اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از جهاد مردمی تا نگاه نگران آق‎قلا به سیل‎بندها

مردم و گروه‎های جهادی از نیمه‎های شب تاکنون با همت جهادی از خواب خود گذشتند تا سد سیل‎بندها نشکند.

از جهاد مردمی تا نگاه نگران آق‎قلا به سیل‎بندها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نیمه‎های شب وقتی همه خواب بودند خبر رسید که آب گرگانرود افزایش یافته و در آستانه طغیان است.

این موضوع موجب شد تا گروه‎های مردمی که پیش از این در جای‎جای منطقه سیل‎زده آق‎قلا برای لایروبی و پاکسازی معابر و منازل سیل‎زده در تلاش بودند برای محافظت از سیل‎بندها پای کار بیایند تا با اراده خود مانع از ورود آب به منازل و محلات شهر شوند.

* همت جهادی برای مهار سیل در آق‎قلا

مقاومت حماسی مردم به حدی رسید که برف آب شده هم از اراده پولادین مردان جهادی در حیرت است و با وجود آنکه مسیر عبور سیلاب به دریا به دلیل عدم لایروبی‎های مناسب در نوار‎های ساحلی بسیار سخت‎تر از ورود به معابر، روستاها و محلات شهری است به ناچار سیلاب در محلات شهری و روستایی در حال حرکت است.

در این میان، زنان ترکمن نیز بیکار ننشستند و دوشادوش مردان برای امدادرسانی و پخت غذا به امدادرسانان و نیروهای جهادی مشغول به کار شدند.

 

با وجود آنکه مردم آق‎قلا با همت و همبستگی بی‎نظیر خود نمایی زیبا از اتحاد و همبستگی ایجاد کردند اما با وجود تلاش‎های ستودنی مردم و گروه‎های جهادی ساعتی پیش بخش‎هایی از سیل‎بندها فرو ریخت و سیلاب روانه آق‎قلا شد.گرچه میزان حجم آب گرگانرود افزایش یافته ولی تلاش بی‎وقفه گروه‎های مردمی، جهادی و دستگاه‎های خدمات‎رسان همچنان ادامه دارد تا مانع از ورود آب شوند تا مشکل جدیدی برای مردم آق‎قلا که بیش از 40 روز گرفتار سیل و مشکلات ناشی از آن هستند به‎وجود نیاید.

فرماندار آق‎قلا در این باره در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در دو قسمت از سیل‎بندهای موجود شکاف ایجاد شد و به‎دلیل حجم زیاد آب موفق به مهار سیلاب نشدیم و از دو نقطه از سیل‎بندها آب در حال حرکت به سمت شهر است.

امانگلدی ضمیر ادامه داد: آب هنوز به شهر نرسیده اما هشدارهایی که داده بودیم همچنان پابرجا است و به محلاتی مانند «کل‎آباد»، «عیدگاه»، «ایثارمحله»، «حیکم‎آباد» و «تازه‎آباد» و «ایثارمحله» هشدار داده شد.

 

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه برای اسکان کسانی که نگران وضعیت آبگرفتگی منازل خود هستند آمادگی وجود دارد، اذعان کرد: تمام دستگاه‎های اجرایی، مردم، نیروهای سپاه و گروه‎های جهادی برای مهار سیلاب مشغول به کار هستند.

ضمیر یادآور شد: شهروندان با خونسردی به اماکنی که تعیین کردیم بروند البته سعی می‎کنیم با بستن دو شکاف جلوی سیلاب را بگیریم و تحقق این مهم به‎معنای رفع نگرانی ما و به‎وجود آمدن شکاف دوباره نیست.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی و جهادی همچنان در این منطقه فعال هستند، بیان کرد: نیروهای مردمی و جهادی در این منطقه فعال بودند اما باز هم شاهد دو شکاف در این منطقه بودیم و حجم آب نقطه‎ای شد و اقدامات ما جواب نداد.

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه آب از قسمت جنوبی وارد دو روستای آق‎قلا شده است، ادامه داد: تا ساعت 13 وضعیت ما مناسب بود اما پیک آب 130 مترمکعب به همراه رواناب ناشی از رودخانه‎های پایین‎دست سد وشمگیر موجب ورود حجم بسیار بالای آب معادل 200 مترمکعب به محلات شمالی و جنوبی شهر آق‎قلا شده است.

ضمیر یادآور شد: وضعیت هشدارباش را در آق‎قلا اعلام کردیم و دستور تخلیه قسمتی از شهر آق‎قلا را که در معرض سیلاب بودند صادر کردیم و آمادگی داریم یک هزار و 200 نفر را اسکان دهیم.

وی متذکر شد: یک هزار نفر از مردم و گروه‎های جهادی امروز حماسه آفریدند و حدود 2 کیلومتر در دو نقطه شکاف ایجاد شد و در تلاش هستیم با اقدامات انجام شده از ورود سیلاب به محلات شهر جلوگیری کنیم.

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه هنوز محلات شهر آق‎قلا از آبگرفتگی در امان است، اذعان کرد: آق‎قلا در وضعیت هشدار قرار دارد و دستور تخلیه مناطقی که در معرض خطر سیل هستند صادر شده است.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول