اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عقب‌نشینی نیروهای حفتر از شهر «غریان»

برخی منابع خبری بامداد امروز از شنیده شدن صدای انفجارهای متوالی در جنوب طرابلس پایتخت لیبی خبر داد.

عقب‌نشینی نیروهای حفتر از شهر «غریان»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع محلی در شهر «غریان» واقع در جنوب غربی طرابلس از وقوع درگیری بین نیروهای دفاع شهری وابسته به دولت وفاق ملی لیبی خبر داد و گفت که در نتیجه این درگیری‌ها نیروهای حفتر به اطراف شهر عقب‌نشینی کردند.

درگیری نیروهای شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) لیبی وارد شانزدهمین روز شده است.

فرماندهی نیروهای شرق را ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر بر عهده دارد که از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است و فرماندهی جبهه غرب را نخست‌وزیر فایز السراج رئیس دولت «وفاق ملی» در طرابلس بر عهده دارد. 

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است. 

تازه‌ترین اخبار رسیده از جنوب طرابلس حاکی از آن است که نیروهای دفاع شهری وابسته به دولت وفاق ملی کنترل منطقه «القواسم» که ورودی شمالی شهر محسوب می‌شود، به دست گرفتند و نیروهای حفتر تمامی زخمی‌های خود را که تعداد آنها ۳۶ نفر بود از بیمارستان غریان خارج کردند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نیروهای دولت وفاق ملی تقریبا کنترل شهر غریان واقع در جنوب غربی طرابلس را در دست دارند.

شهر غریان به عنوان ورودی غربی طرابلس از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است و هر گروهی که بر آن سیطره یابد امکان سیطره بر طرابلس را می‌یابد.

این شهر در فاصله ۸۵ کیلومتری طرابلس قرار دارد و به همین نیروهای حفتر از آغاز عملیات پیشروی به سمت طرابلس، ابتدا این شهر را تصرف کردند اما با مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی برای نفوذ به طرابلس مواجه شدند.

اعزام نیروهای جدید حفتر به شهر غریان

یک منبع نظامی در «ارتش ملی لیبی» از اعزام نیروها و تجهیزات جدید به شهر غریان و جنوب طرابلس خبر داد.

این منبع نظامی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود که نیروهای حفتر و اتاق عملیات اصلی، نیروها و تجهیزات نظامی جدیدی به سمت شهر غریان و محور العزیزیه در جنوب طرابلس اعزام کرد.

در همین ارتباط شاهدان عینی از وقوع درگیری‌های شدید در شهر غریان بین نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی خبر دادند.

 

 

سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه درگیری‌های اخیر در لیبی ۱۸۹ نفر کشته و ۸۱۶ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی همچنین بیش از ۱۸ هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

اذعان نیروهای حفتر به مشارکت برخی کشورها در بمباران طرابلس

«احمد المسماری» سخنگوی نیروهای حفتر فاش کرد که برخی کشورها در حمله به مواضع دولت وفاق ملی در طرابلس مشارکت دارند.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، المسماری در یک کنفرانس خبری در بنغازی گفت که برخی «هواپیماهای دوست» در بمباران مواضع دولت وفاق ملی در منطقه السوانی، العزیزیه و السوانی در جنوب غربی طرابلس مشارکت داشتند.

پیش از این منابع خبری از آمادگی خلبانان اماراتی و مصری برای کمک به نیروهای حفتر خبر داده بودند همچنانکه ژنرال خلیفه حفتر هفته گذشته در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار کرد.  

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول