اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بین بدعت و نوآوری تفاوت وجود دارد/با نوآوری در معماری مشکلی نداریم

معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: باید بین نوآوری و بدعت تفاوت قائل شد با نوآوری در معماری مشکلی نداریم اما با بدعت مشکل داریم؛ اعتقاد داریم در برابر بدعت ها باید به سنت ها روی آورد.

بین بدعت و نوآوری تفاوت  وجود دارد/با نوآوری در معماری مشکلی نداریم

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران در نشست خبری روز معمار بزرگداشت شیخ بهایی گفت: برای من جالب بود که وقتی معماری می خواندم فهمیدم تاریخ معماری ایران مثل قله‌های یک رشته کوه بهم پیوسته است که شیخ بهایی یکی از این قله‌ها محسوب می شود.

وی افزود: اگر لشگریانی از سمت غرب وارد کشور شدند نتوانستند قوم و قبیله ای برای خودشان دست و پا کنند و محکوم به شکست شدند زیرا قله‌های رشته کوه زاگرس جلوی آنها را گرفت.

گلپایگانی گفت: باید بین نوآوری و بدعت تفاوت قائل شد و دانست که ما با نوآوری در معماری مشکلی نداریم اما با بدعت مشکل داریم و اعتقاد داریم در برابر بدعت ها باید به سنت ها روی آورد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: بدعت‌های ما که به واسطه دانش اندک مبتنی بر علوم تجربی کوتاه مدت به دست آمده است ما را به چالش می کشد. در فرهنگ معماری غربی معماران پیکر تراش هستند اما در کشور ما معماران شاعرند و شعر می آفرینند.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در معماری ایرانی یک پیوند و ارتباط ناگسستنی با طبیعت وجود دارد و بدون ارتباط با طبیعت اصلا معنا پیدا نم‌یکند مثل نگارگری که با طبیعت سر و کار دارد.

وی تصریح کرد: همین خانه لرزاده که امروز در آن هستیم یک ویژگی های خاص دارد که مهمترین آن پیوند طبیعت با معماری هست و لرزاده در پویایی معماری ایرانی نقش داشته است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: امروز سبک معماری ما در ساخت مساجد همان رشته ای است که لرزاده به سمت آن رفته و آن را روحی تازه بخشیده است و معماری ما را به یک موجود زنده تبدیل کرده است.

گلپایگانی ادامه داد: در دوره شیخ بهایی مساجد ساخته شده حتی در یک میدان اصفهان با هم تفاوت فاحش دارد و دو معنای فضایی دارند و نوع استفاده شان هم با یکدیگر تفاوت دارد.

وی افزود: معماران ما کسانی بودند که اندازه را می شناختند و می شود گفت معماران ما همان کسانی هستند که اندازه را می‌فهمند و امیدواریم بتوانیم فرهنگ غنی معماری کشورمان را ارتقا بخشیم.

گلپایگانی در خصوص اقدامات شهرداری تهران در حوزه معماری گفت: ما بحث حیثیت بخشی به ارزش های کالبدی را پیگیری کرده ایم.

وی افزود: تهران یک پایتخت ۲۰۰ ساله است با بناهای واجد ارزش و باید این ارزش‌ها حفظ شود و باید ابتدا آن چیزی را که داریم ارج بنهیم و حفظ کنیم و بعد به سراغ ساخت و سازهای جدید برویم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران از برنامه ای برای بازآفرینی شهری در محلات هدف خبر داد و گفت: در این طرح افزایش کیفیت فضاهای شهری مد نظرمان است و در منطقه ۱۷ و ۱۵ پروژه هایی در دست داریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تمرکز شهرداری بر روی معماری اسلامی ایرانی و اینکه متاسفانه هنوز دستاوردی در این حوزه دیده نشده و هنوز زمان گرفتن پروانه ساخت تغییری ایجاد نکرده است، گفت: ما بحث پویایی را در برنامه  داریم.

وی گفت: قرار نیست برگردیم و خانه هایی مشابه ۲۰۰ سال قبل بسازیم و از طرفی هم قرار نیست که این برنامه ها یک باره و دفعتا ایجاد شود.

گلپایگانی گفت: هم نیما یوشیج شاعر بوده است و هم قیصر امین پور اما آیا اینها شعرشان یکسان است؟ بحث نماها و تغییر نماها یک بعد کوچک از توجه به معماری است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت ما هم از شرایط حاکم راضی نیستیم اما داریم به سمتی حرکت میکنیم که با ایجاد ضوابط و مقرراتی موفق به تغییرات لازم بشود.

وی در خصوص بافت فرسوده و تغییرات در این مناطق و بافت هم گفت: یک اپلیکیشنی در این راستا ایجاد شده است و اتفاقا ضوابط در این حوزه محکم تر از گذشته است.

گلپایگانی گفت: ما ۱۴۷ لایه اطلاعاتی از ۱۴۷ مکان رویدادها جمع آوری کرده ایم که در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص بناهای شاخص مثل ساختمان مجلس شورای اسلامی و اینکه هیچ سنخیتی با سایر بناها ندارند و آیا مقررات فقط برای مردم است و برای جاهای دیگر اجرا نمیشود و اینکه در چهارراه ولیعصر هم مسجدی وجود دارد گفت: روی بناهای شاخص یک معیاری از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته ایم و کمیته ای ایجاد شده تا طرح ها بیاید در کمیته و بررسی شود اما ما به این حد بسنده نکردیم و تدوین ضوابط بناهای شاخص را در یک کمیته دیگر هم در حال تدوین هستیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: ما بناهای بدتر از مجلس شورای اسلامی هم داریم که ساخته شده و خودشان را به معماری تهران تحمیل کرده اند.

وی در خصوص نماهای شیشه ای در شهر تهران و مشکلاتی که ایجاد میکنند، گفت: ما در خصوص بناهای شیشه ای یک دستورالعملی ایجاد کردیم. البته شما یادتان باشد که برخی بیمارستان ها و مراکز پیش از دستورالعمل ما رفته اند و ساخت و ساز کرده اند و اینها ناشی از یک توافقات خلاف واقع در زمان مسیولین وقت بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول