اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تداوم تظاهرات مردمی علیه کُردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه+فیلم

ساکنان شرق دیرالزور در سومین روز پیاپی اعتراض خود را نسبت به اقدامات عناصر «قسد» نشان دادند و خواستار اخراج این نیروها شدند.

تداوم تظاهرات مردمی علیه کُردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه+فیلم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ساکنان استان دیرالزور واقع در شرق سوریه در روز جمعه برای سومین روز متوالی، به خیابانها آمدند.

منابع محلی اعلام کردند که «اعتراضات علیه اقدامات شبه‌نظامیان "قسد" که تحت حمایت نیروهای اشغالگر آمریکا قرار دارند، امروز بار دیگر در ریف شمالی دیرالزور آغاز شده است».

قسد نام اختصاری شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «قوات سوریا الدیموقراطیه» (نیروهای دموکراتیک سوریه) است که تحت‌الحمایه واشنگتن قرار دارند.

این منابع به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند که ساکنان شهر «البصیره» با برگزاری تظاهرات اعتراضی خواستار اخراج عناصر قسد از این منطقه شدند؛ زیرا «هرج و مرج، سرقت، قتل و احتکار نفت از سوی این شبه‌نظامیان و شرکتهایی که با آنان تعامل دارند، گسترش یافته است».

تظاهرات‌کنندگان مسیرهای اصلی منطقه را بستند و مغازه‌داران نیز دست به اعتصاب زده و بر خروج فوری نیروهای قسد تأکید کردند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- هم  با انتشار یک فایل ویدئویی گزارش داد که روز گذشته تظاهراتی در روستای «الضمان» در بخش شرقی دیرالزور برگزار شده است.

 

فیلمی که دیدبان از اعتراضات منشتر کرد

دیدبان اعلام کرد که این تظاهرات در اعتراض به کشتار غیرنظامیانی بود که پنجشنبه هفته جاری در روستای «ماشخ» به دست نیروهای ائتلاف آمریکا و عناصر قسد کشته شدند.

ائتلاف آمریکا و عناصر قسد نیمه شب چهارشنبه در نزدیکی منزل یکی از ساکنان ماشخ (در نزدیکی البصیره) دست به عملیات هلی‌برن زدند.

در جریان این عملیات هلی‌برن، صاحب منزل و خانواده وی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. دیدبان تأکید کرد که در جریان این حمله، صاحب منزل، دو نفر از پسرانش و عروس باردارش در دم جان باختند.

این گروه تأکید کرد که معترضان خواستار بازخواست و مجازات عاملان قتل بودند و این تظاهرات به البصیره نیز کشیده شد.

در همین ارتباط، دیدبان بعدازظهر پنجشنبه (روز گذشته) گزارش داد که تظاهرات ساکنان دیرالزور برای دومین روز متوالی در مناطق تحت تسلط قسد ادامه داشته است.

به گزارش دیدبان، البصیره پنجشنبه هفته جاری شاهد تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با نیروهای دموکراتیک بوده است. تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «الیوم تظاهرة.. غداً انتفاضة» (امروز تظاهرات... فردا انتفاضه) و «لا للاحتلال الکردی» (نه به اشغالگر کُردها) شعارهایی را در محکومیت اقدامات این نیروها سر دادند.

دیدبان از روستای «معیزیله» در شمال دیرالزور هم خبر داد که تظاهراتی برگزار شده و معترضان، علت آن را تنش بین عربها و کُردها عنوان کردند.

این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که هرج و مرج و ناامنی بسیاری در مناطق تحت کنترل قسد وجود دارد و نیروهای امنیتی نیز قادر به کنترل وضعیت نیستند.

دیدبان در پایان تأکید کرد که این تظاهرات، «در اعتراض به وخامت وضعیت امنیتی، بالا رفتن قیمتها و تداوم انتقال نفت توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به مناطق تحت تسلط خود در [استان] الحسکه صورت گرفته است؛ نیروهای قسد نیز برای متفرق کردن معترضان در روستای الحصان، تیر هوایی شلیک کردند، ولی ساکنان، سلاح این افراد را گرفتند و آنان را از روستا بیرون راندند و موانعی را ایجاد کردند تا مانع از عبور نفت‌کشها و خودروهای قسد از آن شود».

انتهای پیام/م

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول