اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توضیح نماینده آمریکا درباره «معامله قرن» برای آرام کردن اردن

فرستاده آمریکا در امور صلح منطقه برای اطمینان‌بخشی به اردن ادعا کرد، خبرها مبنی بر اینکه بخشی از مفاد «معامله قرن» ایجاد یک کنفدراسیون سه‌گانه است، صحت ندارد.

توضیح نماینده آمریکا درباره «معامله قرن» برای آرام کردن اردن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه آمریکا در امور «صلح» منطقه، به برخی خبرهای منتشر شده درباره مفاد طرح موسوم به «معامله قرن» واکنش نشان داد.

گرینبلات در صفحه توئیتر خود اعلام کرد، آمریکا، اردن و عبدالله دوم شاه این کشور را «متحدی قدرتمند» برای خود می داند و برخی شایعات مبنی بر اینکه طرح صلح شامل ایجاد «کنفدراسیونی متشکل از اردن، اسرائیل و تشکیلات خودگردان» است، صحت ندارد.

«تسوی برئیل» تحلیلگر امور عربی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در پایان سال گذشته میلادی (2018) از پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن ایجاد کنفدراسیون میان تشکیلات خودگردان و اردن ایجاد شود اما «جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن تأکید کرد «اتصال اردن با کرانه باختری غیرقابل بحث است».

در ماه جاری (فروردین) روزنامه «الاخبار» در گزارشی اعلام کرد، شاه اردن به اطلاع سران مصر رسانده (که طی سفرش به واشنگتن) در جریان نقشه‌های جدیدی شامل تصورات جدید از اراضی اشغالی فلسطینی (بویژه کرانه باختری و قدس) قرار گرفته و احتمال دارد بر اساس معامله قرن،‌آمریکا قصد ایجاد کنفدراسیون مشترک میان اردن، تشکیلات خودگردان و مدیریت شهری رژیم اسرائیل در کرانه باختری پس از الحاق قدس به اسرائیل را دارد.  اما عبدالله اردن به اطلاع السیسی رسانده این را تهدیدی برای ثبات نظام پادشاهی (اردن) می‌داند و به همین دلیل ترجیح می‌دهد کشورش فقط نظارت بر مقدسات دینی در قدس شرقی را بر عهده داشته باشد و وارد دیگر جزیئات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی نشود.

الاخبار به نقل از منابع مصری نوشت، به همین دلیل تغییراتی در دستگاه اطلاعات اردن با هدف حفاظت‌ از شاه، تنگ کردن دایره تصمیم‌گیری اطراف وی و نیز دور کردن شخصیت‌های اصالتا فلسطینی دیده شده است زیرا وی بیم تبعات تحولات آینده را دارد و در همین راستا به اختلافاتی که چندماه پیش میان وی و السیسی درگرفت، پایان داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول