اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چند خبر از تئاتر| «هفته آموزش و پژوهش» در جشنواره تئاتر دانشگاهی

هفته آموزش و پژوهش بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران آغاز می‌شود.

چند خبر از تئاتر| «هفته آموزش و پژوهش» در جشنواره تئاتر دانشگاهی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس،‌ «هفته آموزش و پژوهش» بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با برگزاری چند کارگاه، سمینار ، نشست تخصصی و جلسه نمایشنامه‌خوانی از روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی آغاز می‌شود.

همزمان با برگزاری این رویداد که دو روز قبل از برگزاری بخش اجرای آثار صحنه‌ای حشنواره صورت خواهد گرفت. چند کارگاه تخصصی نیز با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی در مجموعه‌های دانشگاهی تهران میزبان دانشجویان شرکت کننده خواهد بود. این در حالی است که به دلیل محدودیت ظرفیت برنامه‌ها، دانشجویان و هنرمندان علاقه مند به شرکت در رویدادهای هفته آموزش و پژوهش می‌توانند با  تماس به شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۰۵۴۹۹ نسبت به ثبت نام خود اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس اعلام دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، برنامه کامل «هفته آموزش و پژوهش» این جشنواره به شرح زیر اعلام شده است:

* دوشنبه دوم اردیبهشت: تماشاخانه باشگاه دانشجویان:  ساعت ۱۴ تا ۱۵: پخش فیلم و سخنرانی kagami jishi  و ozu jasujiro  از مرکز مطالعات ژاپن در ایران

سالن اصلی باشگاه دانشجویان: ساعت ۱۵ تا ۱۶: بخش پژوهش - «بررسی سیر تحول تئاتر ابتدای قرن بیستم از زاویه دید بدن» با سخنرانی سجاد شفیعی فر / ساعت ۱۶ تا ۱۷: بخش پژوهش - «مطالعه بوردیویی بر پیدایش و سیردگرگونی سیاه بازی در ایران» با سخنرانی زهرا شیروانی / ساعت ۱۷ تا ۱۸: بخش پژوهش - «مشاهده و تصاحب ؛ بررسی دیالکتیک شرق و غرب در روند مدرن سازی گونه های نمایشی ژاپن بر مبنای نظریات دت سوزوکس و مطالعه موردی بر آثاریوکو میشما و اجرای اینشتین در ساحل اثر رابرت ویلسن » با سخنرامی محمد اوحدی حائری

*سه شنبه سوم اردیبهشت: سالن اصلی باشگاه دانشجویان: ساعت ۱۰ تا ۱۳: کارگاه - «دراماتورژِی صدا» با حضور علی شمس / ساعت ۱۴ تا ۱۵: نمایشنامه خوانی - «دربسته» نوشته ژان پل سارتر- با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه  / ساعت ۱۵ تا ۱۶: سمینار- «بررسی تطبیقی صحنه آرایی حماسی در ادبیات نمایشی ایران و فرانسه » با سخنرانی سهراب احمدی و علی صابونچی ؛ «تئاتر در گرجستان» / ساعت ۱۶ تا ۱۷: بخش پژوهش - «مفهوم جابه جایی قدرت در نمایشنامه های شکسپیر: مطالعه موردی شاه لیر، ژولیوس سزار و مکبث با سخنرای احمد خالقی / ساعت ۱۷ تا ۱۸: بخش پژوهش - «خود آیینی تئاتر همچون مقاومت» با سخنرانی نوید قویدل / ساعت ۱۸ تا ۲۱: پنل پژوهشی - «تئاتر و علوم شناختی» با حضور محمد شهبا و علی منصوری

*چهارشنبه چهارم اردیبهشت: سالن اصلی باشگاه دانشجویان:  ساعت ۱۰ تا ۱۳: کارگاه - «دراماتورژِی صدا» با حضور علی شمس / ساعت ۱۴ تا ۱۵: نمایشنامه خوانی - «هر آنچه دوست داری از دست خواهی داد»؛ وحید منتظری / ساعت ۱۵ تا ۱۶: نمایشنامه خوانی - «سواحل غم انگیزآکرون»؛ مهین بهزادی مهرداد /  ساعت ۱۶ تا ۱۷: سمینار - «فرهنگ بصری در عصر دیجیتال و تاثیر آن بر هنرهای نمایشی» با سخنرانی پریسا عباس زاده / ساعت ۱۷ تا ۱۸: سمینار - «مرگ تئاتر: نگاهی آسیب شناسانه بر مفهوم همکاری در فرآیند تولید خلاقه تئاتر کنونی دانشگاه ایران» با سخنرانی محمد اوحدی حائری. تالار استاد صمیمی مفخم دانشگاه تهران: ساعت ۱۶ تا ۲۰:  کارگاه - «من/ تو، من» با حضورحبیب ارمکان و سعید اکبرزاده

*پنجشنبه پنجم اردیبهشت:  سالن اصلی باشگاه دانشجویان: ساعت ۱۰ تا ۱۳: کارگاه - «کلاس نمایشنامه نویسی شیوه جریان سیال ذهن» با حضور سیاوش پاکراه / ساعت ۱۴ تا ۱۵: نمایشنامه خوانی - «فرآیند»؛ علی کرسی زر/ ساعت ۱۵ تا ۱۶: نمایشنامه خوانی - «گاری گت گت»؛ فرشاد قاسمی / ساعت ۱۶ تا ۱۷: سمینار- «ردپای چارچوب اسکرام در روند تولید تئاتر استانیسلاوسکی و گروتفسکی با نظر به نمایش های «مردگان زرخرید» و«تارتوف» استانیسلاوسکی و پروژه تئاتر عینی گروتفسکی» با سخنرانی عباس حاتمی / سمینار - «عوامل موثر در نگرش نسبت به تئاتر و قصد خرید بلیت» با سخنرانی پریا انصار دزفولی/  ساعت ۱۷ تا ۱۸: سمینار - «تعزیه پژوهی با رویکرد متریالیستی» با سخنرانی سجاد یاری

تالار استاد صمیمی مفخم دانشگاه تهران: ساعت ۱۶ تا ۱۹: کارگاه - «بیان پویایی در مونولوگ های کلاسیک» با حضور lrakli Gogia  از گرجستان – ( جلسات بعدی: ۶ و ۷ اردیبهشت)

*جمعه ششم اردیبهشت: تماشاخانه «فانوس»: ساعت ۱۰ تا ۱۳: کارگاه - «مکان: نقطه شروع ( پیش گفتاری تئوری و عملی در باب روند خلق در مکان های غیر تئاتری)» با حضور ندا شاهرخی، یاسمی خواجه‌ای. تالار خورشیدی دانشگاه هنر: ساعت ۱۶ تا ۲۰: کارگاه - «تکنیک های حرکتی معاصر و بداهه پردازی» با حضور Ismet Koroglu از ترکیه

*سه شنبه دهم اردیبهشت: سالن اصلی باشگاه دانشجویان: ساعت ۱۰ تا ۱۳: پنل پژوهشی و آموزشی - «آشنایی با نمایش های ایرانی و تعزیه و اجراخوانی گردآفرید؛ مقدمه ای بریک تجربه» با حضور داود فتحعلی بیگی، رحمت امینی و سجاد یاری. تالار خسروی دانشگاه هنر: ساعت ۱۷ تا ۲۰: کارگاه - «صحبت با اشیا» با حضور Marius Schaffter و Jerome stunzi  از کشور سوییس

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

*حضور بیوه سفید در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو

نمایش «بیوه سفید، بیوه سیاه» نوشته مژگان خالقی و کارگردانی حسن جودکی در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو به روی صحنه می‌رود.  این کار سومین مونولوگ حسن جودکی و تنها بازیگر این مونولوگ مژگان خالقی است و منوچهر شجاع طراحی صحنه و لباس این نمایش را برعهده دارد.

داستان «بیوه سفید، بیوه سیاه» درباره خشونت علیه زنان است. جودکی پیش از این دو مونولوگ «صدسال تنهایی» با بازی سیامک صفری و «دوست کافکا» با بازی سجاد افشاریان را روی صحنه برده بود. تاریخ اجرای این نمایش و نحوه بلیت فروشی و جزییات دیگری از اجرا طی روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

*«اکوان دیو» در ایرانشهر اجرا می‌شود

تئاتر «اکوان دیو» که روایتی از شاهنامه فردوسی است، فروردین و اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان اکران خواهد شد. سروش طاهری، مانلی حسین‌پور و احمد داوودی با کارگردانی عباس عبدالله زاده و تهیه‌کنندگی سید رضا موسوی در این تیاتر به ایفای نقش می‌پردازند.

امیرحسام زبردست؛ آهنگساز، عاطفه ایبضی؛ طراح گریم و باران سیبی طراح لباس این تیاتر هستند. 
علاقه‌مندان می‌توانند بلیط تئاتر اکوان دیو را از سایت تیوال تهیه کنند.

*بهاره رهنما همبازی کامبیز دیرباز در «ماربازی» شد

نمایش «ماربازی» با بازی کامبیز دیرباز و بهاره رهنما، نوشته صحرا فتحی به روی صحنه می‌رود. این نمایش محصول کمپانی «دیار» به کارگردانی صحرا فتحی و سعید دشتی به زودی در بهار ۹۸ به روی صحنه می‌رود.

*«تهران بزرگ» به صحنه تئاتر می‌آید

نمایش «تهران بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی علی جعفری از پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۲۱ در تماشاخانه مشایخی اجرا می‌شود. این نمایش برگزیده جشنواره تئاتر «مان» در بخش بهترین نمایش و متن و هم چنین کاندید در بخش طراحی صحنه و لباس، بازیگری مرد و زن و کارگردانی بوده و در بخش «به علاوه فجر» سی هفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است.

معصوم احمدزاده، شاهین خواجویی نژاد، ایمان عبادیان، مهسا فتحی پور، علی جعفری بازیگران این اثر نمایشی هستند. طراحی صحنه و لباس برعهده سارا حجت و طراحی گریم برعهده مینا فتحی پور است.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «تهران بزرگ قصه خودمونه. قصه آدم‌هایی از جنس امروز. واقعی و قابل لمس. به هر طرف که نگاه کنیم می‌بینیمشون. آدم‌های با کلی آرزو و رویا و در عین حال مسائل و مشکلاتی که داره لحظه به لحظه قدرت تصمیم‌گیری رو از ما می گیره.»

علی جعفری درباره این اثر نمایشی گفت: نگارش متن این نمایش حدود یک سال طول کشیده و بارها بازنویسی شده است تا بتواند به درستی با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ ارتباطی از جنس خودش، واقعی و بدون ذره‌ای واسطه. در بازی بازیگرها سعی شده هیچ بازی و بازیگری به چشم نیاید و روابط شخصیت‌ها در واقعی‌ترین شکل لمس بشود. ولی در طراحی صحنه و لباس تامل بیشتری کردیم تا مخاطب را کمی با جهان نمایش درگیرتر کنیم‌.

نمایش «تهران بزرگ» از ۲۹ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه می‌رود.

*ورود به دنیای شخصی یک بیمار با آرسنیک

نمایش «آرسنیک» به نویسندگی و کارگردانی جواد واحدی در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

این نمایش درباره ورود به دنیای شخصی و فردی یک بیمار است و در خلاصه آن چنین آمده است: «همه ما یه خلوتی داریم که فقط تو اون خلوته خودمونیم، نه؟»  تک بازیگر این نمایش بابک خدائی است و دیگر عوامل آن عبارتند از: موسیقی: رامین شعبانی و طراح صحنه و لباس: زهره محمد بیگی.

«آرسنیک» از ۵ تا ۲۰ اردیبهشت هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سپند (سالن شماره ۳ - پلتفورم) با مدت زمان ۳۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول