اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش حزب «الدعوه» و معاون حشدالشعبی به اعدام‌ دسته‌جمعی در عربستان

معاون سازمان حشدالشعبی و همچنین حزب الدعوه عراق، اعدام‌ ده‌ها نفر از شهروندان شیعه در عربستان سعودی را شدیداً محکوم کردند.

واکنش حزب «الدعوه» و معاون حشدالشعبی به اعدام‌ دسته‌جمعی در عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراض‌ها به اعدام‌های اخیر عربستان سعودی و محکومیت آن از سوی مقام‌ها و گروه‌های سیاسی عراق هر لحظه بیشتر می‌شود.

به گزارش شبکه سومریه، «ابو مهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق روز جمعه (۶ اردیبهشت) در واکنش به این اعدام‌ها گفت که قتل و اعدام‌های دسته جمعی کار همیشگی مقام‌های عربستان سعودی است.

او که به مناسبت اولین سالگرد شهادت «شیخ کریم الخاقانی»، از روحانیون عضو الحشد الشعبی سخنرانی می‌کرد، گفت: «به قتل و اعدام‌های دسته جمعی در عربستان سعودی عادت کردیم».

 

 

این اظهارات معاون رئیس الحشد الشعبی عراق در واکنش به اقدام ریاض در اعدام ۳۷ شهروند سعودی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود ۳۲ تن از آن‌ها از شیعیان شرق عربستان بودند. وزارت کشور عربستان سعودی مدعی شده است که این افراد، دست به «فعالیت‌های تروریستی» زده بودند.

المهندس جامعه جهانی را به دلیل سکوت در برابر اعدام‌های «غیر شفاف و ناعادلانه» در عربستان سعودی سرزنش کرد و گفت که این جامعه باید این گونه اقدامات را ممنوع کرده و آن را مجرمانه بداند.

در همین ارتباط، حزب «الدعوه الاسلامیه» به رهبری «نوری المالکی»؛ نخست‌وزیر اسبق عراق در بیانیه‌ای شدید اللحن به مقام‌های سعودی حمله کرد و گفت که اعدام فرزندان القطیف نشان دهنده عمق نفاق، جنایت و شکاف حاکمان عربستان سعودی است.

در این بیانیه آمده است: «با تالم شدید از فاجعه بزرگ اعدام ظالمانه و خصمانه گروهی از جوانان القطیف که با هدف مقابله با تفکر اهل بیت (ع) صورت گرفت، با خبر شدیم».

این حزب عراقی، اعدام‌های شیعیان در عربستان سعودی را «جنایت وحشتناک» خواند که نه تنها «چهره زشت و وحشیانه» حاکمان سعودی را نشان می‌دهد بلکه عمق نفاق و جانی بودن آن‌ها را در جهانی متمدنی به نمایش می‌گذارد که از حقوق بشر دم می‌زند.

حزب نوری المالکی علت سکوت سازمان‌های بین‌المللی حامی دفاع از حقوق بشر و آمریکا بر این گونه جنایت‌ها در عربستان سعودی را «پول‌های سعودی» خواند که به راحتی به جیب این گونه کشورها و مؤسسات سرازیر می‌شود.

این حزب عراقی، «حاکمان آل سعود» را مسئول کامل خون بی‌گناهان دانست و از مجامع اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و حقوق بشر سازمان ملل خواست موضع قاطعانه و تاثیرگذاری برای جلوگیری از ریخته شدن خون بی‌گناهان اتخاذ کنند.

اعدام‌های روز یکشنبه عربستان سعودی باعث واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای به این گونه اقدامات ریاض شده است. اتحادیه اروپا، عفو بین‌الملل و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند و برخی نیز آن را محکوم کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول