به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در طرح سؤال ملی خود از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی گفت: یکی از مسیرهای اشتغال در کشور، آموزشهای مرتبط با آن است، در حالی که ما شاهد هستیم که بخش عمده رشتهها و حمایتهای صورتگرفته، با نیازهای واقعی کشور به رشتههای مهارتی منطبق نیست و از دیگر رشتهها حمایت میشود.
وی افزود: وزارت علوم با دانشگاههایی که توسعه رشتههای مهارتی را در نظر گرفتهاند رفتار مناسبی نداشته است، ولی باید به تقویت و رسمیت بخشیدن رشتههای کاربردی و استانداردسازی آنها و همچنین تقویت نظارت بر آنها مبادرت کرده، با این کار مسیر منطبق با مصالح کشور را دنبال کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: در سالهای اخیر شاهد کاهش آموزشهای مهارتی در مقاطع کاردانی و تکمیلی بودهایم، به طوری که در سال ۹۲، ۶۰۰ هزار دانشجوی مهارتی داشتیم اما در سال ۹۷ این تعداد به ۱۳۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که ۹۰ درصد فارغالتحصیلان رشتههای مهارتی جذب بازار کار شدهاند، در حالی که رشتههایی که به آمار فارغالتحصیلان بیکار میافزاید، به صورت جدی مورد حمایت وزارت علوم بوده و حتی مشکل بودجهای ندارند.
فرهنگی افزود: طبق چشمانداز اعلامی، دانشجویان مهارتی باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسند که عملاً این امکان با وجود حمایتهای فعلی وزارت علوم امکانپذیر نیست، چرا که بسیاری از دانشگاههای علمی و کاربردی تعطیل شدهاند.
نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر علوم در خصوص تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای دانشگاه علمی کاربردی میگوید سازمان استخدامی کشور با مصوبهای آنها را تعطیل کرده است، در حالی که مدافع آموزش عالی در کشور وزارت علوم است و باید از آموزش عالی حمایت کند، چرا که وزیر آن در هیأت دولت حاضر بوده و باید عملاً به سمت لغو مصوبه مذکور اقدام کند.
فرهنگی گفت: واحدهای علمی کاربردی که تعطیل شدهاند به دیوان عدالت اداری شکایت کردهاند و پس از رأی لازم، به سیستم آموزش بازگشتند، این در حالی است که سیستم قضا از این دانشگاهها حمایت کرده اما وزارت علوم خیر.
وی گفت: در رشتههای تکنیکی نظیر اینترنت اشیاء، انرژیهای نو و بورس، وزارت علوم این موضوعات را دستورکار خود ندارد، در حالی که بسیاری از رشتههایی که فارغالتحصیل بیکار تولید میکنند توسعه پیدا کرده و حمایت شدهاند.
وی گفت: پذیرش دانشجو در ترم بهمن ماه در دانشگاههای وزارت علوم حذف شده است و به جای اینکه روند پذیرش دانشجو صعودی باشد نزولی شده است، همچنین وضعیت مدرسان واحدهای علمی کاربردی به سمت بیکاری بوده است، در حالی که آنها ریالی از دولت بودجه دریافت نمیکنند. این چه سیاست و اولویتگذاری است که وزارت علوم چنین رفتاری دارد؟
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت:اگر دانشگاهها برنامههای جامع واقعی داشته و نظارتهای خود را افزایش داده و صدور مجوزهایشان واقعی بود، قطعا مشکل پیدا نمیکردند.
وی تصریح کرد: آموزشهای همراه با اشتغال و همسو با آن باید به سمت تأیید شورای گسترش رفته و استانداردسازی شود، چرا که برخی از این دورهها ۵۵ سال سابقه برگزاری دارند.
فرهنگی افزود: در مورد واحدهایی که به کارمندان مدرک میدادند چرا اجازه این کار را دادید؟ میتوانستید ضابطه بگذارید. ضمناً برخی از واحدها در حالی تعطیل شدند که چنین اشکالی نداشتند. ما مراکز مختلف کاربردی در کشور داریم که نیازمند حمایت هستند و در این صورت میتوانیم چشم اندازی متفاوت با واقعیت موجود را داشته باشیم.
انتهای پیام/