اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

عاملی: اقتصاد ضعیف نقطه تسلط دشمن است/ دولت هوشمند فساد را از بین می‌برد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اقتصاد ضعیف نقطه تسلط دشمن است گفت: اگر دولت هوشمند شکل بگیرد فساد در کشور از بین می‌رود زیرا بروکراسی منشا فساد است.

عاملی: اقتصاد ضعیف نقطه تسلط دشمن است/ دولت هوشمند فساد را از بین می‌برد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی گفت: در شرایطی قرار داریم که اگر بخواهیم آموزش عالی به سمت هدف خود جلو برود

وی تاکید کرد: ۴۰ سال است که کشور توانسته رشد خوبی در علم و فناوری داشته باشد اما به استناد آمار و ارقام، منابع انسانی مهمترین منبع و سرمایه کشور است.

عاملی گفت: آیا چالش ما تولید مقالات علمی یا کم بودن تعداد فارغ التحصیلان است؟ این مسائل چالش های ما نیست و باید جهت گیری های فناوری را بررسی کنیم. بزرگترین چالش ما ضعف اقتصادی است که اگر اصلاح شود بسیاری از مشکلات حل می شود حتی مسایل فرهنگی و سیاسی نیز با حل مشکل اقتصادی رفع می شود.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر حل این مسائل تاکید کردند . عدم تناسب بنیه علمی کشور و اقتصاد کشور ، نتایج خود را در اشتغال نشان می دهد، تناسب شغل و فارغ التحصیلی بین ۷ تا۷۰ درصد است.

عاملی گفت:اگر رشته ها متناسب با بازار کار نیستند نشان از مشکل در این ساختار است و امروز میرایی رشته ها و مشاغل وجود دارد چرا که ۷۰ درصد مشاغل موجود در چند سال آینده به واسطه تکنولوژی از بین می‌روند.

وی اضافه کرد: به رغم ایجاد رشته های جدید هنوز هم رشته های قدیمی وجود دارد که کاربردی ندارند و نیازمند تحول کیفی در این زمینه هستیم.همچنین،سهم ایران در تولید علم براساس تحقیق ام ای تی ، ۲.۶ است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این موضوع باید در قالب تحول باشد و هوشیاری دانشگاه و جامعه فرهنگی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد:مطالعه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به همت سعید سهراب پور انجام شد که براساس آن مولفه هایی نظیر توسعه رشته دانشگاهی متناسب با شغل، اثر بخشی مقالات در حل مسائل کشور، تولید محصولات فناورانه، انتشار تولیدات علمی و مقالات با کیفیت، افزایش ثبت اختراعات، بسط عدالت آموزشی و ایجاد کسب و‌کار و ثروت دانش بنیان وجود دارد.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند و این نشان از استقلال ما در علم دارد.

عاملی گفت:به استناد آمارها ایران توانایی علمی بالایی دارد و ایرانیان در میان ۶۹ قومی که در کشور آمریکا زندگی می کنند بالاترین میزان افراد تحصیل کرده را دارند؛ این موضوع نشان می دهد سلطه علمی ایران در جهان به وجود آمده است و ایرانیان در تمام بنگاههای علمی جهان حضور دارند.

وی گفت: در حوزه سیاستگذاری باید بتوانیم علم راهبردی در قدرت اقتصادی را مشخص کنیم چرا که  حدود ۱۰ سال است که شعار سال «اقتصادی» انتخاب می‌شود، با وجود اینکه اقتصاد هدف و زیربنا نیست اما مهم است و تا هنگامی که در این حوزه موفق نشویم پیشرفت  نمی‌کنیم.

عاملی افزود: اقتصاد ضعیف نقطه سلطه دشمن است و این درحالی است که اقتصاد دانش بنیان ، وسیله ای است که بدون آن نمی‌توان به اهداف رسید و علم دانش بنیان ما را به هدف می‌رساند.این اقتصاد می‌تواند کشور را پیشرفته کند و راهی جز تخصص گرایی نداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به تحول  در تمام عرصه آن توجه داشته باشیم و اگر دولت هوشمند شکل گیرد فساد در کشور از بین  می‌رود زیرا بروکراسی منشا فساد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در بستر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها، فرهنگ غربی اشاعه پیدا می‌کند لذا باید در این برنامه ها فرهنگسازی داشته باشیم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول