اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میرضیایف:

ازبکستان برای توسعه روابط با افغانستان اهمیت ویژه‌ای قائل است

رئیس جمهور ازبکستان گفت: برای توسعه روابط با افغانستان اهمیت ویژه قائلیم و خواستار برقراری هر چه زودتر صلح، ثبات و سهم عملی در بازسازی اقتصادی این کشوریم.

ازبکستان برای توسعه روابط با افغانستان اهمیت ویژه‌ای قائل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور افغانستان در شهر تاشکند با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و  اوضاع افغانستان را بررسی کرد.

نماینده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در افغانستان سیاست ازبکستان مبنی بر کمک همه جانبه به مردم افغانستان از جمله از طریق پیشبرد طرح های مهم اجتماعی و زیربنایی را مهم ارزیابی کرد.

علاوه بر این، تاکید شد که برگزاری هشتمین نشست همکاری های اقتصادی  منطقه ای افغانستان (ریکا) در تاشکند امکان تنظیم استراتژی آینده همکاری های متقابل کشورهای همسایه را برای ارائه کمک های عملی در توسعه این کشور فراهم می کند.

در این دیدار همچنین تحکیم بیش از پیش روابط ازبکستان و آمریکا، موضوعات بین المللی و منطقه ای بررسی و چگونگی و چشم انداز همکاری های دو کشور در حل و فصل اوضاع افغانستان ارزیابی شد.

«شوکت میرضیایف» در این دیدار تاکید کرد: ازبکستان برای توسعه روابط با افغانستان اهمیت ویژه قائل و خواستار برقراری هر چه زودتر صلح، تامین ثبات و سهم عملی در بازسازی اقتصادی این کشور است.

همچنین بر ضرورت هماهنگی موثر تلاش های جامعه بین الملل برای کمک در پروسه صلح افغانستان با در نظر گرفتن نقش اصلی افغان‌ها تاکید شد.

طرفین در پایان آمادگی خودرا برای تحکیم بیش از پیش شراکت راهبردی ازبکستان و آمریکا و گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل در حل و فصل اوضاع افغانستان  با هدف تامین صلح، ثبات و توسعه پایدار در منطقه اعلام کردند.   

هیئت ازبکستان به سرپرستی «ویکتور محموداف» دبیر شورای امنیت وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان روز 31 مارس به افغانستان سفر و سمرقند را به عنوان محل احتمالی برای سازماندهی  گفت‌وگوهای صلح آمیز پیشنهاد کردند.

هم اکنون در ازبکستان 189 شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکا از جمله 49 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران آمریکایی فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و آمریکا در سال 2017 میلادی در سطح 210 میلیون و 200 هزار دلار قرار گرفته است.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 19 فوریه سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول