اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

شورای نظامی انتقالی سودان: قدرت را به مردم واگذار خواهیم کرد

«عوض بن عوف» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان طی یک کنفرانس خبری با بیان اینکه اولویت این شورا حفظ امنیت و ثبات است، تأکید کرد که هیچ راه‌حلی برای اوضاع نا به سامان اقتصادی ندارد.

شورای نظامی انتقالی سودان: قدرت را به مردم واگذار خواهیم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عوض بن عوف» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان که از روز گذشته قدرت را در این کشور به دست گرفته، امروز (جمعه) طی یک کنفرانس خبری اذعان کرد که هیچ راه‌حلی برای سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی این کشور ندارد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، او در ابتدای سخنان خود گفت که کمیته عالی امنیتی پس از اینکه حکومت هیچ پاسخی به خواسته‌های معترضان نداد، تصمیم به ایجاد تغییر در سودان گرفت و وظیفه اصلی این کمیته حفظ امنیت و ثبات در کشور است و به اجازه هیچ گونه نا امنی و آشوب را نخواهد داد.

«عوض بن عوف» در ادامه گفت: هیچ گزینه و راه‌حلی را به شهروندان تحمیل نمی‌کنیم و وظیفه اصلی ما تأمین شرایط گفت‌و‌گوی‌های مسالمت‌آمیز است و گزینه‌های سیاسی را باید معترضان و احزاب سیاسی ارائه کنند.

رئیس شورای انتقالی نظامی سودان افزود: بر اساس تجربه‌های گذشته خود، دو سال را به عنوان مرحله انتقالی قرار دادیم در صورت تأمین امنیت و ثبات در کمتر از دو سال، مدت دوره انتقالی می‌تواند کاهش یابد.

او در ادامه با رد این که عامل حزب کنگره ملی (حزب حاکم در دوره البشیر) است، گفت که گفت‌و‌گوهای سیاسی، این حزب را کنار نخواهد گذاشت و شواری نظامی بدون دخالت در میان گروههای سیاسی گفت‌و‌گوها را پیش خواهد برد.

عوض بن عوف در ادامه  مدعی شد که شورای نظامی به این دلیل وارد عمل شد که گروههای سیاسی تمایلی به گفت‌و‌گوی پیش از ایجاد تغییر نداشتند و اکنون مردم در مقابل مقر فرماندهی ارتش تجمع کرده و خواهان واگذاری قدرت هستند و شورای نظامی نیز قدرت را به آن‌ها واگذار خواهد کرد.

او سپس واکنش‌های خارجی به تحولات در سودان را مثبت ارزیابی کرد و گفت که کشور در مرحله کنونی طبق قانون و برنامه پیش خواهد رفت.

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در خصوص بازداشتی‌ها نیز گفت که این شورا اسامی سران حکومت که بازداشت شده یا خواهند شد را اعلام کند و همچنین کسانی که به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند هم مجازات خواهند شد.

وی در خحصوص عمر البشیر نیز گفت که وی تحت مراقبت است اما او هرگز به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل داده نخواهد شد.

عوض بن عوف در پایان اتهام کودتا را رد کرد و گفت که شورای نظامی صرفا خواسته مردم را اجابت کرده است.

«عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان بعدظهر پنجشنبه (روز گذشته) با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان کنار گذاشته شده و قرار است طی دو سال حکومت انتقالی تشکیل داده شود  اما پس از قرائت بیانیه بن عوف بسیاری احزاب و گروههای سیاسی اعلام کردند که شورای نظامی را غیر قانونی و اقدام ارتش را کودتا می‌دانند و خواهان یک حکومت غیر نظامی هستند. همچنین هزاران نفر در مقابل مقر فرماندهی ارتش تجمع کرده و شعار دادند.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانستند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول