اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وزیر علوم: عدم استقبال دانش‌آموزان از علوم انسانی، در آینده خسارت زاست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عدم استقبال از علوم انسانی را یک بیماری جدی برای جامعه عنوان کرد که خسارت‌های سنگینی در آینده در پی خواهد داشت.

وزیر علوم: عدم استقبال دانش‌آموزان از علوم انسانی، در آینده خسارت زاست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، منصور غلامی بعدازظهر امروز در نشست مشترک با استادان دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت جایگاه علوم انسانی در پیشرفت پایدار جامعه اظهار داشت: علوم انسانی جوشیده از درون جامعه است و با تعامل حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها می‌توانند برای ارتقا و تحول علوم انسانی اقدامات مؤثری را انجام دهند.

منصور غلامی افزود: امروزه دانش آموزان مستعد از رشته‌های علوم انسانی و حتی علوم پایه و مهندسی استقبال نمی‌کنند که این یک بیماری جدی برای جامعه است.

وی ادامه داد: ضروری است که برای این مشکل فکری کرد، چراکه ادامه این روند برای آینده کشور خسارات سنگین را در پی دارد.

 حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست به تشریح سیاست‌های کلان این دانشگاه پرداخت.

وی؛ اعتدال در همه شئون دانشگاه، حضور اعضای هیات علمی در جامعه برای حل مشکلات و رفع چالش‌ها، تعامل مناسب با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان، جوان‌گرایی در انتصاب‌ها، استفاده از بانوان عضو هیات علمی در مدیریت‌ها، توجه بیش‌ازپیش به کیفیت آموزشی و پژوهشی، توسعه آزمایشگاه مرکزی و گسترش ارتباطات علمی بین‌المللی را از سیاست‌های کلان دانشگاه شیراز برشمرد.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به موضوع ارتباط با صنعت خاطرنشان کرد: این موضوع موردحمایت دانشگاه شیراز است و ضروری است که سازوکار آن به‌طور دقیق مشخص شود.

برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی کند و اجرا به دانشگاه‌ها واگذار شود.

وی تأکید کرد: دانشگاهی مثل دانشگاه شیراز این توانمندی را دارد که آیین‌نامه‌ها، سیستم‌ها و رویه‌های موردنظر خود را با هدف کارآمدی بیشتر طراحی و اجرا نماید.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: مردم به دانشگاه اعتماد دارد و از ما انتظار است که پژوهش در راستای مشکلات جامعه صورت پذیرد.

 برومند ادامه داد: روند جهانی به سمت ادغام دانشکده‌ها می‌رود و رشته‌های مادر می‌مانند و ما هم باید به این مهم توجه نماییم.

وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن قیمت ارز مشکلاتی را برای فرصت‌های مطالعاتی ایجاد کرده؛ اما تلاش شده که آمار نسبت به سال گذشته کاهش نیابد.

معاون پژوهشی وزیر علوم به پژوهش مورد نیاز دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان‌های دولتی باید بودجه پژوهشی خود را شفاف اعلام کنند تا تعامل مناسب دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

توجه به منزلت اعضای هیات علمی، تحول و نوآوری در آموزش، روند طولانی نوگشایی رشته‌ها، جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی، محدودیت منابع و کمبود بودجه، ضرورت بهسازی و تجهیز امکانات دانشگاهی، اصلاح نگاه مسئولان برنامه‌وبودجه به دانشگاه و کاهش گرنت و درنتیجه افت کیفیت پژوهشی؛ از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده توسط اساتید حاضر در جلسه بود.

بی‌توجهی به علوم انسانی، چاپ مقالات کم کیفیت در برخی مجلات داخلی، ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی، به‌کارگیری افراد توانمند برای شتاب‌دهی به فناوری، تقویت شاگرد پروری در دانشگاه، گلایه از کمیت گرایی صرف در دانشگاه، حمایت بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی، رسیدگی به معیشت اساتید جوان، تورم آموزش عالی در کشور، ضرورت پاسخگویی به نیازهای جامعه، تعامل با سایر وزارت خانه و بازتعریف آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه؛ از دیگر مواردی بود که اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز در نشست مشترک با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کردند.

انتهای پیام/76018/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول