اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بررسی موضوع اخذ عوارض از خودروها در اولین جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در اولین جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران موضوع اخذ عوارض از خودروهای متخلف ورودی به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد مطرح خواهد شد.

بررسی موضوع اخذ عوارض از خودروها در اولین جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اولین نشست خبری خود در سال ۹۸ در پاسخ به سؤالی در خصوص شکایت پلیس و بحث عوارض اخذ شده از شهروندان، گفت: ریشه این موضوع همانطور که مطلع هستید به یک ابهام در مصوبه شورا بر می‌گردد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: البته آنچه از مصوبه برداشت شده دو برداشت متفاوت است در مصوبه اول بخشی از این مصوبه که مربوط به تعیین عوارض بود مورد اعتراض هیأت تطبیق قرار گرفت بعد از اصلاح‌مصوبه در آن متن دو ابهام وجود دارد.

وی افزود: شهرداری براساس نظر و برداشت خود عمل کرده اما براساس آنچه پلیس اعلام کرده است همان نظر کمیسیون تخصصی در شوراست البته در شورا نظرات دیگری هم وجود دارد.

اعطا گفت: در این شرایط که نظرات مختلف است، آنچه روش مرسوم است بحث استفساریه است که در مجلس هم همین اتفاق می‌افتاد و استفساریه گرفته می‌شود و آنچه به تصویب می‌رسد مورد اجرا و ملاک عمل است و ما برای این موضوع پیشنهادمان ارایه استفساریه است و بر همان مبنا عمل می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: شهرداری پیش از این یک نامه فرستاده است و موضوع به کمیسیون مشترک حقوقی و حمل و نقل ارجاع شد و جمع‌بندی شد که باید لایحه استفساریه ارسال شود.

وی گفت: حالا شاید معاونت مربوطه نخواست استفساریه بفرستد آن زمان شورا وارد عمل می‌شود و من اتفاقا با رئیس شورا هم صحبت کردم، قرار شد این موضوع در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران مطرح شود.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در اولین جلسه با شهردار تهران این موضوع مطرح خواهد شد.

وی در خصوص بودجه سال ۹۸ و اینکه بعضاً مشکلاتی ایجاد می‌شود و در طول سال کاری نداریم به نحوه صرف بودجه و فقط آخر سال به موضوع نحوه هزینه‌کرد رسیدگی می‌شود و بهتر است در طول سال این اقدام صورت گیرد، گفت: نکته اول این است که ما در این دوره این رویه را آغاز کردیم که خزانه دار شورا هر ماه وضعیت بودجه را گزارش می‌دهد.

اعطا ادامه داد: متن مکتوب این گزارش روشن می‌کند که در هر ماه دقیقاً چه اتفاقی افتاده است اما نکته دوم این است که بحث بودجه و ردیف‌های آن از طریق یک سامانه در اختیار قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: مشکل این است که الان خود شورا هم این ابزار نظارتی را در اختیار ندارد اما این موضوع در حال پیگیری است که بشود شفاف به این ردیف‌ها و هزینه‌کردش دست یافت.

اعطا در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از شهرداری و میزان بدهی‌های شهرداری میان مدیریت قبلی و جدید، گفت: چند طرح تحقیق و تفحص در شورا تهیه شد که یکی از آنها بحث موسسه همشهری بود که گزارشش در صحن قرائت شد اما اینکه چه مقدارش به قوه قضائیه برود هنوز جمع‌بندی نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: یک تحقیق و تفحص هم قرار بود از موضوع املاک انجام شود که به کمیسیون نظارت و‌حقوق ارجاع شده است و بعد از اعلام نظر کمیسیون همان مسیر تحقیق و تفحص اجرا می‌شود.

اعطا گفت: در بحث بدهی‌ها من فکر می‌کنم مواردی که وجود دارد درباره بدهی‌های اسنادی است که موجود است و ما پیشنهادمان این است که اسناد منتشر شود تا بعد از انتشار اگر کسی خواست توضیحی ارائه کند.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: ماجرای بدهی‌ها فقط با انتشار اسناد حل خواهد شد و ما هم پیشنهادمان به شهرداری تهران همین است.

وی در خصوص اینکه یکی از نکات مهم بحث قیمت کرایه تاکسی‌ها و افزایش نرخ است، گفت: در این بحث با یک ابهام مواجه شدیم؛ یک نامه‌ای رئیس جمهور خطاب به لاریجانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نوشته است که مصوبات نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را اعلام کرده‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در یکی از بندها آمده است هرگونه تصمیم‌گیری درباره نرخ و ضوابط قیمت گذاری و تعیین قیمت کالا و خدمات باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد.

اعطا گفت: بر مبنای این نامه معاون وزیر صنعت یک نامه نوشته است به جمالی نژاد معاون وزیر کشور و گفته است که از هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط مقرر جلوگیری شود و گفته است مصوبات شوراهای شهر درباره افزایش قیمت حمل و نقل به وزارت ارسال شود.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: این موضوع یک ایرادی در روند فعالیت شورا ایجاد می‌کند و ما از شهردار تهران می خواهیم تا در هیأت دولت این موضوع را مطرح کند و یک تعیین تکلیفی برای این موضوع بشود.

وی افزود: این ابهام وجود دارد که بایدبرای افزایش نرخ کرایه حمل و نقل داخلی  چه کرد و راه حلش همین است که رفع ابهام شود آن هم به دست حناچی و‌ با مطرح شدن در جلسه هیات دولت.

اعطا گفت: از آنجا که گفته شده است این مصوبات یعنی بند ۳ و ۴ همان مصوبه شورای اقتصادی به تأیید رهبری رسیده است، اگر این نامه معنایش این باشد که این شورایی که اینجا در متن مصوبه درباره اش صحبت شده همان شورای شهر باشد باید به این مصوبه عمل شود اما نیاز به رفع ابهام دارد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود دو هزار ملک از املاک شهرداری در تصرف برخی افراد است، تکلیف این چه شد، گفت: این لیستی که تهیه شده اتفاقا یک گزارشی هم به صورت شفاهی اخذ شد و بر اساس این لیست به تدریج بازپس‌گیری‌ها انجام می‌شود.

اعطا گفت: این کار در جریان است و تعدادی هم بازپس‌گیری شده است البته طبیعی است که برخی در این مسیر مخالفت‌هایی بکنند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برخی یک جایی مدتی در اختیارشان بوده حالا سخت‌شان است که این مکان را پس بدهند اما یادمان باشد که باید تمام ارائه املاک با مصوبه شورای شهر باشد و واگذاری بدون مصوبه نباشد.

وی افزود: در این زمینه قانون وجود دارد و الزامی هم هست و قانون هم سست نیست اما خب یک سری در برابر اجرای قانون می‌ایستند اما این کار دارد انجام می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره جزئیات جلسه راهبردی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، گفت: طرحی در شورا تهیه شده است در رابطه با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بعد از ماه رمضان و هماهنگی هم با وزارت کشور صورت گرفته است.

اعطا افزود: در جلسه دیروز هم معاون فرمانداری حضور داشت و نکات و دغدغه های مطرح شد و به نظر می‌رسد که در حال حاضر شاهد مخالفتی از سوی وزارت کشور نباشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته تا زمانی که این موضوع از سوی مجلس مورد موافقت قرار نگیرد یک سری مسائل و مخالفت‌هایی می‌شود و مربوط به این دوره هم نیست و قبل هم بوده است.

اعطا گفت: جلسه دیروز جلسه ای بود که با حضور شهردار تهران بود و حناچی نکته‌ای مطرح کرد که باید برای این انتخابات یک مدیر مشخص را منصوب می‌کنند تا به طور خاص مدیر برگزاری این انتخابات باشد. زیرا شهرداری مشخصا مجری این انتخابات است.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: یک دستورالعملی هم تهیه شده برای تشکیل شورای راهبردی که باید در صحن شورا تصویب شود و تا عدم تصویب این طرح نمی‌شود کار خاصی انجام داد. البته تلاش همه همکاران این است که بعد از ماه رمضان انتخابات برگزار شود.

اعطا تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که همه دست به دست هم بدهند تا این انتخابات در شور برگزار شود زیرا تنها با برگزاری پر شور این انتخابات کیفیت عملکرد شورایاری‌ها بالا می‌رود و باید رسانه‌ها هم کمک کنند تا اهالی محلات در این انتخابات شرکت کنند.

وی در خصوص اینکه شما صحبت از مشارکت کردید اما شورایان اعتقادی به این افزایش مشارکت ندارند زیرا شورایان معتقدند اساسنامه فعالیت شورایاری‌ها دارای مشکل است گفت: در رابطه با شورایاری‌ها هرگونه نگاه سیاسی محکوم به شکست است.

وی افزود: اینکه اساسنامه‌ها تغییر کرده است براساس نظرات کارشناسی بوده است و طبیعی است که وقتی در یک آیین‌نامه تغییراتی می‌دهید عده‌ای ناراحت می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مجموعه مواردی که در آیین‌نامه‌ها اصلاح شده است براساس بحث‌های مفصلی است که در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به نتیجه رسیده و جهت‌گیری کلی ما برای رفع آسیب های احتمالی موجود در شورایاری‌ها بوده است.

اعطا درباره علت حذف پست دبیر دبیران نیز گفت: وقتی درباره این صحبت می‌کنیم که یک افرادی حایز رأی شوند دیگر دلیلی ندارد که در یک منطقه مجموعه اختیارات را به فردی بدهیم که متناظر شهردار منطقه باشد و این ضرورتی ندارد که پستی به نام دبیر دبیران وجود داشته باشد.

وی همچنین درباره بودجه ده میلیاردی برای کمک به مناطق سیل‌زده هم گفت: افراد زیادی از شهرداری به محض وقوع سیل به مناطق سیل زده رفتند.

اعطا گفت: مجموعه این هزینه‌کرد باید از سوی شهرداری به شورا ارسال شده و برای آن مصوبه می‌گرفتند و برای همین یک مصوبه ده میلیاردی به شورا آمد و اعضای شورا به آن رأی دادند و تصویب شد.

اعطا در خصوص کاهش آلودگی هوا در سال ۹۷ و عملکرد مدیریت شهری گفت: این بحث مطرح بود که تعداد روزهای دارای آلودگی هوا کاهش یافت.

وی افزود: شهرداری بحث معاینه فنی را از آذر ماه خیلی جدی پیگیری کرد و ۲۴ ساعته خودروها رصد شدند و اگر معاینه نداشتند جریمه می‌شدند.

اعطا گفت: بحث معاینه فنی خودروهای دیزلی هم یکی دیگر از علل تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا بود که وضعیت ما را بهبود بخشید.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: گام بعدی باید بحث موتورسیکلت‌های‌کاربراتوری باشد تا این بخش از آلودگی هوا هم از بین برود ضمن اینکه اقدامات دیگری هم در جریان است مثل جنگل کاری در شمال تهران.

وی درباره دو انتصاب یکی در معاونت عمرانی منطقه ۸ که یک خانم سرپرست شده و یکی هم سرپرست موسسه فناوران شهر که مدرک تحصیلی وی حج و زیارت است و مأموریتش آی تی و شهرسازی است، گفت: من از این دو‌ مورد هیچ اطلاعی نداشتم و حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول