اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«وارش» صرفاً پاتوق هنرمندان نیست/ احیاء کاخ جشنواره در بابل

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارِش» گفت: خیلی از جشنواره‌ها در ایران به پاتوق هنرمندان تبدیل شده، در حالی که مخاطبان اصلی فیلم کوتاه و مستند مردم هستند و ما به این موضوع در جشنواره فیلم وارش توجه داریم.

«وارش» صرفاً پاتوق هنرمندان نیست/ احیاء کاخ جشنواره در بابل

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در نشست خبری این جشنواره گفت: از دیرباز برگزارکننده اصلی این جشنواره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بوده است و امسال بعد از وقفه‌ای ۴ ساله برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: درست است که دولت برگزارکننده اصلی جشنواره است اما توجه به نگاه‌های مستقل یکی از اهداف اصلی وارش است. برای نهمین دوره، سعی کردیم از محل مشارکت‌ها، هزینه‌های برگزاری را کم کنیم تا مجدداً احیا شود.

* احیاء کاخ جشنواره در بابل

قربانپور گفت: فکر می‌کنم وارش تنها جشنواره سینمایی است که کاخ جشنواره دارد. سال ۸۳ یک مجتمع تخصصی سینمایی در مازندران تأسیس شد البته بعدها آسیب دید اما مجدداً برای دور جدید جشنواره، بهسازی شده است.
توجه به فرهنگ عامه و سنت‌های زیستی، از دیگر اهداف جشنواره وارش است که دبیر این رویداد به آن اشاره کرد و افزود: امسال افزایش ۳ برابری آثار را داشتیم و ۳۳۴۱ اثر به دبیرخانه رسید که ۱۶۶۹ تای آن از هنرمندان و فیلمسازان حوزه دریای کاسپین و حوزه میراث تمدنی مشترک (کشورهای فارسی زبان) بوده است.
به گفته قربانپور، توجه به جنگل‌های هیرکانی مازندران که در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده، یکی از بخش‌های ویژه جشنواره وارش است که با مشارکت موسسه فرهنگی اکو به آن توجه شده است.

* مشارکت استعدادهای جوان در وارش
وی به استعدادیابی در جشنواره وارش اشاره کرد و گفت: ۵۳ فیلمساز دهه هشتادی و ۱۱۶ فیلمساز دهه هفتادی امسال در جشنواره شرکت کرده‌اند و این آثار در پرتال ثبت شده، البته بخشی از آن‌ها هنرجویی است.
قربانپور در بخش دیگری از این نشست گفت: استان مهمان امسال جشنواره، گیلان است که مهمترین فیلم‌های تولیدی آن در سطح جهانی، به نمایش در می‌آید. در بخش مهمان بین‌الملل هم مرور فیلم‌های مردم‌شناسی کشور آذربایجان یکی از بخش‌هاست و رئیس فستیوال باکو با ۱۰ فیلم مهمان ما خواهد بود.
وی ضمن اشاره به حضور نهادها و صنوف و اعطای نشان آن‌ها در جشنواره اظهار داشت: امسال نشان استاد داود رشیدی را اهدا می‌کنیم، همچنین یکی از سالن‌های کاخ جشنواره به نام ایشان نامگذاری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: جوایز جشنواره توسط سازمان سینمایی تأمین می‌شود.

* «وارش» صرفاً پاتوق هنرمندان نیست

دبیر نهمین جشنواره فیلم وارش در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ۳ کارگاه با حضور اساتید بین‌الملی در جشنواره برگزار می‌شود که نشست موسیقی و سینما با حضور آنتون لابچنکو (موسیقیدان برجسته روسی)، روند همکاری شرکت‌های تولید فیلم با فیلمسازان با حضور میلیاشا ایتوگانوا (مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کازان) و تجربیات یک فیلمساز حرفه‌ای با حضور سرگئی دورتسوی (فیلمساز برجسته روسی) هستند.
قربانپور معتقد است: خیلی از جشنواره‌ها در ایران به پاتوق هنرمندان تبدیل شده، در حالی که مخاطبان اصلی فیلم کوتاه و مستند مردم هستند. این به موضوع در جشنواره وارش توجه شده و بخش «شهر سالم» ایجاد شده است.
قربانپور گفت: آثار جشنواره در پرتال جشنواره انتخاب شده و نظرات در آنجا بیان شده و دبیر رویداد به صورت آنلاین و لحظه‌ای به این اطلاعات دسترسی داشته است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره موانع ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو گفت: با حضور آقای ایوبی (دبیر کمیسیون یونسکو ـ ایران) و نمایش ۸ فیلمی که در این بخش داریم، می‌توانیم کمک خوبی به ثبت این جنگل‌ها در یونسکو کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول