اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

چند خبر خوب دانشگاه آزاد برای فناوران/ از راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تا برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای کشور

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با اعلام چند خبر خوب برای فناوران از راه‌اندازی پردیس پارک علم و فناوری در این دانشگاه خبر داد.

 چند خبر خوب دانشگاه آزاد برای فناوران/ از راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تا برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید اعلام شد و با توجه به نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در افزایش تولید، دانشگاه آزاد به عنوان یکی از دانشگاه‌ها بزرگ کشور می‌تواند نقشی اساسی در این زمینه داشته باشد.

از همین رو با بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد درباره چگونگی برنامه‌ریزی این دانشگاه برای تاثیرگذاری در رونق تولید گفت‌وگو کردیم.

فارس: دانشگاه آزاد برای توسعه رونق تولید چه برنامه‌ریزی‌هایی داشته است؟

نگاهداری: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است و انقلاب وارد گام دوم خود شده است، بنابراین دانشگاه آزاد نیز در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردی که ایشان در بیانیه گام دوم مطرح کردند، موضوع رونق تولید را طراحی کرده که گام دوم را متناسب با بیانیه مقام معظم رهبری بردارد.

از طرفی، برنامه‌ریزی کردیم تا در سالگرد دانشگاه آزاد در قالب همایشی، رویکردها و برنامه‌های دانشگاه آزاد را در گام دوم تبیین کنیم.

از طرف دیگر، دانشگاه آزاد جهت‌گیری اصلی کرده تا فعالیت‌ها را توسعه دهد و برنامه‌ها را نسبت به چهل سال اول تعمیق کند. 

فارس: این کار به چه صورت انجام می‌شود؟

نگاهداری: اگر گام اول را حرکت در مسیر اهداف انقلاب اسلامی بدانیم، گام دوم، توسعه و تعمیق پژوهش‌هاست که این مسئله دقیقا سازوکار و رویکرد اصلی گام دوم است و رویکرد دیگر دانشگاه آزاد این است که به عنوان یک دانشگاه اجتماعی که دارای رسالت‌ها و مسئولیت اجتماعی است در این راستا هم گام بردارد.

*  برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال دانش‌بنیان برای فارغ‌التحصیلان

فارس: منظور از انجام رسالت‌های اجتماعی برای دانشگاه آزاد چیست؟

نگاهداری: به طور مثال؛ در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال دانش‌بنیان برای فارغ‌التحصیلان مبتنی بر اشتغال و اقتصاد محلی و صنایع شهری هستیم تا بتوانیم برای فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی کنیم، یعنی دانشگاه صرفا خود را مسئول تدریس نمی‌داند، بلکه به اشتغال که یک بحث اجتماعی است نیز می‌پردازیم. 

اشتغال دانش‌بنیان سبب رواج تولید هم می‌شود، بنابراین دانشگاه آزاد نیز برای اشتغال دانش‌بنیان برنامه‌ریزی می‌کند. 

از سوی دیگر، دانشگاه برای اینکه مسئولیت اجتماعی خود را بیش از گذشته انجام دهد، مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها را براساس طرح پایش انجام می‌دهد.

* پژوهش دانشگاهی در راستای نیاز محوری

فارس: طرح پایش چه طرحی است؟

نگاهداری: براساس طرح پایش اطلاعاتی از نیازهای کشور احصاء شده و دراختیار مسئولان دانشگاه قرار گرفته تا حتی پژوهش ما هم در راستای تحقق رسالت اجتماعی باشد و رویکرد تقاضامحوری و نیازمحوری داشته باشیم. 

هر عنوان پایان‌نامه که در دانشگاه آزاد تعریف می‌شود یا هر پروژه‌ای که شکل می‌گیرد، باید معطوف به تولید یک محصول یا پاسخگویی به یک نیاز کاربردی کشور باشد. این طرح کاملا عملیاتی شده و هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی که بخواهد پایان‌نامه را کار کند باید موضوعی بر اساس نیازهای کشور ارائه دهد.

بنابراین رویکرد تقاضامحوری در کنار برنامه‌ریزی در حوزه پژوهش و فناوری دنبال می‌شود و این مسئله در گام دوم صورت می‌گیرد. 

فارس: ارتباط دانشگاه آزاد با صنعت در چه وضعیتی است؟

نگاهداری: دانشگاه آزاد ۱۱ آزمایشگاه و کارگاه دارد و در آئین‌نامه‌های جدید در ارتباط با صنعت و خدماتی که در حوزه محلی است، با استانداردسازی پاسخگوی نیازهای افراد است. 

ارتباط صنعت و جامعه کاملا دستور کار ویژه دانشگاه آزاد است.  

* راه‌اندازی پردیس‌های استانی فناوری

در تولید بذر و سموم و آفات به طور ویژه با جهاد کشاورزی کار می‌کنیم. از آن طرف در حوزه فناوری‌های ارتباطات قرار گرفتیم تا گروه‌های تخصصی دانشگاه را در راستای پاسخ به نیازهای کشور بسیج کنیم، با ذوب‌آهن اصفهان تفاهم‌نامه داریم، در رابطه با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز پردیس‌های استانی پارک‌های علم و فناوری را ایجاد می‌کنیم. 

همچنین در حال راه‌اندازی شعب و پردیس‌های استانی در گام دوم هستیم. 

فاز تحقیقاتی این امور نیازمند رشد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و تأمین تجهیزات است، ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و نیازهای جامع محلی است. 

حتما پردیس پارک علم و فناوری را راه‌اندازی می‌کنیم زیرا اینها توسعه زیرساخت‌های فناوری است. 

* تربیت مدیران جوان برای اداره کشور

از طرف دیگر، در باشگاه پژوهشگران دانشگاه روی نخبگان دانشگاه تمرکز کردیم تا اینها را حمایت و هدایت کنیم. از طرفی، تربیت مدیران جوان را در دست داریم. 

اعتقاد دارم دانشگاه آزاد می‌تواند منشأ تربیت مدیران جوان برای اداره کشور باشد تا این مدیران جوان دانشگاهی برای کسب تجربه وارد عرصه‌های مختلف کشور شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول