشور به ازدواج در سنین پایین افزود: مسئله کودک همسری یک مسئله فرهنگی است و مردم این مناطق با این رسوم زندگی می کنند و با اجبار و مصوبات مجلس نمی‌توان آن را اصلاح کرد.

مدیر طرح و برنام شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: ازدواج در هر سنی که باشد باید با رضایت باشد و با ازدواج اجباری در هر سنی که باشد مخالفیم.

این کارشناس تأکید کرد: اگر از ازدواج در سنین پایین جلوگیری شود و کسانی که این امر را انجام میدهند، مجرم تلقی شوند، قطعا باید منتظر تبعات منفی آن در جامعه باشیم.

وی افزود: غیر قانونی خواندن عقد در سنین پایین باعث می‌شود عقدهای غیر شرعی و غیرقانونی در روستاها رواج پیدا کند و این امر باعث صدمه به دختران می‌شود.

فاطمه جعفری سراجنیز در این مراسم گفت: طبق اساسنامه و کنوانسیون‌های حقوق بشر، دولت حق دخالت در ازدواج که یک قرارداد دو سویه است را ندارد و با ممنوع کردن ازدواج در سنین پایین حق حیات را از افراد خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اشتباه بودن مقایسه مسئله ازدواج در ایران با سایر کشورها گفت عنوان کرد: در غرب، ارتباط جنسی برای کودکان آزاد است و زمانی فرد احساس کند طرف مقابل شریک جنسی مناسبی است بعد از رابطه های متعدد با او ازدواج می کند، این در صورتی است که ما در کشور خودمان اجازه داشتن یک شریک در زمان بلوغ را به فرزندانمان نمی‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ازدواج در اسلام امر مقدسی است و هدف والاتری را دنبال می کند اما ازدواج در غرب فقط نگاه رفع نیاز‌های جنسی است.

کبری خزعلی قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز در این میز گرد گفت: مسؤولین به جای اینکه در رابطه با تعیین سن ازدواج دخالت کنند باید زمینه‌های ازدواج جوانان را فراهم نمایند.

وی افزود: در کشور عزیز ما کسانی که در زیر هجده سال ازدواج میکنند فقط پنج درصد است و میلیون‌ها جوان نیز آماده ازدواج‌اند که متاسفانه شرایط ازدواج برای آن‌ها مهیا نیست پس به جای پرداختن به آن پنج درصد باید موانع ازدواج را رفع کرد.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان یادآور شد: طرح افزایش سن ازدواج پیاده کننده اهداف سند ۲۰۳۰ است که می‌خواهد ارزش‎های ما را از بین ببرد؛این سند برای کشورهای عقب افتاده آفریقایی نوشته شده است، حال ما باید بعد از ۴۰ سال انقلاب اسلامی ، دوباره تحت استثمار غرب برگردیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول