اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فارس من | نگرانی کارشناسان از اجرای زیست پالایی تسریع یافته در تالاب انزلی در صورت عدم حصول نتیجه موفق

درحالی‌که محیط‌زیست جهت احیای تالاب انزلی قرار است از اجرای زیست پالایی تسریع یافته بهره بگیرد، کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند این نوع روش در صورت عدم حصول نتیجه موفق در مجموعه‌های کوچک می‌توانند برای محیط‌زیست خطرناک باشد.

فارس من | نگرانی کارشناسان از اجرای زیست پالایی تسریع یافته در تالاب انزلی در صورت عدم حصول نتیجه موفق

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم و مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«۸۵۰ میلیارد تومان تخصیص برای احیای تالاب انزلی با ترفند پودر پاشی» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه «ورود رسوب‌ها و پساب‌های مختلف و متعدد صنعتی و خانگی از طریق رودخانه‌های مختلف به تالاب انزلی موجب رسوب‌گذاری و کاهش عمق تالاب شده است. حال برای حل این موضوع یکی از بهترین راه‌حل‌ها ایجاد رسوب بندها تخصصی در ورودی‌های تالاب است که شرکت سنگرسازان نور پیگیر آن است؛ اما در این میان یک شرکت مجهول اصفهانی در سال 97 مدعی شده است که با روش بایوج می و پاشیدن پودر موجب تجزیه مواد آلی موجود در تالاب شده و آن را احیا خواهد کرد. رأی این روش دولت محترم 850 میلیارد تخصیص زده است که میلیارد آن به‌حساب شرکت واریز شده است.کارشناسان معتقدند پاشیدن این پودر صدمات جبران‌ناپذیری به تالاب خواهد زد.»

اجرای پروژه زیست پالایی تالاب انزلی به‌صورت پایلوت در ۲۰۰ هکتار از تالاب سرخانکل

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به افتتاح فاز نخست پروژه زیست پالایی تالاب انزلی اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه زیست پالایی تالاب انزلی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل تالاب انزلی افتتاح شد.

قربانعلی محمدپور با اشاره به اینکه بخشی از کاهش سطح آب تالاب به دلیل کم شدن میزان آب تالاب و قسمت زیادی از آن به دلیل رسوبات آلی کف تالاب است، افزود: افزایش رسوبات آلی کف تالاب موجب بالا رفتن میزان کربن آلی و کاهش سطح اکسیژن می‌شود و با ایجاد شرایط بی‌هوازی علاوه بر خشک شدن سطح وسیعی از تالاب مانع رشد ماهی‌ها شده است.

وی با بیان اینکه میزان برداشت ماهی در تالاب از یک هزار و ۲۰۰ تن به ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن رسیده گفت: در طرح زیست پالایی تالاب انزلی با استفاده از دو ماده بیو الکتریک، رسوبات اکسیژن موجود در تالاب بالا رفته و موجب لجن شده و با برقراری چرخه زیستی کربن تالاب احیاء می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه پروژه زیست پالایی تسریع یافته در سال ۹۴ به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارائه شد، بیان کرد: این طرح در استخرهای حاشیه تالاب به‌صورت پایلوت اجرا شد و نتایج خوبی به دست آمد و در راستای آن منجر به تصویب پروژه شد و در حال حاضر این پروژه به‌صورت پایلوت در ۲۰۰ هکتار از تالاب سرخانکل اجرا می‌شود.

محمد پور با بیان اینکه پروژه زیست پالایی تسریع یافته پس از اجرا در ۲۰۰ هکتار از تالاب سرخانکل، امسال در وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار و در طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ در بخش‌های دیگر تالاب انزلی به اجرا درخواهد آمد گفت: این پروژه در قالب کارگروه ملی در کنار پروژه‌های دیگر مانند اجرای پروژه تصفیه فاضلاب برای نجات تالاب اجرا خواهد شد.

احیای تالاب با روش بایوجمی در انزلی مشروط به پس دادن امتحان در مناطق دیگر

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به روند احیای تالاب بین‌المللی انزلی اظهار کرد: متأسفانه روند اجرای احیای تالاب بسیار کند بوده و با قولی که رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست داد، انتظار داشتیم اقدامی مؤثر صورت بگیرد اما متأسفانه هیچ اقدامی انجام نگرفته است.

حسن خسته‌بند با بیان اینکه روند پیشنهادی برای احیای تالاب انزلی بر مبنی استفاده از شیوه نانو بوده افزود: پس‌ازاین که این شیوه را از ستاد نانو کشور استعلام کردیم هیچ نوع تأییدیه گرفته نشده و با مواردی که کارشناسان ذی‌ربط داشتند درصدد هستیم تا پیش از امتحان این شیوه در مکان دیگر و حصول نتیجه مثبت، اجازه احیای تالاب با این روش را ندهیم.

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از شیوه نانو تنها می‌تواند لجن‌های تالاب را از بین ببرد، گفت: مشکلات تالاب تنها به وجود لجن‌زار محدود نمی‌شود بلکه ورود بالای ۹۰ درصد مصالح معدنی و ساختمانی در تالاب مسئله مهمی است که جمع‌آوری آن آبخیزداری نیز مربوط می‌شود.

 وی با تأکید بر اینکه وعده‌های داده‌شده در خصوص احیای تالاب بندر انزلی محقق نشده بیان کرد: گفته بودند که با اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار ظرف مدت سه سال تالاب را احیا کنند اما مطمئناً این اقدام به زمان بیشتری احتیاج دارد.

نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تأثیر اقتصادی تالاب بندر انزلی بر معیشت مردم روستای حاشیه تالاب خاطرنشان کرد: مردم حاشیه تالاب سال‌هاست که با تالاب عجین هستند و با شکار در آب‌بندان‌ها و صیادی اقتصادی خود را تعیین می‌کند بنابراین محیط‌زیست باید در کنار این افراد باشد تا به آن‌ها آموزش لازم را ارائه کند چون این افراد بهترین نگه دارنده، حافظ و رصد کنندگان تالاب هستند.

 عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به کاستی‌های موجود در بخش فرهنگ‌سازی و آموزش پاکیزه نگه‌داشتن محیط‌زیست گفت: در حفظ تالاب انزلی باید آموزش و فرهنگ‌سازی را جدی بگیریم چون در انزلی بالغ‌بر ۲۰ هزار هکتار تالاب خدادادی وجود دارد اما به‌صورت ناجوانمردانه‌ای با آن برخورد می‌شود.

نگرانی کارشناسان از اجرای زیست پالایی تسریع یافته در تالاب انزلی در صورت عدم حصول نتیجه موفق

کارشناس عالی شیلات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تأکید بر اینکه باید در مورد روش زیست پالایی تسریع یافته بایوجمی برای تالاب انزلی مطالعات علمی بیشتر و جامع‌تری صورت پذیرد، اظهار کرد: این روش می‌تواند با کاهش شدید و سریع اکسیژن محلول در آب باعث مرگ‌ومیر وسیع جانوران آبزی موجود در تالاب اعم از ماهی‌ها و سایر جانداران شود و لطمات جبران‌ناپذیری به تالاب بین‌المللی انزلی وارد کند که در پی آن ممکن است فاجعه زیست‌محیطی در این تالار نیز ایجاد شود.

علیرضا مبرهن با بیان اینکه قبل از اجرای پروژه زیست پالایی تسریع یافته به شکل بایوجمی باید این روش از احیا را تالاب‌های کوچک یا استخرهای مصنوعی آزمایش کرد، افزود: اجرای روش زیست پالایی تسریع یافته بایوجمی در تالاب انزلی در حالی صورت می‌گیرد که به‌جای انجام این طرح در سطح وسیعی همچون تالاب انزلی می‌توان این پروژه را در تالاب یا آبندانی کوچک نظیر استخر شیطان کوه لاهیجان انجام داد تا پس از حصول اطمینان از مؤثر و بی‌خطر بودن آن، اقدام به اجرای آن در تالاب از سر گرفته شود.

 وی با اشاره به اینکه شرکتی که اجرای پروژه زیست پالایی تسریع یافته در تالاب انزلی را برعهده‌گرفته با محصولاتی برای افزایش راندمان محصولات کشاورزی، آبزی‌پروری و در تصفیه فاضلاب با فناوری بایوجمی و آن‌هم در حد آزمایشگاهی محدود فعال است، بیان کرد: یکی از محصولات این شرکت کاتالیستی به نام استینا (stina ۴۰۰) است که در محیط‌های کوچک همچون تصفیه کارواش، استخر پرورش ماهی کوچک و سایر مجموعه‌ها سرعت تجزیه پسماندهای آلی و شیمیایی را بالا می‌برد و این در حالی است که تجزیه مواد آلی فرآیندی به‌شدت اکسیژن خواه بوده و ممکن است برای ماهی‌ها خطرآفرین باشد.

انتهای پیام/3389

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول