اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات عمومی تغسیل و تدفین در مشهد

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: افزایش قیمت بهای خدمات بیشتر شامل خدمات اختصاصی بوده و نرخ خدمات عمومی نیز نسبت به‌سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته‌ است.

افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات عمومی تغسیل و تدفین در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی پیش‌ از ظهر امروز در نشست خبری در ساختمان اداره کل روابط عمومی شهرداری مشهد، با اشاره به در پیش‌بودن ایام زیارت اهل قبور در ماه شعبان، گفت: از اموری که در دین ما توصیه شده و جزو آداب ما بوده، سرزدن به‌قبور اموات و زیارت است، اهل قبور که اصل و اساس آن مشخص بوده و امری سفارش‌ شده است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد بیان کرد: از گذشته تاکنون در خراسان به‌ویژه مشهد مردم از روز ۱۲ شعبان تا ۱۴ شعبان از صبح تا غروب بر سر مزار اموات حضور پیدا می‌کنند، اگرچه برای این سه روز تأکید خاصی نیست، اما به‌یک سنت اجتماعی تبدیل شده که با توجه به‌استقبال مردمی تمهیدات و تدارکاتی صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف هماهنگی شده است.

وی با اشاره به‌سرویس‌دهی ویژه سازمان اتوبوسرانی به‌مردم با استفاده از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در این ایام، اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی نیز در سال‌های گذشته در درون آرامستان به‌مراجعین خدمات‌دهی می‌کرد و امسال نیز با هماهنگی صورت‌گرفته تعدادی خودروی برقی فراهم شده است.

مهدوی دامغانی اضافه کرد: برای مراجعات مردمی برپایی چند غرفه فرهنگی نیز مد نظر قرار گرفته که در کنار آن جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به‌اینکه این سازمان وابسته به‌معاونت خدمات شهری شهرداری است، یادآور شد: وظیفه ذاتی سازمان تجهیز و تدفین اموات مشهد است، اما در آرامستان بهشت رضوان که با وسعتی بالغ بر ۱۸۰ هکتار در سال 95 افتتاح و تمام امکانات مورد نیاز فراهم شده، اکنون قریب به ‌۵۰۰ نفر که شامل افراد بدون وارث یا اهالی همان منطقه‌اند، در آن‌جا دفن شدند.

وی تأکید کرد: راه دسترسی این آرامستان هموار نبوده و عرض جاده منتهی به‌آرامستان فاقد امکان عبور و مرور وسایل عمومی بود که در ابتدای سال ‌۹۷ به‌همت سازمان فردوس‌ها مناقصه‌ای برگزار شد، پس از آن یکی از شرکت‌ها عملیات تعریض و بهبود جاده را آغاز کرد.

مهدوی دامغانی متذکر شد: به‌دلیل اینکه مسیر رفت و آمد آرامستان بهشت رضوان آماده‌سازی نشده بود تاکنون اقدامی برای شناساندن آن صورت نگرفت، اما اکنون دو فاز از مسیر هفت کیلومتری جاده آماده شده و یک فاز آن نیز در دست اجرا است تا پس از تکمیل آن بتوانیم فشار را از سمت بهشت رضا(ع) کم کنیم.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد اظهار کرد: در پی آماده‌سازی ساختمان جدیدی برای سالن تغسیل و همچنین امکانات مورد نیاز مراجعین هستیم و امید است که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص قیمت قبور تشریح کرد: به‌دلیل شرایط اقتصادی، ناچار به‌اعمال قیمت‌های جدید هستیم، زیرا وسایل مصرفی از قبیل آجر، سیمان، پارچه و کاور افزایش یافته و نرخ برخی ۱۰ برابر شده، همچنین دستمزد کارگران نیز محاسبه می‌شود، به‌همین علت امکان تغییر نکردن قیمت‌ها وجود ندارد، بنابراین با تأیید شورای شهر نرخ‌ها نسبت به‌سال گذشته تغییر یافته که بیشتر شامل خدمات اختصاصی بوده و افزایش قیمت در خدمات عمومی کمتر اتفاق افتاده است.

مهدوی دامغانی با بیان اینکه قیمت قبر به دو نحو محاسبه می‌شود، گفت: یک شیوه این است که فردی قبر را برای آینده ذخیره می‌کند که اصطلاحاً باید آن را خریداری کند و هزینه آن را بپردازد، اما در نحوه دیگر، اگر کسی از قبل جای قبری نداشته باشد در هنگام تکفین و تدفین فقط خدمات تجهیز گرفته می‌شود.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تأکید کرد: در شرایط عادی برای قبر هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، بلکه هزینه‌های شست‌وشو و وسایل مورد استفاده برای میت مانند پارچه، کاور و کافور که اکنون به‌شدت افزایش قیمت داشته، دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نسبت به‌سال گذشته، خدمات عمومی ۳۰ درصد افزایش نرخ داشته‌، بیان کرد: هزینه‌ها بسته به‌نوع خدمات مورد تقاضا متفاوت است که حداقل مبلغ آن حدود یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ ‌هزار تومان است.

۱۹ هزار و ۷۹۲ مشهدی در سال ۹۷ فوت کرده‌اند

معاون اجرایی سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز تشریح کرد: تعداد متوفیان شهر مشهد در سال ۹۷
۱۹ هزار و ۷۹۲ نفر بوده است که ۶۰ درصد از این متوفیان آقایان و ۴۰ درصد از آنان بانوان بوده‌اند.

مهدی کیخاژاله اضافه کرد: ۱۵ هزار و ۳۲۶ نفر از این تعداد بزرگسال بوده‌اند که ۷۷ درصد متوفیان سال گذشته را شامل می‌شوند، همچنین تعداد متوفیان ۵ تا ۱۰ سال ۱۱۸ نفر و متوفیان زیر ۵ سال یک هزار و ۷۱۵ نفر بوده و یک هزار و ۸۴۲ جنین نیز در سال گذشته دفن شده‌اند، بقیه موارد دفن‌شده شامل اندام و اعضای قطع‌شده بوده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول