اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

خلق ۲۰۰ پرتره روی پل طبیعت/ گردشگران مدل نقاشی می‌شوند

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: صبح جمع ۶ اردیبهشت نخستین رویداد «شهروند نقاش» در پل طبیعت برگزار می‌شود و ۲۰۰ نقاش به خلق پرتره از گردشگران مشغول می‌شوند.

خلق ۲۰۰ پرتره روی پل طبیعت/ گردشگران مدل نقاشی می‌شوند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای رویداد «شهروند نقاش» با حضور مینا نادری، هلنا دشت‌گل، مژگان قدوسی، جمال عرب‌زاده، محمدرضا فیروزه‌ای و امیر راد، عصر امروز (دوشنبه ۲ اردیبهشت) در خانه شماره ۲ هنرمندان ایران برگزار شد. 

راد، رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در این نشست گفت: رویداد «شهروند نقاش» سومین سالانه‌ای است که با حمایت وزارت ارشاد برگزار می‌شود. دو رویداد قبلی در سیستان و بیرجند برگزار شده‌اند.

وی افزود: پروژه «شهروند نقاش» با هدف معرفی رسانه نقاشی به عامه شهروندان برگزار می‌شود. این رویداد در دو نقطه کشور برگزار می‌شود، یکی تهران و دیگری ـ که رویداد اصلی است ـ در خارج از تهران با هنرمندان بومی و استان‌های همجوار برگزار خواهد شد. میزبان شهرستانی این رویداد هنوز نهایی نشده است اما رویداد تهران، صبح روز جمعه ۶ اردیبهشت در ورودی پل طبیعت (از سمت پارک آب و آتش) افتتاح می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: محدودیتی در انتخاب شهرها برای میزبانی رویداد «شهروند نقاش» وجود دارد، اما بسیاری از شهرها به رویدادهای انجمن‌های دیگر اختصاص یافته است. بنابراین باید شهری غیر از آن شهرها باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران ادامه داد: امسال موضوع شهروند پرتره در نظر گرفته شده اما سال‌های بعد ممکن است موضوع تغییر کند.

وی درباره جزئیات این رویداد که در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: ۶۰ هنرمند مدعو در این رویداد حضور دارند که ۲۰ نفر اساتید هستند اما پیش‌بینی می‌کنیم چون دعوت عام است، حدود ۲۰۰ نقاش در رویداد حضور یابند. در حد بضاعتمان بوم و لوازم نقاشی تهیه ‌کرده‌ایم که در اختیارشان قرار دهیم و به ۶۰ هنرمند مدعو هم هزینه اندکی بابت تشکر از حضورشان می‌پردازیم. اما از نظر حرفه‌ای، آن‌ها صاحب اثر خود هستند بنابراین ما اثری از آن‌ها دریافت نمی‌کنیم؛ مختارند است که پرتره را بفروشند یا به مدل خود هدیه بدهند. ما فقط قول می‌گیریم که امکان ارائه فیزیکی اثر در نمایشگاه فراهم باشد.

* خلق هر پرتر بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد

عرب‌زده نایب رئیس انجمن هم در ادامه نشست اظهار داشت: از اهداف این رویداد، بردن نقاشی به سطح عموم است و برنامه‌ای بلندمدت خواهد بود تا توده مردم هم به نقاشی اهمیت دهند، چون پرتره ژانری است که مردم به آن علاقه دارند.
سعی کردیم فهرستی از هنرمندانی پیشکسوت و جوان کنار هم انتخاب کنیم و از میان پیشکسوتان می‌توانم به احمد وکیلی، داریوش حسینی، حسین سهرابی و علی ذاکری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رویداد «شهروند نقاش» نمونه قبلی ندارد، ادامه داد: تکنیک آزاد بوده و متریال رنگ روغن اکریلیک است اما احتمالا هنرمندان مواد طراحی هم همراه خواهند داشت. در نظر گرفته‌ایم هر هنرمند حدود ۲ تا ۳ ساعت برای هر پرتره وقت بگذارد.

عرب‌زده، فاکتورهای انتخاب شهر اصلی برای میزبانی «شهروند نقاش» را در دسترس بودن، داشتن جمعیت مناسب، وجود هنرمندان منطقه‌ای و همچنین همراهی مراکز آن منطقه با انجمن دانست. بازه انتخابی ما برای اجرا اردیبهشت ماه است اما احتمال تغییرات هم وجود دارد. 

نادری، هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در این نشست گفت: خارج شدن هنرمندان از محیط متعارف و قرار گرفتن در محیطی متفاوت برای نقاشی چهره پرتره از شهروندان، چالش هنرمندان است. به ویژه اینکه هنرمندان معمولا خلوت خود را ترجیح می‌دهند اما هنرمندانی انتخاب شده‌اند که بتوانند در این شرایط خلق اثر کنند.

وی در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: تمرکزمان در نمایشگاه‌های انجمن، روی جوانان است و احتمالا مهرماه نمایشگاهی برای فروش و در دی‌ماه نمایشگاهی موضوعی برگزار می‌کنیم.

نادری افزود: آرشیو خوبی از ۴۷۰ هنرمند در کارنمای پژوهشی جمع‌آوری کردیم و احتمالا نخستین کاتالوگ در خرداد برای توزیع میان هنرمندان آماده می‌شود.

فیروزه‌ای عضو هیأت مدیره و خزانه‌‌دار انجمن هنرمندان نقاش ایران هم در این نشست گفت: انجمن بیش از ۲۰ سال است که راه‌اندازی شده و این ماندگاری جای خرسندی دارد.

وی با اشاره به مهجوریت شهرستانها در رویدادهای تجسمی گفت که انتخاب منطقه‌ای غیر از پایتخت، در راستای محرومیت زدایی هنری در شهرستان‌ها است.

دشت‌گل عضو انجمن درباره رویداد «شهروند نقاش» اظهار داشت: پرتره و صورتگری از قدیم در فرهنگ ما حضور داشته است و فکر می‌کنیم مردم با پرتره بتوانند ارتباط بهتری برقرار کنند.

قدوسی دیگر عضو هیأت مدیره انجمن نقاشان هم گفت: دانشجوهای زیادی برای پیوستن به این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند.

* احیاء دوسالانه انجمن نقاشان پس از ۱۴ سال

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در بخش پایانی این نشست گفت: انجمن هنرمندان نقاش ایران یک انجمن فرهنگی هنری است و مأموریت‌هایی مانند فروش آثار ندارد.

وی افزود: ششمین دوسالانه انجمن نقاشان که توسط خودش برگزار شده، حدود ۱۴ سال پیش بوده است و دوباره برای برگزاری آن از امسال فعالیتمان را آغاز کرده‌ایم تا در سال ۱۳۹۹ بتوانیم این دوسالانه را برگزار کنیم.

راد خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای تجسمی به هر انجمن سالانه ۱۵۰ میلیون تومان کمک می‌کند که البته هنوز این مبلغ را دریافت نکرده‌ایم.

سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی مرکز تجسمی وزارت ارشاد هم در این باره گفت: اداره هنرهای تجسمی حمایت خود را از انجمن‌ها پررنگ‌تر کرده و رقم حمایت به ۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در رویداد روز جمعه، تصور ما این است که اتفاق جذابی خواهد افتاد و با استقبال مردم روبه‌رو خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول