اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مقالات بخش پژوهش هفته تئاتر مشخص شدند

هشت چکیده مقاله راه یافته به بخش پژوهش شانزدهمین دوره جشن هفته تئاتر معرفی شدند.

مقالات بخش پژوهش هفته تئاتر مشخص شدند

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، بر اساس مصوبه مجمع عمومی انجمن منتقدان خانه تئاتر این انجمن در سال جاری عضو جدید نخواهد پذیرفت. این انجمن که حدود صد عضو نویسنده، خبرنگار، منتقد و پژوهشگر در حوزه تئاتر دارد، طبق مصوبه آخرین نشست عمومی خود در ۲۵ اسفند ۹۷، در سال جاری به سبب ضرورت بازنگری در بخش عضوگیری این انجمن از پذیرش متقاضیان جدید خودداری خواهد کرد.

همچنین بنا شده تا در دوره آینده این انجمن نسبت به بررسی مجدد عضوگیری و رفع نواقص اقدام به عمل آید. بنابراین ضروری است تا متقاضیان عضویت در این انجمن در سال جاری از درخواست عضویت خودداری کرده و در انتظار شروع عضوگیری مجدد این انجمن باشند.

*معرفی چکیده مقالات راه یافته به بخش پژوهش هفته تئاتر

هشت چکیده مقاله راه یافته به بخش پژوهش شانزدهمین دوره جشن هفته‌ تئاتر معرفی شدند. پس از بررسی مقالات رسیده به دبیرخانه جشن هفته تئاتر، هشت مقاله توسط داوران این بخش متشکل از قطب‌الدین صادقی، شهرام زرگر، محمدحسین ناصربخت، رحمت امینی و بهروز بختیاری، تحت مسئولیت مجید کریمی انتخاب گردیده اند.

راه یافتگان به این بخش صدرالدین زاهد، محمد محمدی، شیرین میرزانژاد ، محمد اوحدی حائری، محمدرضا رسولی و پریسا کیومرثی (به صورت مشترک)، آباریس تنظیفی، معین محب علیان و زینب مجدمی بوده که می‌بایست اصل مقالات خود را تا مدت تعیین شده در فراخوان به دبیرخانه این جشن ارائه دهند.

جشن هفته‌تئاتر به دبیری محمودرضا رحیمی از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری برپا بوده و دربرگیرنده برنامه‌های نمایشی، آموزشی و علمی خواهد بود.

*اجرای پرفورمنس «بی نام» در عمارت روبرو

پرفورمنس برگزیده بخش کارگردانی در دهمین جشنواره مونولوگ تهران در عمارت روبرو اجرا می‌شود. این پرفورمنس به کارگردانی مهلا عرب فریدی که در دهمین دوره جشنواره مونولوگ تهران تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرده است، این شب‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در عمارت روبرو اجرا می‌شود.

داستان این اجرا در مورد دختری است که بر اساس متریال‌های تلفن همراه خود ژست‌های جدیدی خلق می‌کند. این پرفورمنس تا ۳۱ فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰ در عمارت روبرو اجرا می شود و علاقمندان از طریق سایت تیوال می‌توانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.

*اجرای «مثل خاراندن یک زخم» آغاز شد

نمایش مثل خاراندن یک زخم به نویسندگی و کارگردانی فرانک فروتن از امروز سه‌شنبه بیستم فروردین، ساعت ۱۸ اجرای عمومی ‌خود را در سالن ۲ عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه است. این نمایش امشب اجرای ویژه عکاسان و خبرنگاران دارد.
فرانک فروتن پیش از این نمایش «ترس‌های کوچک من» را در تماشاخانه باران روی صحنه برده بود این بار نمایش «مثل خاراندن یک زخم» را با بازی سمیه قهرمانی، حامد نساج بخارایی، حسین معدن نشین و ریحانه یزدان یار با نگاهی نو به روابط سردرگم جامعه امروزی روی صحنه دارد.

آیین افتتاح این نمایش با حضور دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی استاد و پژوهشگر تئاتر در عمارت نوفل لوشاتو برگزار شد. کارگردان اثر ضمن تقدیر از حضور او در افتتاحیه, اجرای نمایش مثل خاراندن یک زخم را به این استاد دانشگاه تقدیم کرد. ناظرزاده پس از تماشای اثر در حضور مخاطبان گفت« من فرانک فروتن را یک استعداد درخشان در عرصه  هنرهای نمایشی ارزیابی می‌کنم و به نظرم سبک نگارش او تکان دهنده تر از یاسمینا رضا اما در همان حال و هوا است و نوید ظهور نمایشنامه نویس زنی را می‌دهم که از روابط روزمره انسانی می‌تواند درامی تاثیر گذار خلق کند.

*«وقتی‌کبوترها ناپدید شدند» در تئاتر مستقل

نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» تولید تازه تئاتر مستقل به کارگردانی هستی حسینی روی صحنه می‌رود.

این نمایش تولید تازه تئاتر مستقل به کارگردانی هستی حسینی از ۱۵ اُردیبهشت روی صحنه می‌رود. این نمایش که ماجرای آن در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد، پس از ۸ ماه تمرین از نیمه اردیبهشت ماه در تئاتر مستقل به صحنه می‌رود.

«وقتی کبوترها ناپدید شدند» دهمین نمایشی است که با حمایت تئاتر مستقل تولید شده است. «باد شیشه را می‌لرزاند»، «رویای یک شب نیمه تابستان»، «رومئو و ژولیت»، «اپراتور نسل چهارم»، «گتو»، «بخواب در رویاهایت»، «رومولیت» و «شپش» از جمله نمایش‌هایی هستند که پیش از این و با حمایت تئاتر مستقل تولید شده‌اند.

*«اثر پرتوهای گاما...» با تخفیف به دانشجویان

اجرای نمایش «اثر پرتوهای گاما بر گل‌های همیشه بهار» به کارگردانی مهتاب نصیرپور از ۱۵ فروردین ماه در تماشاخانه سپند شروع شده و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد. دانشجویان در روزهای اجرا، با ارائه کارت دانشجویی به گیشه این تماشاخانه می‌توانند بلیت نمایش را با تخفیف ۳۰ درصدی تهیه کنند.

«اثر پرتوهای گاما...» داستان زنی به نام بتی است که همراه ۲ دخترش زندگی می‌کند و قرار است به یک مراسم در مدرسه بروند. این نمایش هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود.

*تمدید مهلت شرکت در رپرتوار معرفی کارگردانان جوان

کانون کارگردانان خانه‌ تئاتر، پیرو فراخوان رپرتوار معرفی کارگردانان جوان در هفته بزرگداشت روز جهانی و روز ملی تئاتر که در آن مهلت تکمیل فرم و تحویل فیلم نمایش‌های متقاضی شرکت، روز چهارشنبه بیست و یکم فروردین ماه۹۸ تعیین شده بود، با توجه به درخواست گروه‌های جوان و با احترام به گروه‌های درخواست‌‌‌کننده اعلام می‌کند، این مهلت تا ساعت ۱۵:۰۰ روز دوشنبه بیست و ششم فروردین ماه تمدید می‌شود و متناسب با این تمدید، نمایش‌های منتخب برای شرکت در این رویداد، در روز چهارشنبه، بیست و هشتم فروردین اعلام و از همان‌روز امکان استفاده از مکان‌های تمرین فراهم می‌شود.
برای تسریع در بررسی تقاضاهای تازه، لازم است گروه‌های متقاضی به‌جای ارائه‌ یک نسخه از فیلم نمایش که در فراخوان اولیه ذکر شده بود، سه نسخه از فیلم نمایش متقاضی را تحویل دهند.

* سومین جشنواره سراسری هنرهای اجرایی-نمایشی «موندا»

سومین جشنواره‌ سراسری هنرهای اجرایی-نمایشی موندا از ۲۷ فروردین کار خود را در چهار تماشاخانه آغاز خواهد کرد. تعداد ۱۰ نمایش در بخش مسابقه‌ تئاتر صحنه‌ای و ۴ اثر نمایشی در بخش ویژه‌ «خانه نمایش دا» روی صحنه می‌روند.

هادی عامل، امین اکبری نسب و محمدرضا آزادفرد، هیات بازبین جشنواره پس از بررسی ۶۵ فیلم از آثار نمایشی رسیده به دبیرخانه با توجه به رویکرد اصلی جشنواره که حمایت از آثار خلاق و تجربه گراست، ۱۴  نمایش را از بوشهر، جوانرود، تهران، اهواز، تبریز، شیراز، بندرگز و گرگان به عنوان راه یافتگان نهایی انتخاب و معرفی کردند. بنابراین، هنرمندان ۸ شهر ایران در این جشنواره حضور خواهند داشت.

خانه نمایش دا سومین جشنواره‌ سراسری هنرهای اجرایی-نمایشی موندا را در پلاتو اجرای تئاترشهر، عمارت نمایشی نوفل لوشاتو، تماشاخانه شانو و خانه نمایش دا از ۲۷ فروردین ۹۸ تا۱ اردبیهشت ۹۸ به دبیری عبدالرضا شیبانی برگزار می‌کند.

*«رویای کودکانه» به پردیس تئاتر تهران می‌آید

نمایش «رویای کودکانه» به نویسندگی و کارگردانی «سیروس سپهری» از امروز ۲۴ فروردین ماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود. این نمایش از امروز ساعت ۱۹ در  تماشاخانه استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: این نمایش قصه کودکانی است که پشت چراغ قرمز در پی کسب درآمد و تامین مایحتاج خانوده شان هستند. ماجراهای جدیدی ممکن است سرنوشت آنها را تغییر دهد. در نمایش «رویای کودکانه» کیانا سپهری، زهره چاووشی، امیرحسین حیاتی فلاح، سعیده حیاتی فلاح، سهیل مشهور، سانیا شربتی، آیدا بخشنده، ملیکا خاکباز، فرنود حاجی آخوندزاده و بهزاد اسکندری ایفای نقش می کنند.

نمایش «رویای کودکانه» به نویسندگی و کارگردانی سیروس سپهری از ۲۴ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۹ در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول