اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من/ پیگیری مطالبه مردم مبنی بر تعویق زمان کنکور/ سهمیه نه؛ تعویق آری

در پی مطالبه مردم مناطق سیل‌زده کشورمان برای به تعویق افتادن زمان کنکور سراسری، خبرگزاری فارس این موضوع را از مسؤولان وزارت علوم و نمایندگان مجلس پیگیری کرده است.

فارس من/ پیگیری مطالبه مردم مبنی بر تعویق زمان کنکور/ سهمیه نه؛ تعویق آری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، به دنبال وقوع سیل در چند استان کشورمان، مخاطبان خبرگزاری فارس از طریق سامانه فارس من، خواستار به تعویق افتادن کنکور سراسری سال ۹۸ برای حمایت از داوطلبان کنکور در مناطق سیل‌زده شدند.

از آنجا که بعضی داوطلبان مناطق سیل زده به خصوص داوطلبان نظام قدیم کنکور، در جریان سیل اخیر کتاب و جزوه‌های خود را از دست داده‌اند و منابع نظام قدیم هم در بازار موجود نیست، بنابراین مردم از طریق سامانه فارس من، خواستند تا با تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور به داوطلبان مناطق سیل‌زده کمکی از نظر زمانی شود.

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بر حسب رسالتی که در برابر مطالبه مردم دارد این موضوع را از مسؤولان نهادهای مرتبط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری کرد.

* سازمان سنجش: تعویق ممکن نیست؛ مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب کنند سهمیه می‌دهیم

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه نمی‌توانیم کنکور سراسری را به تعویق بیندازیم، گفت: کنکور کارشناسی ارشد با تاخیر برگزار می‌شود اما برای کنکور سراسری این امکان وجود ندارد چرا که این کار نظام آموزش عالی را با اختلال مواجه می‌کند.

وی افزود: کنکور سراسری دارای اقدامات میدانی بسیاری مانند مصاحبه‌ها، امتحانات عملی و غیره است و فقط بحث نمره و تست نیست که در یک زمان محدود برگزار شده و به اتمام برسد، به همین دلیل اگر کنکور سراسری به تعویق بیفتد امکان پذیرش دانشجویان در ترم مهرماه وجود ندارد و باید دانشجویان از ترم بهمن پذیرش شوند که این خسارت برای آموزش عالی کشور غیرقابل جبران است، بنابراین کنکور سراسری قابل جابجایی نیست و داوطلبان تا تیر ماه برای مطالعه فرصت دارند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه‌ای برای داوطلبان مناطق سیل‌زده در نظر گرفته می‌شود یا خیر، اظهار داشت: اگر مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادهای بالادستی سهمیه‌ای برای این افراد در نظر بگیرند ما حتما اجرا می‌کنیم اما تصویب اختصاص سهمیه بر عهده سازمان سنجش نیست.

* پاسکاری با نهادی که جلساتش هم برگزار نمی‌شود

پس از صحبت‌های خدایی، موضوع را از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی پیگیری کردیم.

شورایی که مشکلاتش در روزهای اخیر در صدر خبرهای خبرگزاری هاست و جلسات این شورا از پیش از سال نو هنوز برگزار نشده و امروز و فردا می‌شود.

حسین کچویان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه موضوع تعویق کنکور در جلسات شورا بررسی شود امری ممکن و میسر است اما من نمی‌دانم که این مساله مطرح شده است یا خیر.

مهدی گلشنی عضو دیگر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم گفت: زمان برگزاری جلسات شورا در صورت تشکیل، دو هفته آینده است؛ مسؤولان امر می‌توانند این موضوع را به دبیرخانه شورا ارائه دهند تا در دستور کار قرار گیرد، اما این کار باید سریع‌تر انجام شود.

* وزیر به دنبال هویت اصلی مطالبه‌گران

در همین حین منصور غلامی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری نیز در پستی در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به این درخواست مردم نوشت: مراقب باشید عده‌ای با طرح موضوع تعویق زمان کنکور، شما را خام و سرگرم نکنند تا در روند برنامه مطالعه شما سستی و خلل وارد شود. این کار آنها حتماً به ضرر شما و به نفع رقیب‌های شماست! از زمان وقوع سیل تا کنکور سراسری بیش از دو ماه فاصله وجود دارد. در حالی که آزمون کارشناسی ارشد در ابتدای اردیبهشت بود. پس قابل مقایسه نیستند.

غلامی عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی افراد که این موضوع را مطرح می‌کنند اصلاً داوطلب کنکور نیستند! البته در حال پیگیری هستیم تا مشخص شود هویت اصلی آنها چیست و به چه دلیل و منظوری دارند موجب نگرانی داوطلبان عزیز می‌شوند. 

* هشتگ‌هایی با عنوان سهمیه نه؛ تعویق آری

در همین زمان که رئیس سازمان سنجش و مسؤولان دیگر از اختصاص سهمیه به داوطلبان مناطق سیل‌زده صحبت‌ می‌کنند و وزیر علوم مطالبه گران را کنکوری نمی‌داند و به دنبال هویت اصلی آن‌هاست، داوطلبان کنکور در تماس با سامانه فارس و همچنین با کامنت‌هایی در زیر پست اینستاگرام وزیر علوم، « نه به سهمیه و بله به تعویق کنکور» را هشتگ کردند تا شاید مسؤولان آن‌ها را ببینند.

صحبت‌شان این است که به دلیل وقوع سیل، تقریبا یک ماه هیچ مطالعه ای نداشتیم و سهمیه به هیچ وجه نمی‌تواند ما را به خواسته‌هایمان برساند ولی تعویق کنکور می‌تواند زمان از دست رفته را به ما برگرداند، ما جوانان این مرزوبوم هستیم که جز بازگشت زمان از دست رفته برای ساختن اینده‌مان از مسئولان کشورمان چیز دیگری طلب نمی‌کنیم.

* چشم امید داوطلبان به مجلس

اما این داوطلبان در صحبت‌هایشان از نمایندگان مجلس هم مطالبه دارند.

به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم و موضوع را از آن‌ها جویا شدیم.

سیدجواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسؤولان سازمان سنجش و اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو نظر مثبتی برای تعویق زمان کنکور سراسری ندارند، گفت: با توجه به دلایل مسؤولان سازمان سنجش، کنکور در همان زمان اعلام شده قبلی( ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸) برگزار می‌شود. البته قرار شد سهمیه مازاد برای داوطلبان مناطق سیل‌زده درنظر گرفته شود تا افرادی که در مناطق دچار سیل زده زندگی می‌کنند، بتوانند از این حمایت برخوردار شوند، بنابراین حتما برای این افراد سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به زودی اعلام می‌کنیم.

خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منطق و استدلال برای درخواست تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری کافی نیست، ما در دوره جنگ تحمیلی هم کنکور سراسری را به تعویق نینداختیم و این امر یکی از نکات مثبت و برجسته نظام آموزش عالی است. 

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: می‌شود ضریب سهمیه‌ای به این افراد بدهند تا کمکی به افراد سیل‌زده صورت گرفته باشد. زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد اردیبهشت ماه بود و به دلیل نزدیکی زمان آن، به تعویق افتاد و این امکان برای کنکور سراسری وجود ندارد.

سلیمی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: تاریخ برگزاری کنکور سراسری تیر ماه است و تا آن زمان وضعیت عادی می‌شود، دلیلی ندارد که نظام آموزش عالی کشور را به این دلیل مختل کنیم. 

البته محمد بیرانوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی امیدواری بیشتری داد و گفت: بنده موضوع تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۹۸ را پیشنهاد دادم و نامه نوشتم که بررسی آن به هفته آینده موکول شده است. قرار است یک نشست خاص برای بررسی این موضوع برگزار کنیم تا علاوه بر مساله اختصاص سهمیه به مناطق سیل‌زده، مساله تعویق زمان برگزاری کنکور هم بررسی شود.

به گزارش فارس، تماس‌های داوطلبان کنکور همچنان ادامه دارد و این افراد خواستار بررسی و پیگیری مطالبه‌شان از سوی مسؤولان امر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول